Virkesmätning och Matrisfub

Nytt på timmermarknaden

442 inlägg 174529 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fuskfub. Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235363 Ett tydligt exempel som använts i bevis till Holmen finns här som belyser matrisfubb/fuskfubbens förluster. Kanske kan du få tillräcklig kunskap här.
viewtopic.php?f=29&t=12855&p=235362#p235034

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236941 Med hänsyn till Vidas, Holmen, Sydved, Derome m.fl. otydliga stil omkring sina virkesaffärer väljer jag att skriva följande här.
Danske Banks representant Johan Freij sa bl.a. vid mötet med Virkesforum nyligen.
- Enas om en måttenhet.
- Slopa premiesystemet.
- Ha tydliga prislistor.
- Standardkontrakt, som hjälper skogsägare att förstå innebörden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238401 Text i förra inlägget där krav på tydliga måttenheter begärdes har också nämnts i senaste tidningen Skogen.
Ni bör ta tillfället och medverka till förändring, medan ämnet finns i mångas medvetande.
-----------

En tid har sågverksbolag i västsverige belysts i diskussioner på forumet. ("Vida avverkar")
Efter "öppet hus" på Hållanders Sågverk AB nyligen åkte folk hem och hade fått uppfattning att Hållander köpte sparrar till så klen diameter att massaved kunde hoppas över i avverkningen.
- Prislista har erhållits och tester är nu gjorda. Följande är upptäckt.

Hållander är känt för att köpa sparr via Södra med betalning i matrisfub/fuskfub, vilket klandrats vid många tillfällen. Nu upptäcks att Hållander på egen prislista använder m3to som volymenhet. Detta kan betraktas som OK. Men det finns starka indikationer på att Hållander valt att använda det i de högre siffror uttryckta priset (m3to), men att priset ser högre ut beror ju på att det är bara toppcylindervolymen som betalas i m3to.
- Krontalet för priset i m3to är hos Hållander i bara liten grad högre än pris uttryckt i m3fub som finns från köpare i trakten. (Soppan med matrisfub innebär att detta pris oftast är 10-30 kr för lågt när längre längder tas ut i klenare toppvirke.
- Skillnaden borde om priserna skulle vara korrekta i första hand vara minst 30% högre, vilket då skulle motsvara omräkningstal mellan m3to och m3fub på detta klena sortiment.

   TS
Avatar Fallback

Hållander: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238850 Exemplet ovan visar på hur dagens virrvarr av olika volym och betalningssätt gjort situationen näst intill omöjlig att greppa för vanlig skogsägare.
- Ändå finns det skogsägare som lovordar det som pågår med felaktig volymräkning och tycker att de fördelar som köparna skapar för egen del, utan att skogsägarna direkt förstår det, är tillåtna för att inte köparna skall gå omkull ekonomiskt.

- Hållanders sparrar (nämnda här ovan) är så lågt betalade att de klenaste och kortaste bitarna inte lönar sig mot den lågt betalda massaveden.
- De längre klena bitarna får inte ha högre avsmalning än ca 8 mm/m.
- De korta bitarna har en längdkorrektion som sänker priset 90kr/m3. Detta gör att de som apterar manuellt måst lära sig detta och vanligtvis undvika dem.
- I bifogad tabell kan ni se vilka m3fubpriser som listan ger vid olika avsmalning.


De nämnda sparrlistan från Hållander ger med sitt låga pris (i m3to) ett medelpris som t.o.m. är 8 kr/m3 lägre än annat likvärdigt sortiment i trakten som har m3fub pris

   TS
Avatar Fallback

Prisnivå. Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239725 Prislistor presenteras med "förtjusning" på olika trådar. Mina erfarenheter är att prislistorna är av köparna avsiktligt lagda på låg nivå, för att vid kontakt med säljare kunna erbjuda "premie" som låter som "skräddarsydd" för denne säljare.
Vissa säljare blir lyckliga för 30 kr/m3. Andra får 150 kr/m3.
För en timme sedan mejlade en skogsägare ett förslag på 105 kr/m3 i "premie". Utan någon precisering.

Köparna betalar extra för tillgänglighet, storlek, kvalitet, vägklass etc.
Följaktligen får sällan leveransvirke med alls av dessa tillägg. Vissa köpare kan dock tänka sig ändra leveransvirke till avverkningsuppdrag, där säljaren avverkar i egen regi.

