Virkesmätning och Matrisfub

Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmätning

27 inlägg 11857 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmätning

nikan  
#504520
diagram travmätning.png
Visste ni att vi som är självverksamma och levererar små volymer massaved och timmer kan helt legalt bli lurade på upp till en tredjedel av levererad massa ved?

Värst och mest fel tillåts vid travmätning

Hur många av oss accepterar 25% minskat sparat kapital som är placerat på banken?

För Skogsbolag är detta legalt vid inmätning i små volymer.

Läs gärna Skogsstyrelsens föreskrift om virkesmätning på deras hemsida, kolla in tabellerna i slutet av föreskriften.

Tycker ni detta är ok?

Ingen annan bransch hade accepterat detta.


Senast redigerad av nikan mån 26 mar 2018, 21:03, redigerad totalt 3 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#504524 Lyckas inte ladda upp PDF:n ??

Sök efter föreskriften på skogsstyrelsens hemsida så hittar ni den.

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#504534 Låt säga att du levererar en trave massa ved som hypotetiskt är exakt 10m3 fub.
Tolkar jag diagrammet rätt så får den volymen mätas in allt mellan 6.8 m3 fub och 13.2 m3 fub
Om priset är 320:- /fub så blir det vid 6,8 m3 fub inmätt volym 2176:- i ersättning minus avdrag för liten leverans under10m3 fub400- 600:- beroende på köpare.
Totalt alltså i värsta fall 1576:- för traven.
Skulle det slå åt andra hållet med 13.3 m3 fub så blir ersättningen 4224:- för traven.

Alltså kan en trave som är exakt 10 m3 fub betalas mellan 157.60 och 422.40 /fub

Detta följer svensk virkesmätningslag.

Vad tycker ni andra kommer ni fortsätta leverera till köpare som travmäter??

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#504537 Fler exempel

Du leverarat 100 m3 fub timmer till en köpare som betalar 640:-/m3 fub och trav travmäter då är det ok att de snor dig på 6400:-

är volymen 1000 m3 fub så är det ok att de mäter in 8% mindre volym eller en summa på 51200:-


Vid stockmätning är det istället 3% noggrannhet som gäller

Då blir det "bara" 19200:- som är ok att diffa vid 1000m3 fub vid samma timmerpris.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Seb macahan  
#504551 Bra att du lägger upp detta. Har förstått länge att "de" kan göra lite som de vill så länge man inte har er en apteringsfil o skicka. Har mätt NOGA några ggr. Ibland har det stämt förvånande bra, ibland inte alls. Hela leveransvirkes systemet talar sitt tydliga språk, sälj stora volyner med volymtillägg etc och låt uppköpare sköta hela kedjan. Synd att den virkesbrist som nu råder snart är över. Skogsägarna har fått "skärpa" till sig rätt mycket de senaste åren men köparna är fortfarande samma "hästhandlare". Har tyvärr aldrig sparat min egna uträkningar, utan istället satt in mätbeskedet i pärmen, lite tragikomiskt....

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

ÅsaNisse  
#504597 Jag har fått mina mätbesked nu på leveransvirke grantimmer. Det märkliga är att de stockar som jag inte orkade få upp på kärran, utan fick släpa och bära ut med frontlastaren inte finns med. 65cm x 4,90 . endast 1 st 46+ 4,30

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

axwell  
#504608
ÅsaNisse skrev:Jag har fått mina mätbesked nu på leveransvirke grantimmer. Det märkliga är att de stockar som jag inte orkade få upp på kärran, utan fick släpa och bära ut med frontlastaren inte finns med. 65cm x 4,90 . endast 1 st 46+ 4,30


Nu hade du otur, en av ulf 1 gelikar såg till att vraka och sedan göra huggkubbar á 500 kr/st. :mrgreen: :roll:

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Jckssn  
#504620 Vad är det för max-mått?
Kan ju vara att maxmått timmer är 60cm och dom har blivit vrak?

