Virkesmätning och Matrisfub

Vad är detta för skada, klassning?

11 inlägg 9750 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad är detta för skada, klassning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257464 Det är kåda inbäddat i skadan, någon som vet vad det kallas och om det kan gå som timmer eller ej?



   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257476 Har sett sånt där ibland. Vet inte vad det är för typ av skada men där i rotänden långt ut påverkar det i vart fall inte sågutbytet.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för skada, klassning?

rokon  
#257480 Det är Mangan som har varit i farten med wirespelet i skogen ca vart 3'je år av vad jag kan utläsa.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#257484 Tog en stund innan jag kopplade, rokon. :-)

Kan det vara en växtspricka man ser?

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

ponsse beaver  
#257499 Vet inte vad det är.men du behöver nog inte vara orolig för vrakning.tror det klassas som röta av virkesmätarn o då är det inga 5%.(Obs det är vad jag tror lämnar ingen garanti)

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

ponsse beaver  
#257500 Det som är lurigt med en sådan grej är om virket blir liggande länge då mörknar det runt skadan och virkesmätarn får svårt att se vad som är röta o inte.våran vrak% efter skördarn på röta stiger nästan alltid om timmret blir liggande ett tag.

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

jannee  
#257504 Sågverken i södra Kronoberg/Kalmar län sväljer detta - angående Vida - vet ej.

Användarvisningsbild

Re: Vad är detta för skada, klassning?

anersimyra  
#257527 Ser ut som kådfickor :geek: :smile:

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

vastergarden  
#257702 Om det inte går längre in på stocken 2 dm är det ina problem. Är det kådfickor-vilket jag inte tror- klassas granstocken som en etta oavsett hur långt ev kådfickan går.Verkar vara röta, där Södra godkänner 10 %

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

SaabAero  
#258090 Ser onekligen ut som kådlåpor och det vill man ju inte ha i sågat virke så nog borde det väl vara nerklassning när dom syns? Det vanliga är att dom inte syns förrän virket är torkat

Avatar Fallback

Re: Vad är detta för skada, klassning?

vastergarden  
#258180 Kådlåpor får finnas obegränsat i tall klas ett och även i gran klass ett.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).