Nuvarande "prislisteläge" är en konsekvens av prissänkning överlag och speciellt under lågkonjunkturen några år bakåt.
Dessutom har säljarna överlag hållits utanför denna strategi. De säljare som insett detta har "hållit käft".

- Några köpare aviserar prishöjning för att inte hamna på "efterkälken" i ATL och Skogens mycket förenklade pristester. Men fortfarande är dessa listor på prisnivåer som är synnerligen låga.

   TS
Avatar Fallback

Pristester. Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240328 Tidningen Skogen presenterar åter sina "jämförpriser".
Jag upprepar min varning, eftersom det i väldigt liten omfattning verkligen är jämförpriser. Köparna har en längre tid sänkt sina prislistor som presenteras och sen varierar de sina påslag.
Följden blir att skogsägare har en för låg förväntning omkring prisnivån. Vissa skogsägare är glada om de får 30 kr i "premie" för gammal leveranstrohet. Att grannen får 150 kr är för de allra flesta obekant.

- Skogen har troligen fått påbackning av Södra att ta med de 8 kr som ges för att Södra skall få göra avsteg från bästa aptering och i stället välja längder som passar Södra. Notera att dessa 8 kr är till betydande del ingen höjning utan "äts upp" av lägre virkesvärde i avverkningen.
Denna "förlust" kan inte beaktats i presenterad beräkning. Det är tydligen inte så noga idag i framställningar. Nu har Södra "fått full valuta" för sin delvis falska värdeökning, när de jämförs med andra köpare som har korrekt prislista. Blir inte många arga för denna falskhet?

Genom dessa tillägg skapar köparen sig rättighet att "våldföra" sig på ert netto och ni kan inte klaga med kraft.
Holmen går mycket vulgärt fram i detta avseende. De anse sig ha rätt att aptera det på annans prislista och skicka virket till andra köpare, även om denne har andra längdmoduler och annan längdpremiering. I fall som är kända hävdar Holmen sin "fulla rätt" här med kraft. Skogsägaren tycks vara rättslös efter detta utspel, som bara står i prislistan som en kort förklaring.

- Vill verkligen skogsägare ha det på detta sätt i allt större omfattning?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240568 Tidningen Skogen ironiserar i senaste numret mot de kritiker som nämner om den låga (småskole-) nivån pristesterna ligger på.
- Skogen och andra som torgför dessa prisnivåer måste inse allvaret. De uppträder som "farliga ledsagare".
- Som testerna är nu gynnas de köpare, som visar sina "nästan färdiga" priser.
Om det är som i några kända fall, där ingen ytterligare förhandling gjorts, är det väl att betrakta som anstiftan till stöld från köparhåll.?? Förr kallades det väl för "bondfångeri"?

Skogens uttryckta förväntningar, att testerna skulle "locka upp" priserna, har ju helt uteblivit.
Ändå har inte Skogen några tydliga rubriker om problemet, som väcker den som snabbläser tidningen.

Varför reser sig inte skogsägarna och säger ifrån?

Torgför vilka premier ni själva fått!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

bodaedet  
#240582 De skogsägare som fått höga premier är väl nöjda och tysta.
Det är bara och gratulera, och försöka själv och ta in offerter i stället för att läsa tidningen.
Det är ju lika om du köper en bil, det priset som står i annonsen är förhandlingsbart. Är det inte det går man till nästa.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Baggböla  
#240595 Jo, men vad tjänar en skogsägare på att vara tyst om sina premier för? Han har ju gjort en bra affär, och inte har väl denne något som helst att förlora att säga att denna har fått x-kr i premier?

Halvanonyma forum som skogsforum, ser jag inga problem att utgöra en bas för uppge sina premier o man så vill.

När det finns premier som går från 0-150 kr/m³ och premier anges inte på offertprislistorna så ser jag iaf problem med en svårjämförbar marknad. Det är inte många skogsägare som förhandlar om priserna med flera köpare.

