Virkesmätning och Matrisfub

Nytt på timmermarknaden

442 inlägg 174923 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75116
Mangan skrev:Den som är moderator skall normalt inte ta ställning i någon debattfråga.



[offtopic]
Håller jag inte alls med. De är här för att hålla diskussionen på en nivå så att den inte spårar ur. Men detta är en helt annan diskussion.
[/offtopic]

Men Mangan har hel rätt i att vi so skogs ägare skall vara tydliga med vad vi säljer. Problemet med Södra är kanske att man både säljer och köper (iom att man också äger industrin). Tanken är att man skall få största möjliga inkomst av sin skog. Är det så? Kan en Södra-medlem idag välja att låta massaveden gå iväg som energiskog, och därmed påverka råvarutillförseln till sina massabruk?

Samtidigt tycker jag ni pratar om samma sak. Vi skall inte se det som kommer ut som skogen som restprodukt eller avfall. Det är råvara till olika industrigrenar.

//.D

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

masterchief  
#75117 Visst får moderatorer uttrycka sin åsikt som alla andra.
Dock så är det viktigt att de följer forumets regler som alla andra.
Det är när forumets regler inte följs de ska agera. Inte när åsikter är helt galna, nu är de inte det i denhär tråden från något håll :wink:
Så länge det hålls fritt från person angrepp anser jag olika infallsvinklar ska luftas 8)
Personligen tror jag på skördarmätning och fast fub pris, men nu är vi inte där och tvingas anpassa apteringen till verkligheten med tveksamma mätmetoder emellanåt.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

massa-ved  
#75119 Tycker inte admin. tar ställning utan ställer två frågor till dig mangan. Skriva att leveransvirke också fyller sin plats är väl
knappast att ta ställning. Alla förekommande försäljningssätt fyller sin funktion så att varje skogsägare själv kan välja försäljningsform.
Med ca 20% av virkeshandeln är det trots allt inga små mängder det handlar om.
Det är inte alla skogsägare som har ett jobb vid sidan om, finns de som har eget arbete i skogen som en förutsättning
för att kunna leva på sitt skog/lantbruksföretag. En del har egen skördare eller traktorprocessor med apt.dator.
För dessa är inte apteringen av underordnad betydelse.
Är väl mätningen som är det stora problemet inte själva apteringen.
Massaveden mäts travmätt, fast% och medellängd uppskattas exakt och bra :???:
Timmer finns prislistor i to och fub sen använder man omräkningstal och betalar i en annan enhet.
Lättförståligt för säljaren knappast.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75121 Om nu 20% av all avverkning säljs som leveransvirke så är det cirka 15 miljoner m3 och alltså en rätt så aktningsvärd virkeshög.
Problemet som Bertilsson diskuter är detta om jag förstått det rätt. Köparen påstår att han mäter i m3fub fastän han inte gör det. Han mäter i m3to med ett omräkningstal. Om säljaren, huggaren, skördardatorn tror att köparen mäter i m3fub så tas ingen hänsyn till avsmalning. Där går alltså säljaren på en nit. Men om säljaren,huggaren, apteringsdatorn får prislistor enligt m3to så blir det ju rätt Om sen köparen multiplicerar både volym och pris med samma omräkningstal vid slutredovisning så må han väl göra det då.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Skogshuggarn  
#75128
masterchief skrev:Visst får moderatorer uttrycka sin åsikt som alla andra.
.


Det får vi verkligen hoppas,,,,,, :???: :shock:

Jag har iaf inte skrivit på något om " allmän och total tystnadsplikt" iom moderatorsysslan. :wink:

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75129
Skogsola skrev: Problemet som Bertilsson diskuter är detta om jag förstått det rätt. Köparen påstår att han mäter i m3fub fastän han inte gör det. Han mäter i m3to med ett omräkningstal.


Nej, han mäter diameter och längd, drar av barken enligt något värde, och sedan använder han en formel med andra värden. Att direkt mäta volym låter sig knappast göras, oavsett om det är m3fub, m3to eller något annat.

Någon "riktigt m3fub" har så vitt jag vet aldrig använts inom Sverige.

Ni som är självvverksamma, hur mäter ni?

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

massa-ved  
#75148 Är väl inte de självverksamma som mäter det sker vid industrin men de apterar.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75155
Mangan skrev:
Skogsola skrev:Nej, han mäter diameter och längd, drar av barken enligt något värde, och sedan använder han en formel med andra värden. Att direkt mäta volym låter sig knappast göras, oavsett om det är m3fub, m3to eller något annat.

Någon "riktigt m3fub" har så vitt jag vet aldrig använts inom Sverige.

Ni som är självvverksamma, hur mäter ni?

