Virkesmätning och Matrisfub

Nytt på timmermarknaden

442 inlägg 174558 visningar 18 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Barkar det åt skogen?

Skogshuggarn  
#104375
Bertilsson skrev:
Jag mins yttrande från förre skogsdirektören på Södra, Mats Sandgren, som på föreningsstämman 2005 sa att ”Södra måste bli bättre på att hantera reklamationer”. Vad fan har hänt på 5 år? Tomma ord igen.

Var hittar man köpare som gör korrekta jobb på avverkningarna?
Borde köparna inte göras så bra jobb som de uttrycker i marknadsföringen?


Det här är inte heller någon "bra reklam",,,,

viewtopic.php?f=112&t=8863

Sedan undrar jag som sagt hur det egentliga "tänket går" när Södra nu satsar kapital på att köpa upp skog i Baltländerna?.

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#104383 Skogshuggarens inlägg ovan leder till typiska problem.
Utan att kunna vara fullständig är mina råd:
1 Avtala och skriv in i kontrakt i förväg om hur terräng och vägar skall bevaras! Kanske bäst att den stora groteska maskinen får använda en ny placering en bit bredvid gamla vägen. Då bevaras den armering omgivande växtlighet gett.
2 Planera tidigt för avverkning så ev. vägjobb kan göras i tid. Helst något år före.
3 För runt 100 kr/löpmeter kan väg byggas. Beroende på befintligt material.
4 Viktigt vid alla vägar är att avvattning med dike är viktigt för bra väg, som snabbare torkar upp.
5 Rustmata eller liknande håller ihop vägmaterial om det är finkornigt eller torvjord.
6 Att bara jämna ut i befintlig sörja efter sönderkörning är som att pinka i byxorna när man fryser om fötterna. Först värmer det men sen blir inte bra. Fråga fackman vid tveksamhet om bra åtgärd vid lagning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110379 Fundera på följande.
StoraEnso marknadsför sej nu: Påstår att skogsägarna ger dem högsta betyg.
Är detta sant? Vilka företag jämför de sej med?
Det finns ju skogsägare som vet att StoraEnso använder fuskfub och därmed inte gillar StoraEnse. Förluster på avsmalning och längdval blir följden.
Gamla Stora är klumpig som ”en so”.

Sydved som inte svarar på frågor och även de har fuskfub i sin betalning marknadsför sej som ”experter”.
Det låter som när marknadsknallar står med megafon och säljer rakhyvlar.

Södra går i täten och tidigt sänker timmerpriserna. Varför?
Södra har ju efterlikviden att reglera med.
Är avsikten att hålla låga priser för att få möjlighet att ”se på pengarna” först i bolagets redovisning och sen som jultomten kunna dela ut mycket även till kapitalstarka personer (även utanför Södra) som har insatsemotioner, men inte bidrar till lönsamheten särskilt tydligt.

Vem skall en ny relativt orutinerade skogsägare vända sej till när han vill sälja skog som inte passar för rotpost. Ex. 200 m3 gallring.
Vem hjälper honom objektivt och vem kan han verkligen lita på?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#110599 Senaste Tidningen Skog i Såg har en i mina ögon bra artikel som kan beröra långsiktiga kvalitetsambitioner. Det är synpunkter som varit betydelsefulla i hustillverkning och annan byggnation.

   TS
Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

6252736  
#110680 .

Avatar Fallback

Liten analys på DEROMELISTAN

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#112146 Anledningen ökar för att analysera prislistor från virkesköpare. Ett Ex. är Deromes lista. Denna gång gran.

Priset ser ut att ha ett ”vanligt” prisläge tills man upptäcker att Derome inte har någon längd med 100% av priset. Därefter ser man att prislillägget för långa längder bara är 103-104 %.
Man blir nästan förfärad när man upptäcker att testkörning på trädbank ger uppemot 48 dm i medellängd förstår man varför.
Derome straffar ner priset på korta bitar.
Därav blir medelpriset trots längre medellängd ca 10 kr lägre än baspriset. Tas medellängdseffekten med blir prisljuget över 20 kr/m3fub, mot vad ett ”vant öga” noterar!

Dessutom använder Derome fuskfub/matrisfub sen länge. Därav uppstår ytterligare drygt 10 kr/m3.
Grantimmer över 24 cm har ovannämnda pris.