En skillnad mot bilköp är iaf att det finns ett grundpris att utgå ifrån.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

bodaedet  
#240597 Kan ju vara så att köparen inte vill att det kommer ut vad han kan ge.
Anonymt är en annan sak.
Att ta in olika bud är en förutsättning för att få bästa pris, att vara trogen är ingen garanti för bra pris.
Grundpris står ju på prislistan som du får från respektive bolag.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Baggböla  
#240652 Köparen såklart inte vill det, denne vill så klart ha ett förhandlingsövertag.
Men vad har säljaren för problem med det att visa sina premier, förutom att på ett sätt visa sin privatekonomi?

Jo, Grundpriset står ju på prislistan, men ibland får man inte någon prislista utan ett möte. Ett möte som man inte alltid har lust eller tid med. Tycker bara att det så vara så märkvärdigt svårt att få tag i en prislista utan både kaffe, "och en titt i skogen".

Tycker du det är en teknisk svår sak med offentliga prislistor?

Om vi skall ta jämförelsen med bilhandel, Det är som om du ska köpa en bil, men måste bjuda hem varje bilhandlare för att ens få veta vad grundpriset är.

Sen kan man ju alltid tycka "ja men då missar de bolagen dig som säljare" eller "ja då de skogsägare som fått höga premier är ju nöjda." Men då står vi där i status quo, men antagligen ett lägre marknadspris för råvaran. En svårjämförbar marknad med halvdolda halvprislistor som ändå fördelningsapteras.

Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

bodaedet  
#240668 Nja du bjuder väl inte hem bilhandlaren, men du åker väl dit, det gör i alla fall jag.
Ska jag sälja virke så vill jag i alla fall visa skogen som ska avverkas, så skogsbesök blir det flera. Det tar jag mig tid till, det rör sig ju om tusentals kronor.

Här i kring är det inga problem att få tag på en prislista, men sen är det en förhandling som gäller, precis som i de flesta större affärer man gör.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240672 Avsikten med inlägget var att upplysa om de osedvanligt stora premierna som bara Skogspressen tittat på men inte skriver....
- Nuvarande premiesituation har jag inte sett sen Norrland hade de högsta priserna efter Gudrunstormarna här i söder. Där förekom då ca 130 kr/m3.

Idag är premiera här ofta på mer än 20%. Det liknar inte ens bilhandeln.
Jag antar att skogsägare i gemen har inte fått 10% av dessa premier. Detta ger ett "tvåprissystem". Vill ni ha det så på virke och avverkningsjobb?

Vid tidig gallring på 4 ha har ni netto på 3-6.000 kr. Är det rimligt att ni visar skogen för fyra olika köpare med 2-2.5 dagars nerlagd tid på detta för er och nästan lika mycket för köpare? 4 dagsverken med total kostnad på 8-12.000 kr. Vad håller skogsbruket på med?
Borde inte en grovsållning kunna göras så antalet åtminstone halveras.

Det har nämnts om att vara köpare trogen. Egentligen är detta en möjlighet att optimera för alla och minska tidsförluster. Dock vet vi att ex. skogsägarrörelsen antyder denna "verksamhet" men lever inte upp till den. I vissa konjunkturer missbrukas de trogna.

Ni bör se till gruppens bästa. Om 10% av er får toppriser, som få vet om, blir det prissänkande för gruppen som helhet. Ingen får fullt pris. Det är just vad som skett senaste åren.
Se bilaga på de märkligt låga virkespriserna i Sverige. (Finns på forumet men hittar inte källan.)

Vem sitter och delar ut "korten" i pågående spel ....... Vilka kan "syna"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

bodaedet  
#240674 Vid gallring går iaf för mig, kvalitet före antal kr i fickan.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240675
bodaedet skrev:Vid gallring går iaf för mig, kvalitet före antal kr i fickan.
Så bör det vara i jobbet.

För två timmar sedan meddelade en skogsägare, att köpare som han gjort affärer med tidigare erbjöd först 20 kr i premie (på vanlig prisnivå), sen höjde han ytterligare 40 kr.
Skogsägaren föreslog att köparen skulle åka hem. (Undrar om den köparen blir kontaktad de närmaste fem åren.)

Det är onekligen likt lekstuga det vuxet folk håller på med. Köpare testar hur lågt det går att få virket.

Någon liten tid sedan meddelade en köpare till en skogskurs, att de har 30 kr i premie (på prisnivå som liknar Södra).
Är det tombola som används innan de svarar?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).