Att mäta volym går alldels utmärkt att göra om man vill. Skaver man av barken i toppen och klavar, räknar ut ändytan och multiplicerar med längden så har man m3to ub. Så gör sågverken med den skillnden att de för enkelhet skull mäter på bark och räknar med en "barkkoifficient" Gör man samma procedur mitt på stocken så får man m3miub vilket är nästan identiskt med m3fub förutom på rotstockar. Skördaren kan mäta m3fpb med god säkerhet eftersom hela stammen passerar aggregatet

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75158 Men, det var ju det jag sa? Du mäter, multiplicerar och korrigerar. På sågverken kuberar de sedan efter diverse avdrag och i olika klasser (cm-intervall). Någon direkt mätning av volym förekommer inte, det skulle innebära att man sänkte ner stocken i vatten och mätte hur mycket den trängde undan.

Beroende på vilka omräkningstal man mäter så kallar man enheten olika.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

massa-ved  
#75163 Det verkar som att vi alla är överens om att det är mätningen vid industrin som är problemet när virke säljs som
leveransvirke eller avverknings uppdrag.
Ett annat problem är prislistor i olika enheter så det är svårt att jämföra bud från olika köpare om man inte är så insatt.
Tänk om man skulle ringa runt och kolla priser på diesel och den ena har pris per ton den andra per kubik och den tredje
per kw.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75165
Mangan skrev:
Skogsola skrev: Problemet som Bertilsson diskuter är detta om jag förstått det rätt. Köparen påstår att han mäter i m3fub fastän han inte gör det. Han mäter i m3to med ett omräkningstal.


Nej, han mäter diameter och längd, drar av barken enligt något värde, och sedan använder han en formel med andra värden. Att direkt mäta volym låter sig knappast göras, oavsett om det är m3fub, m3to eller något annat.

Om Skogsola menar omräkningstal som finns på Fuskfubstråden sid 15 i mitt inlägg 9.09 och som är omsatt i avsmalning (med rotansvällning) i inlägg 11.42 så menar han rätt. (Stanna kvar där och läs en stund!)

Resultatet blev på utvalda partier på Södra enligt diagram på denna tråd 16 dec kl. 15.37.
Notera dock att det utvalda Södravirke hade här bara 43 dm i medellängd. Hade det varit virke där dator apterar i m3fub och strävar efter medellängd 47-49 dm som leverantörslistorna styr till skulle förlusterna blivit rejäla.

Skogsola hade också i sitt inlägg med en avgörande och korrekt synpunkt "...om apteringsdatorn får prislistor enligt m3to så blir det ju rätt." Med denna enkla åtgärd för 500 kr per tryckt prislista är nästan problemen lösta. (Motsvarar en kostnad som är vanlig förlust för varje skogsägare i stället.)
Skogsola berörde flera värdefulla förhållanden.

Omräknade filer borde förmedlas genom forumet. Som försök kan jag delta på två filer utan kostnad.
Bertilsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75166
massa-ved skrev:Det verkar som att vi alla är överens om att det är mätningen vid industrin som är problemet när virke säljs som
leveransvirke eller avverknings uppdrag.


Vad är problemet med den mätningen, tycker du?

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

massa-ved  
#75169
Mangan skrev:Men, det var ju det jag sa? Du mäter, multiplicerar och korrigerar. På sågverken kuberar de sedan efter diverse avdrag och i olika klasser (cm-intervall). Någon direkt mätning av volym förekommer inte, det skulle innebära att man sänkte ner stocken i vatten och mätte hur mycket den trängde undan.

Beroende på vilka omräkningstal man mäter så kallar man enheten olika.


Förr när inte bakveden hade nåt större värde var nog to ett bra mått då var det bara såg cylindern
som gällde men nu när den börjar få ett hyffsat värde och man utger sig för att betala per fub
borde det också kunna mätas någorlunda exakt. Kan vara ganska stora volymer på rotstockar som ligger utanför
sågcylindern. Massaveden är ju ännu värre med uppskattade fub och medellängder.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75170 ' Bakveden har ju alltid haft ett stort värde. Flis till massaindustrin är ju en viktig biprodukt för sågverken. Sågutbytet är heller inte så stelbent beroende av toppdiametern. Det som blir ingenting på fem meter kan bli en vankantat bräda på fyra meter och en fullkantad på tre.
Men problemet med timmret är ju inte mätningen utan vilseledande prislistor. Massavedsmätningen borde det heller inte vara nåt problem med men där har vi ju den godtyckliga vrakningen.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

massa-ved  
#75174 Går vi tillbaka några år i tiden så hade inte bak/flisveden så stort värde för skogsägaren
betalades uruselt till skillnad mot idag.
Att en rätt kalibrerad skördare kan mäta någorlunda exakt fub men det görs inte vid industrin utan precis
som nämnts tidigare används matriser och omräkningstal.
Massaveden borde kunna gå att mäta mer exakt. Där gör man tre uppskattningar fub% medellängd och vrak%.
Borde väl vara intressant att få någorlunda exakt mått på vad som levererats.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).