Allt timmer från 14 cm skall fördelningsapteras. Detta, som ger värdeförlust, betalar Derome inget extra för. Normalt betalas ca 8-10 kr för detta hos andra köpare.
Fördelningen är uttryckt i procent av volym, vilket försvårar för många apterare och skogsägare.
Eftersom fördelningsapteringen begär ca 10% längder, som är synnerligen hårt bestraffade via längdkorrektionen (80% av baspriset), sänks slutliga värdet betydligt p.g.a. detta.

Under 24 cm skall ett ”kubbsortiment med vissa längder 31, 37, 43, 49-55 apteras.
Detta travmäts.
OBS minsta diameter är nu 14 cm trots ihärdig annonsering av Derome om att de apterar till 12 cm med mycket stor vinst! OBS!
Bitarna skall vändas så alla toppändar ligger åt ett håll. (Sannolikt körs inte stockarna förbi stockvändaren vid sågen.) Detta är faktiskt mycket besvärligt i gallring. Följden blir dyrare skotning och sannolikt stamskador som måste värderas.
Derome kräver längdfördelning på detta travsortiment. 60% av bitarna skall vara 49 dm och längre.
Eftersom priset är tämligen lågt apteras mycket timmer ner till minsta timmerdiameter 24 cm. Följaktligen skall stamdelen mellan 14 och 23 cm, som ofta har större avsmalning i slutavverkning delas i två bitar med medellängd ca 49 dm. En omöjlighet.
Detta resulterar i fel medellängd, som Derome hetsar skördarförare etc. med och påstår att andra förare klarar detta. I så fall gör de betydande ”kubbvolym” till lågbetald massaved.
Krävd fördelningsaptering ger över 8 kr/m3 i prissänkning. Ändå blir det klena alldeles för kort.
Om detta travsortiment har rotben sjunker priset 10 kr/m3 (antagligen måste det gå då genom rotreduceraren).

Minsta leverans är 12 m3fub, vilket är högre krav än många andra, för att slippa 400 kr i avdrag.
Prisavdraget är 13 kr/m3 om vändplan för släp saknas. Något högre avdrag än andra.
Betalning lovas 30 dagar efter inmätning.

Prisljuget (nytt begrepp) kan bli uppemot 30 kr/m3. På detta sätt försämras trovärdigheten i branschen.

   TS
Avatar Fallback

Prislistetester

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113934 Idag kom ATL med prislistetest för hela landet igen. Avsikten är vällovlig men nyttan är överspelad i nuläget.
Prislistorna som används idag är bara en ”skugga” av nivån som betalas med. Det finns köpare som har genomgående pristillägg som är så stora att nettoersättningen är betydligt högre än bruttot i prislistetesten.
Följaktligen kan som idag Jarlträ få PR för högsta pris i test men kanske har lägre premie.
Jag kan dock tycka att Jarlträs ambition dock må uppmuntras.

I testen finns heller inga upplysningar om ex. matrisfub/fuskfub används som gör att visat pris är 10-25 kr för högt mot vissa andra köpare. Denna otydlighet och desorientering gillar jag inte.
Ex. Holmen är ett exempel där det är fel.
När snö och is stoppar Södras sektionsmätning använder Södra fuskfub med betydande förluster för markägaren (motsvarande vinst för Södra).

Om ni tittar på föregående inlägg om Derome så nämns inget om medellängd eller svårigheter i prislistan i testerna som tidningarna gör.
Vän av ordning säger väl att så noga vill vi inte läsa.
Min uppfattning är att 600 m3 och 15 kr fel är 9.000 kr vilket borde vara nog viktigt att informera och lära sej något mer om.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113960 Det är väl egentligen bara Södras grantimmerlista som i bästa fall mäts in i sektionsfub? Alla övriga timmerlistor, inklusive Södras talltimmerlistor, är väl helt enkelt skrivna i matrisfub eller toppmätt?

Så länge samma omräkningstal används inom ett geografiskt område, så är det ju inga problem att jämföra prislistorna, tycker jag.

F.ö. så står väl alla omräkningstal tydligt på alla relevanta prislistor? Inget finstilt trams med andra ord.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113963
Niking skrev:Det är väl egentligen bara Södras grantimmerlista som i bästa fall mäts in i sektionsfub? Alla övriga timmerlistor är väl helt enkelt skrivna i matrisfub eller toppmätt?

