Virkesmätning och Matrisfub

Omföringstabell kubik mått

8 inlägg 7447 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Omföringstabell kubik mått

Kime  
#491821 Hej. Denna fråga har det nog skrivits om många gånger men blir inte riktigt klok på omföringstabellerna som finns. Tycker de säger olika eller så är det så att jag är amatör. Frågan är då iallafall.

Traven är 5*5*1 ungefär, medel storlek björk. Så ca 25m3/travat om jag räknat rätt?

Hur räknar jag det till m3/fub?



   TS
Avatar Fallback

Re: Omföringstabell kubik mått

Flax12  
#491828
20180114_194622.jpg

Avatar Fallback

Re: Omföringstabell kubik mått

Flax12  
#491829
Flax12 skrev:
20180114_194622.jpg

Från PS 13:e upplagan.

Avatar Fallback

Re: Omföringstabell kubik mått

ÅsaNisse  
#491832 +/- x0,55 ca, beroende på grovlek och rakhet.
ca 14 m³fub

Användarvisningsbild

Re: Omföringstabell kubik mått

Kime  
#491836 Tack för snabba svar!!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Omföringstabell kubik mått

Vedproducent  
#491842 Traven bedöms utifrån skick som påverkar andelen luft och ved. Det finns tabeller med faktorer man kan gå efter. Generellt så håller lövet betydligt lägre fastvolym än barrved främst på grund av krokighet. I södra Sverige håller fallande längder av björk i genomsnitt 47 procents fastvolym med variation både neråt och uppåt men där ligger snittet.

Användarvisningsbild

Re: Omföringstabell kubik mått

Kime  
#491901
Vedproducent skrev:Traven bedöms utifrån skick som påverkar andelen luft och ved. Det finns tabeller med faktorer man kan gå efter. Generellt så håller lövet betydligt lägre fastvolym än barrved främst på grund av krokighet. I södra Sverige håller fallande längder av björk i genomsnitt 47 procents fastvolym med variation både neråt och uppåt men där ligger snittet.


Vad menar du med 47%? Ska man räkna på 0,47 då när jag räknar från en trave?

Tex. 25*0,47=11,75. Så ca 12m3/fub

   TS
Avatar Fallback

Re: Omföringstabell kubik mått

jannee  
#491902 Helt rätt uppfattat

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).