Virkesmätning och Matrisfub

Laserscannade skogliga data

9 inlägg 8695 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Laserscannade skogliga data

Contorta  
#305246 Har ni sett de nya funktionerna på skogsstyrelsen/mina sidor? Baserat på laserscanningsteknik kan man få volym, medelhöjd, grundyta, medeldiameter på den area man markerar upp! Aldrig har det varit enklare att kontrollera eller göra en ny skogsbruksplan. Data finns bara för norra Sverige.

SCA lanserar en liknande sak som tjänsten "Skogsvinge" men det finns som sagt att tillgå framför datorn för alla.



   TS
Avatar Fallback

Re: Laserscannade skogliga data

Heriani  
#305248 Datan verkar inte vara begränsad enbart till norra sverige, för jag har tillgång till samma underlag även i västra värmlad (Arvika Kommun). Blev tillgängligt för ca 2månader sedan om jag kommer ihåg korrekt.

Avatar Fallback

Re: Laserscannade skogliga data

skogsterri  
#305250 Samma här i Skåne, använt i någon månad nu. Huggit en hörna och mätte först. Stämde faktiskt över förväntan.

Kul grej som också verkar ny är flygfoto och jämför, där kan du kolla tillbaka till 1940 och fram till idag hur det ser ut. Rekommenderas!

Användarvisningsbild

Re: Laserscannade skogliga data

rokon  
#305252
Contorta skrev:Har ni sett de nya funktionerna på skogsstyrelsen/mina sidor? Baserat på laserscanningsteknik kan man få volym, medelhöjd, grundyta, medeldiameter på den area man markerar upp! Aldrig har det varit enklare att kontrollera eller göra en ny skogsbruksplan. Data finns bara för norra Sverige.

SCA lanserar en liknande sak som tjänsten "Skogsvinge" men det finns som sagt att tillgå framför datorn för alla.


Jo jag har även fått med volym, medelhöjd mm på Skogsstyrelsens "mina sidor".
Just det du pekar på att markera upp ett område eller varför inte hela skiftet och sekundsnabbt få tex volym är ju väldigt bra!
Men Data finns för stordelen av Sverige, ej endast Norra Sverige. OBS allt benämnes Betaversion ännu, vilket gör att man kan räkna med vissa fel i systemet.

Vi har en tråd redan i skogsfastigheter om mina sidors senaste tillskott;
viewtopic.php?f=17&t=18129

Avatar Fallback

Re: Laserscannade skogliga data

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305262
skogsterri skrev:Kul grej som också verkar ny är flygfoto och jämför, där kan du kolla tillbaka till 1940 och fram till idag hur det ser ut. Rekommenderas!


Ja, den hade inte jag sett. Tyvärr har jag bara bak till 2002. :(

Användarvisningsbild

Re: Laserscannade skogliga data

rokon  
#305273 Funktionen flygfoto och jämför hade jag också missat, har endast 2010 och 2013 där men var kul att se skillnaderna mellan bilderna där jag röjt och gallrat när man drog i reglaget.

(Men vill jag se äldre bilder så är jag glad att jag som flygfotobeväring på F21 fick gehör hos cheferna för Fotodetaljen att göra ett spaningsuppdrag över mitt skifte. Med Saab J35 Draken
så jag har i alla fall pappersflygbilder(som jag framkallade själv också) från tidigt -70 tal att jämföra med.
Hade själv föredragit om de hade använt spaningsversionen av Saab 32 Lansen då deras kameror hade ett Negativformat av kolossala dimensioner, minst ett halvt A4 En ridåslutare som kompenserade för flygplanets rörelse och allt detta gav knivskarpa bilder. Vid flygspaningsuppdrag till sjöss så gick det att se nitraderna på fartygsskrov, och nitarna att räkna!)

Avatar Fallback

Re: Laserscannade skogliga data

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#305298 Det låter.... hemligt?

Användarvisningsbild

Re: Laserscannade skogliga data

rokon  
#305322 Inom underrättelsedetaljen som det sorterade under så förekom naturligtvis både hemliga och mindre hemliga uppdrag. Hur dom jobbar i dag har jag ingen aning om. Men som beväring kunde jag neka alla utom översten tillträde till våra lokaler, som alltid skulle hållas låsta.
Komplettering; "Vi kan allt". samövning med Norge och Finland, http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuell ... -kan-allt/

Ursäkta för en liten utvikning från tråden med en historisk tillbakablick med studs in i nutid.

Avatar Fallback

Re: Laserscannade skogliga data

axwell  
#305357 Försökte komma in på SCA:s "skogsvinge" om jag inte missminner mig kom något i stil med "kontakta din inköpare" upp.

Har inte försökt med Bank-ID som på SS, skulle SCA:s vara mer detaljrik här i Medelpads kustland ?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).