Men det innebär att det är minst tre olika slutresultat på detta nämnda.
Beroende på omständigheter för vissa kan det läggas till 3-4 olika försäljningstyper ytterligare.

Niking skrev:Så länge samma omräkningstal används inom ett geografiskt område, så är det ju inga problem att jämföra prislistorna, tycker jag.

Det skulle då kunna stanna vid att visad prisnivå inte är den slutgiltiga/förväntade, ja.
Men eftersom många inte vet vilka förlusterna blir vid olika skogstyp vet de inte avvikelsen mot köpare med dagens halvdussin metoder.
Mina synpunkter uttrycks för att markera att matrisfub/fuskfub är inte en verklig volym.
Likaså om skogsägaren avverkar själv kommer därför svårighet att avgöra gränsdiameter mellan ex. "matris"-timmer och kubb.

Niking skrev:F.ö. så står väl alla omräkningstal på prislistan?
/Niklas

Köparna som skriver ut matristalen minskar och är nog mindre än hälften. Vida gör det inte där jag sett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113965
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Det är väl egentligen bara Södras grantimmerlista som i bästa fall mäts in i sektionsfub? Alla övriga timmerlistor är väl helt enkelt skrivna i matrisfub eller toppmätt?

Men det innebär att det är minst tre olika slutresultat på detta nämnda.
Beroende på omständigheter för vissa kan det läggas till 3-4 olika försäljningstyper ytterligare.


Bertilsson, anser du att det bara ska tillåtas ett enda sätt att sälja virke på? I så fall vilket sätt? Och vilket måttslag ska då gälla?


Bertilsson skrev:
Niking skrev:Så länge samma omräkningstal används inom ett geografiskt område, så är det ju inga problem att jämföra prislistorna, tycker jag.

Det skulle då kunna stanna vid att visad prisnivå inte är den slutgiltiga/förväntade, ja.

Men eftersom många inte vet vilka förlusterna blir vid olika skogstyp vet de inte avvikelsen mot köpare med dagens halvdussin metoder.
Mina synpunkter uttrycks för att markera att matrisfub/fuskfub är inte en verklig volym.
Likaså om skogsägaren avverkar själv kommer därför svårighet att avgöra gränsdiameter mellan ex. "matris"-timmer och kubb.


Det enda sättet att få reda på verklig volym är väl att helt enkelt sänka ner den obarkade stammen i ett vattenbad och se hur mycket vatten som trängs undan. En dyr och inneffektiv metod, såvitt jag förstår. Alla andra mätsätt ger inte den verkliga volymen! Och dessvärre används ju volymen under bark och inte på bark som betalningsgrundande enhet!

Som jag tidigare har påpekat i en annan tråd på denna kategori, så kan ju m3fub mätas på ett antal olika sätt och resultatet varierar ju något beroende på vilken mätmetod som används. Därför vore det önskvärt att mätmedoden också skrivs ut i enheten. Jag föreslår följande förkortningar:
* m3sefub = m3 sektionsfub
* m3mafub = m3 matrisfub (inte m3 fuskfub)
* m3trfub = m3 travmätt fub
* m3vsfub = m3 vattennedsänkt fub

Beträffande den självverksamme skogsägaren, så får han/hon lära sig att räkna och ta med en vädertålig miniräknare/handdator ut i fält!

Bertilsson skrev:
Niking skrev:F.ö. så står väl alla omräkningstal på prislistan?

Köparna som skriver ut matristalen minskar och är nog mindre än hälften. Vida gör det inte där jag sett.


De prislistor som jag fick av Vida hösten 2009 hade definitivt omräkningstalen utskrivna. Samma sak med prislistorna från Södra (då två marknadsområden), Weda (numera Moelven) och Sveaskog.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#113969
Niking skrev:De prislistor som jag fick av Vida hösten 2009 hade definitivt omräkningstalen utskrivna. Samma sak med prislistorna från Södra (då två marknadsområden), Weda (numera Moelven) och Sveaskog.
/Niklas

I så fall är det olika rutiner på olika ställen på Vida. Kontroll jag nu gjort så har inga lämnade prislistor på skogsdagar några omräkningstal. Ej heller lista som lämnats mej i handen speciellt. Men obs detta är ingen stor sak i min kommentar.

