Virkesmätning och Matrisfub

Rotpost--Leveransrotköp

21 inlägg 33704 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247621 Ovanstående diskussion innehåller en del av faktorerna som påverkar.
Betalningsgrundande volymenhet är en viktig faktor på leveransrotköp.
Kompetens på inblandad personal är också viktig. Även vid rotpoststämpling.

Varför tillåter skogsägare denna osäkerhet som förekommer på kanske 80% av virkeshandeln?
Vad gör skogsägare åt de tvivelaktiga förhållandena, som så många vet om?

Användarvisningsbild

Re: Rotpost--Leveransrotköp

towes  
#247661 Kanske lite off topic, men angående de olika försäljningsformerna så finns ett försök till att bringa lite klarhet(?) en bit in i denna tråden:

viewtopic.php?f=29&t=16361&st=0&sk=t&sd=a&start=15#p220296

Vet ej om det ger någon här något, men det kan ju inte skada att se efter.

Användarvisningsbild

Re: Rotpost--Leveransrotköp

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247662
Bertilsson skrev:Varför tillåter skogsägare denna osäkerhet som förekommer på kanske 80% av virkeshandeln?
Vad gör skogsägare åt de tvivelaktiga förhållandena, som så många vet om?

Bra fråga Bertilsson!

Ja vad gör vi? vi försöker väl alla att lära oss mer kring alla parametrar som påverkar det slutliga priset. Det är en ojämn kamp men vi kan alltid vägra sälja om priset är lågt. Vårt trumfkort är ju att vi sitter på virket.

Den försäljningsform som är tryggast för skogsägaren är troligen rotpost. Inte så vanlig härikring eftersom kostnaden för att upprätta stämplingslängden avskräcker.

Jag tycker det är synd att Skogsstyrelsen förbjöds stämpla rotposter 2009. Det förfarandet överklagades ju med hänsyn till att man störde konkurrensen hos näringslivet. Skulle inte förvåna mig om storbolagen låg bakom. Det är ju de stora virkesköparna som tjänar på att det inte kommer ut så många Rotposter.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247673
OAS-forests skrev:Ja vad gör vi? vi försöker väl alla att lära oss mer kring alla parametrar som påverkar det slutliga priset. Det är en ojämn kamp men vi kan alltid vägra sälja om priset är lågt. Vårt trumfkort är ju att vi sitter på virket.
Ni är värd en bättre situation. Jag tycker köparna bestämmer var "tennismatchen" skall spelas och på vilket underlag. De trixar med nytt racket. De har egna linjedomare etc. etc.
Dra några slutsatser på följande och tänk på förutsättningarna.
viewtopic.php?f=37&t=1856&start=390#p247625
Mer kommer där.

Kunskapen i Towes länk är något att också börja med.

OAS-forests skrev:Den försäljningsform som är tryggast för skogsägaren är troligen rotpost. Inte så vanlig härikring eftersom kostnaden för att upprätta stämplingslängden avskräcker.

Jag tycker det är synd att Skogsstyrelsen förbjöds stämpla rotposter 2009. Det förfarandet överklagades ju med hänsyn till att man störde konkurrensen hos näringslivet. Skulle inte förvåna mig om storbolagen låg bakom. Det är ju de stora virkesköparna som tjänar på att det inte kommer ut så många Rotposter.
Storbolagen låg bakom. En f.d. länsjägmästare försökte belysa detta men blev närmast "omyndigförklarad". Bolagen hade förankrat konkurrensproblemet fullständigt.

Nu står skogsägaren med 0 -15 i "tennismatchen" i varje nytt set.

Det behövs en ny skogsägareledare som inte är "låst" i kooperationen.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247739 På vår berömda skogskurs i lördags fick vi med ett upprop till högre tjänstemän på Skogsstyrelsen om just virrvarret med olika m3 i värdering, köp och mätning.
Det tog SS med sig.
En deltagare från SS ringde i dag och förklarade att kravet har renskrivits och skickats till Jönköping.
Sedan får vi se om det faller höga vederbörande i smaken att styra upp det.
Har väl i och för sig inte särskilt stor tilltro till det, men jag tror också att det gäller att initiativet kommer från rätt håll för att vinna gehör.
Dvs, inifrån de egna leden, då framstår SS som handlingskraftig.

Avatar Fallback

Re: Rotpost--Leveransrotköp

vicram87  
#247754 Min erfarenhet är att lrk ger bäst, rotpost kommer ofta upp högre i pris än lrk men stämplingsvolymerna är långt i från verkligheten, inte till skogsägarens fördel. Då jag själv är entreprenör o kört en del poster.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).