Användarvisningsbild

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

Sunilorblede  
#504623
nikan skrev:Fler exempel

Du leverarat 100 m3 fub timmer till en köpare som betalar 640:-/m3 fub och trav travmäter då är det ok att de snor dig på 6400:-

är volymen 1000 m3 fub så är det ok att de mäter in 8% mindre volym eller en summa på 51200:-


Vid stockmätning är det istället 3% noggrannhet som gäller

Då blir det "bara" 19200:- som är ok att diffa vid 1000m3 fub vid samma timmerpris.


Du verkar göra antagandet att det är köparen som mäter in virket. Så är det ju inte riktigt..

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

källefall8  
#504667 Vid slutavverkning så finns ju alternativet rotpost om man litar på stämplaren.... hur det gick får man aldrig veta men jag tror nog att lönar sig om man räknar med att dr annars är en del vrak å rotstockar

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

bgsentr  
#504691 Jo jag känner till det! Fullständigt horribelt!
En blind kan ju mäta lika bra!
Man kan begära kontrollmätning, men med de toleranserna är det ingen risk att någon mätt fel, däremot får jag betala kontrollmätningen.
När det handlar om slutavverkning finns bara en acceptabel metod, rotpost!
Med gallring och vindfällen sitter man i klorna hos virkesvrakarföreningen!

Användarvisningsbild

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

kalhuggo  
#504720 Fick i dagarna sammanställningen från SDC , inte ens vrakningsorsak fanns angivet.
Måste man begära det separat?

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

ÅsaNisse  
#504817 Mina timmerstockar fick vara maxmått 70 cm och det var inte en enda som översteg 69 cm. Putsat rotben och kollat med tumstock.
Sån´t hinner man när man är pensionär.

Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#504826
Sunilorblede skrev:
nikan skrev:Fler exempel

Du leverarat 100 m3 fub timmer till en köpare som betalar 640:-/m3 fub och trav travmäter då är det ok att de snor dig på 6400:-

är volymen 1000 m3 fub så är det ok att de mäter in 8% mindre volym eller en summa på 51200:-


Vid stockmätning är det istället 3% noggrannhet som gäller

Då blir det "bara" 19200:- som är ok att diffa vid 1000m3 fub vid samma timmerpris.


Du verkar göra antagandet att det är köparen som mäter in virket. Så är det ju inte riktigt..

   TS
Avatar Fallback

Re: Känner ni till Skogsstyrelsens föreskrifter om Virkesmät

nikan  
#504832
nikan skrev:
Sunilorblede skrev:
nikan skrev:Fler exempel

Du leverarat 100 m3 fub timmer till en köpare som betalar 640:-/m3 fub och trav travmäter då är det ok att de snor dig på 6400:-

är volymen 1000 m3 fub så är det ok att de mäter in 8% mindre volym eller en summa på 51200:-


Vid stockmätning är det istället 3% noggrannhet som gäller

Då blir det "bara" 19200:- som är ok att diffa vid 1000m3 fub vid samma timmerpris.


Du verkar göra antagandet att det är köparen som mäter in virket. Så är det ju inte riktigt..


VMF mäter men de har samma toleranser att förhålla sig till.

Det är virkesmätningslagen jag tycker är vansinnig här.

En mätare som 220 dagar om året vistas i sågindustrins absoluta närhet inte fasen blir hen opåverkad av sin närhet till köparen.

Det är de minsta leverantörerna som drabbas hårdast.

Menar du att virkesmätare skiljer sig från resten av befolkningen när det gäller att påverkas av omgivningen?

Behöver det egentligen vara så svårt att mäta korrekt volym inom 1-2% marginal? Det är troligtvis inte innan majoriteten kräver det som det kommer att gå.

Södra slog sig för bröstet i en artikel i land härom sisten över att deras nya foto mätning låg på en fel procent på 6-7% = 38-45:-m3fub vid timmer pris på 640:-m3fub Som är deras annonserade timmer pris till Värö.

Jag har svårt att tro att tolleransen slår positivt....utan att södra slår vmf på fingrarna.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).