Vad gäller verklig volym så syftar jag i huvudsak på en volym som är konkret och användbar i kontroll och aptering i skördare. Det är inte matrisfub/fuskfub.

En del av övrigt har jag berört i fuskfubstråden på denna kategori.

Resten om måttenheterna må du ta i din nämnda tråd om inte dina och mina besked gett svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114012
Bertilsson skrev:
Niking skrev:De prislistor som jag fick av Vida hösten 2009 hade definitivt omräkningstalen utskrivna. Samma sak med prislistorna från Södra (då två marknadsområden), Weda (numera Moelven) och Sveaskog.
/Niklas

I så fall är det olika rutiner på olika ställen på Vida. Kontroll jag nu gjort så har inga lämnade prislistor på skogsdagar några omräkningstal. Ej heller lista som lämnats mej i handen speciellt. Men obs detta är ingen stor sak i min kommentar.

Vad gäller verklig volym så syftar jag i huvudsak på en volym som är konkret och användbar i kontroll och aptering i skördare. Det är inte matrisfub/fuskfub.

En del av övrigt har jag berört i fuskfubstråden på denna kategori.

Resten om måttenheterna må du ta i din nämnda tråd om inte dina och mina besked gett svar.


Då tycker jag att termen "verklig volym" är direkt olämplig. Kontrollerbar skördarmätt volym vore kanske ett lämpligare uttryck.

F.ö. får jag ta tillbaka påståendet att Weda, Vida och Sveaskog hade omräkningstal på sina prislistor hösten 2009. Vid noggrannare kontroll visade sig att deras timmerlistor var angivna i m3to, varför omräkningstalen var synnerligen överflödiga... :oops:

Går det att aptera i m3toub, så går det definitivt att aptera i m3mafub! Det är bara att lägga in omräkningstalen i skördardatorn! Det borde inte vara särskilt svårt eller komplicerat så länge den rätta viljan finns!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114028
Niking skrev:Går det att aptera i m3toub, så går det definitivt att aptera i m3mafub! Det är bara att lägga in omräkningstalen i skördardatorn! Det borde inte vara särskilt svårt eller komplicerat så länge den rätta viljan finns!
/Niklas

Hur går det till när man lägger i omräkningstalen för matrisfub i skördardatorn/prisfilen idag?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nytt på timmermarknaden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114039
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Går det att aptera i m3toub, så går det definitivt att aptera i m3mafub! Det är bara att lägga in omräkningstalen i skördardatorn! Det borde inte vara särskilt svårt eller komplicerat så länge den rätta viljan finns!
/Niklas

Hur går det till när man lägger i omräkningstalen för matrisfub i skördardatorn/prisfilen idag?


Det får du väl fråga någon apteringsexpert. Själv är jag ju bara skogsägare. :wink:

Men allvarligt talat så är det ju bara lite programmering som behövs och skördardatortillverkarna borde väl lätt kunna fixa en lämplig mjukvaruuppdatering linnehållandes lämpliga omräkningstal?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Nytt på timmermarknaden

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#114092
Niking skrev:
Bertilsson skrev:
Niking skrev:Det får du väl fråga någon apteringsexpert. Själv är jag ju bara skogsägare. :wink:

Men allvarligt talat så är det ju bara lite programmering som behövs och skördardatortillverkarna borde väl lätt kunna fixa en lämplig mjukvaruuppdatering linnehållandes lämpliga omräkningstal?
/Niklas

Detta är mitt slutsvar i frågan. Skriv på Fuskfubstråden om mer vill sägas. Där står redan mycket om detta.

Mjukvara kan göras, visst.

Vem gör beställningen?
Vem tar kostnaden?
Virkesköparna vill inte ha denna programvara. I stor omfattning får de ta det eftersom de köper administrationsprogrammen.
Vilken virkesköpare vill medverka med kostnad när de redan tillsammans tjänat nära en miljard på 4.5 år? Holmens lista påverkar ca 22 kr/m3fub på timret.
Skogsägarna ligger väl närmast till för att sätta fart på detta men bryr de sej tillräckligt?

Punkt!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).