Bertilsson skrev:Ett försök till förklaring av betalningsmetoder på timmer med viss inbördes jämförelse:
"spindeln" skrev: att det bara är jag och "mastercheif" och admin som vågar lägga sig i denna fråga ?
jt skrev:Bertilsson skrev:Ett försök till förklaring av betalningsmetoder på timmer med viss inbördes jämförelse:
Är det inte mer korrekt att säga att optimeringsprincipen "fuskfub" inte finns i skörade.
Egentligen finns det väl normalt sett två optimeringsprinciper fördelnings eller värde -aptering. Det du beskriver är väl hur datorn beräknar volym. Och eftersom datorn inte räknar med "fuskfub" så blir värdeapteringen inte korrekt när samma virke mäts in med "fuskfub" metoden.
>Varför är det tyst?
Det ligger nog en del i ledaren i dagens Skogs Land.
http://www.lantbruk.com/Article.jsp?article=36637
Jag gissar ochså att det ibland inte är helt enkelt att hänga med i dina texter, alla har inte hållit på med aptring lika länge som du.
masterchief skrev:Nej då Mangan, du får en guldstjärna![]()
Tror lite är som jt säger, att ämnet är väldigt tekniskt komplicerat.
Hur man än er så är det svårt att överblicka alla termer om man inte är väldigt insatt.
Mangan skrev:masterchief skrev:Nej då Mangan, du får en guldstjärna![]()
Tror lite är som jt säger, att ämnet är väldigt tekniskt komplicerat.
Hur man än er så är det svårt att överblicka alla termer om man inte är väldigt insatt.
Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.
Man kan mäta trän på många olika sätt, och alla ger de olika resultat. Ta reda på hur virket mäts, och anpassa priset efter det. Svårare än så är det inte. Litar du på din virkesköpare, kan du låta han aptera virket som han vill...
Bertilsson skrev:Mangan skrev:Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.
Man kan mäta trän på många olika sätt, och alla ger de olika resultat. Ta reda på hur virket mäts, och anpassa priset efter det. Svårare än så är det inte. Litar du på din virkesköpare, kan du låta han aptera virket som han vill...
Hur mycket ska du ha prislistan eller om du hellre vill se det som volympåverkan få den höjd om du handlar med Södra på deras fuskfub?
Mangan skrev:Bertilsson skrev:Mangan skrev:Ämnet är inte alls särskilt svårt. Att blanda in en massa specialterrmer kanske ger sken av att ämnet är svårt.
Hur mycket ska du ha prislistan eller om du hellre vill se det som volympåverkan få den höjd om du handlar med Södra på deras fuskfub?
Jag är hemskt lednsen, men om du skriver på det där viset är det omöjligt att gissa vad du menar.
"spindeln" skrev:jag har varit "borta" från tråden ett tag , och läst igenom denna / dessa snabbt , men allt jag läser stödjer alla mina tidigare fakta om b.l.a dåligt pålästa entrepenörer , och skogsägare , missvisande inmätning på bil .. knepigt att det bara är jag och "mastercheif" och admin som vågar lägga sig i denna fråga ? ... är verkligen dagens entrepenörer så trångsynta att dom accepterar VMF / Quberas inmätning och får sin betalning efter det ? .. är jag helt fel ute eller
Bertilsson skrev:Om du avser göra affärer med Södra så undrar jag hur mycket du vill få priset enligt prislistan höjt för att du ska känna att du får fubpriserna för "din normala slutavverkning" som listan har uttryckt i kr per m3fub ?
Mangan skrev:Nej, jag är inte för 'fuskfub'. Jag är inte heller för 'fusktoppmätt' eller 'fuskentreprenörer' som gör ett 'fuskjobb' , eller 'fuskinmätare'. Eller för den delen 'fuskskogsägare'...
Men ämnet är infekterat redan från början, när moderatorerna satte ribban...