Sida 1 av 1

björkmassaved :-)

Postat: mån 12 maj 2008, 20:44
av "spindeln"
ett innehav av ca: 450 m3 fub björkmassaved .. är värt ca. 340 SEK m3fub till industrin ( i bästa fall ) och det är riktiga fubbar vi pratar om nu, .. så vad händer egentligen om dessa lastas på bil och mäts in av VMF o.s.v .. det är nu det roliga börjar !! för den som är påläst ? därför lastar vi den bilen som i verkligheten som fraktat samma volym
på 13 lass!! 3 travar , bil och släp.. med en genomsnitts volym på 34,61 m3fub , och om samma volym skulle körts till industrin och mätts in så har vi när vi mäts in alltså
11,53 m3fub per "trave" i verkligheten !! ..och om den sk. "vrakprocenten" då är 2% per "trave" (lågt räknat) är vi genast nere på 11, 29 m3fub .. vilket innebär att det redan där
"stulits" 0,72 m3fub ?? ( betänk även att jag inte har beräknat den sk. "vedvolymen" i detta ) ... 0,72 a 13 lass! blir nästan en full "trave" ? 9, 36 m3fub prima vara???

så utan att skräda orden så kan jag säga att , man på ett sådant parti björkmassaved , så skänks virke för 3182 SEK (undra hur många skogsägare som är medveten om detta ? )

alltså , om vi räknar om det "stulna /vrakade" virket i ved .. 9, 36 m3fub omräknat i klyven ved gånger 2,7 stjälpt mått = 25,27 m3s så blir det med björkmassapriset

340 SEK m3fub alltså 8591SEK ... vilket inte är det marknadsmässiga priset för klyven ved, utan att om vi räknar ca: 500SEK .. så landar vi på 12 635 sek

sedan bör det tänkas på att jag i denna rätt avancerade men ändå enkla kalkyl INTE! räknat med transportavdragen! som tillkommer för den ev, skogsägaren

observera att dessa siffror är HELT beräknade på mätsedlar från VMF och våran egen bil / skördare..siffror utslaget på BÅDE EGET virke .. och extern körning i både slutaverkning, gallring ..och givetvis olika andra skördare :-) men mätsedlarna får man ju i näven :-) kan tillägga lite blygsamt att mina utskrifter från skördarn brukar stämma bra , dock med vissa avvikelser på granmassan , dock små avvikelser där mot våra slutavvräkningar

det sk. "vrakprocenten" är ett genomsnitt av ca. 3 säsonger , och en väldans många fina lass björkmassa? , nästan timmerklass ibland från vissa avlägg?

så det jag vill säga är att den duktige huggaren får inte betalt för sitt virke P.G.A det sk. kollektivet ? vad det nu egentligen innefattar vad det gäller björkmassa? ..det SLENTRIANMÄSSIGA VRAKET lever vidare :lol:

Postat: mån 12 maj 2008, 22:05
av Fredrik Reuter
Hej,
Det är helt klart ett intressant ämne.
Det finns mycket att drifta i denna fråga, tyvärr har jag dåligt med tid för tillfället, men jag hoppas på alla andra.

Skulle även vara intressant att diskutera de begärda kontrollerna på leveranserna. Få kontroller görs, men enligt artikeln i senaste Skogen verkar de som begär kontrollerna oftast få rätt. Alltså har traven mätts mer fel är 7% av virkesvärdet!

Postat: mån 12 maj 2008, 23:24
av "spindeln"
hej igen fredrik! .. som sagt ett mycket intressant ämne som inte tycks nått ända fram till skogägarna , ? som blir påverkade av "allsköns propaganda" .. vissa här i trakten är faktiskt j-vligt pålästa om allt och då menar jag ALLT ... men dessa inser fortfarande inte att deras virke "försvinner" i kollektivet :lol:
dom är ju så j-vla FETLURADE :lol:
det sk. kollektivet är ju en "slach" på allt virke som VMF mäter in , och det inbegriper ju allt från inportvirke till virke från egna maskingrupper , (stod att läsa i en tråd här på forumet att det fick inte vara sorterat 100% utan det skulle vara PÅ GRÄNSEN )

Postat: tis 13 maj 2008, 06:16
av masterchief
På apteringkurser, iofs för timmer så blir man lärd att man ska ligga på en viss vrakprocent.
Har man inget vrak så skickar man med förmycket i massaveden.
Det här fenomenet som du säger med automatisk varkprocent känner jag igen. Något som blånekas om det påtalas.
Minns jag inte fel, så infördes det när processorer och skördare gjorde sitt intrång. Från att vara välsorterat och väl tillrätt, så helt plötsligt förekom det i större utsträckning vrakorsaker, tex dubbeltoppar etc.
Ärligt härinne bland skördarförare, fixar ni 100% av dubbeltopparna så det inte är bark mellan dem?
Jag gör det inte om man inte ska lumpa :oops:

Postat: tis 13 maj 2008, 18:39
av "spindeln"
joh! det är som du säger masterchief , det är ju lätt tillhands att "pulsa ut knivarna " och bara åka rakt över :wink: om det inte är en bamseklyka

men det som är klart irriterande är ju att virket går ju ändå rakt in i produktion :shock:

sedan bör man vara på sin vakt , fick en avräkning på ett parti talltimmer
som vi sålde nyligen, och det kördes inte med våran bil.. och kördes flera lass till tre olika inmätningsplatser, på ett ställe hade dom lyckats med konststycket att klassa ner / vraka virke för ca: 6000sek ??

efter en del samtal hit och dit så visade det sig att det var nån på det stället som gjort ett fel vid inmätningen :shock:

fick reda på det idag , och felet skulle rättas till omgående :lol:
men ändå skrämmande att det kan hända en sån grej, bara sådär?