Sida 1 av 1

mätning av timmer på bil

Postat: ons 09 okt 2013, 12:24
av frågande och vetande
Kan inte komma på hur denna mätningen går till? Man får betalt för extra åtråvärda längder tex. Hur ser vmf detta? Dim är också en faktor som spelar in i priset. Hur kan de "se" detta på en stuv? Hur räknas kubiken ut? M3fub pratas det en del om här på forumet och dess fuskmätning. Men den denna i förväg bestämda avsmalning på stock kan väl bara användas vid enskild stockmätning el???

Re: mätning av timmer på bil

Postat: ons 09 okt 2013, 12:48
av Skogsmuppen
Mätningen går till som så att man tar bredd x höjd x vedlängd, sen en fastvolym för att få fub. Brukar ligga runt 64 på normaltimmer. Rötvrak och rotbensvrak är det som syns bäst annars ska stocken ligga efter kanten eller uppe på toppen.
Då har man fått fram kubiken. Vmf räknar ALDRIG ut nåt pris, utan det blir skogsbolagets sak. Det beror alltså på vilket kubikpris du fått av uppköparen och gångrar det med kubiken.

Re: mätning av timmer på bil

Postat: ons 09 okt 2013, 12:55
av axwell
Det kan variera inom landet hur man mäter. Här räknas inte fub på bilen när det gäller timmer.
Varje stock toppmäts på sågverket av VMF, sen räknar köparen (SCA) om det till fub vid betalningen.

Re: mätning av timmer på bil

Postat: sön 13 okt 2013, 10:05
av Bertilsson
frågande och vetande skrev:Kan inte komma på hur denna mätningen går till? Man får betalt för extra åtråvärda längder tex. Hur ser vmf detta? Dim är också en faktor som spelar in i priset. Hur kan de "se" detta på en stuv? Hur räknas kubiken ut? M3fub pratas det en del om här på forumet och dess fuskmätning. Men den denna i förväg bestämda avsmalning på stock kan väl bara användas vid enskild stockmätning el???
Volymen för travmätning på fordon tas fram på sätt som nämnt här nyss av Skogsmuppen.
- Travmätningsmetoden bedöms av kontrollfolk på mätningsföreningarna som mycket svår. Att se medellängd är en mycket svår uppgift. Systematiska fel är vanliga. Begär uppgifter från skördaren för att i viss omfattning kunna motverka "ny stöldmetod"
- Mätarna uppmanas att "växla upp" fel de ser för att täcka in fel de inte ser. Följden blir att det gissas vilt och framför allt bra apterade partier får skyhögt för stora avdrag.
- Att bedöma ingående mängd volym av vissa grovlekar visar sig missas med upp till 30%.

Re: mätning av timmer på bil

Postat: sön 13 okt 2013, 10:07
av Bertilsson
axwell skrev:Det kan variera inom landet hur man mäter. Här räknas inte fub på bilen när det gäller timmer.
Varje stock toppmäts på sågverket av VMF, sen räknar köparen (SCA) om det till fub vid betalningen.
I så fall är det matrisfub/fuskfub som används.

Re: mätning av timmer på bil

Postat: sön 13 okt 2013, 11:24
av bodaedet
Det konstiga med uppskattad medellängd är att den aldrig blir längre än skördarens medellängd. Bara kortare, en uppskattning borde ju slå åt bägge håll tycker man. 🤷‍♂️

Re: mätning av timmer på bil

Postat: sön 13 okt 2013, 11:40
av Bertilsson
bodaedet skrev:Det konstiga med uppskattad medellängd är att den aldrig blir längre än skördarens medellängd. Bara kortare, en uppskattning borde ju slå åt bägge håll tycker man. 🤷‍♂️
En sådan effekt kan uppstå när mätare invaggas i uppfattningen att de ofta mäter "för snällt".

- Vid jämförelse mellan skördarerapport och inmätning skall skördarmätning nästan alltid räknas upp i längd eftersom medellängden är aritmetisk (antalsbaserad) medan all inmätning skall vara volymbaserad.
- Detta beror på att det grova virket i början på trädet är längre än toppvirket.
Genom gallring är synliga krokiga träd borttagna tidigare.
Avsmalningen är dessutom mindre i början på trädet än uppåt stammen.

Bodaedets jämförelse skall därför förstärkas 1-2 (3) dm ytterligare. Åtminstone i slutavverkning.

Re: mätning av timmer på bil

Postat: sön 13 okt 2013, 16:19
av frågande och vetande
Tack bertilsson, det var detta jag befarade. Tråkigt men sant.