tor 28 feb 2013, 15:55#214729
Niking skrev:Varför Bertilsson fortfarande tror att en generell övergång från matrisfub till sektionsfub inte skulle påverka kubikmeterpriset, trots en något högre volym, är för mig en gåta. Varför skulle virkesköparna plötsligt börja bli så givmilda? Särskilt i dessa ekonomiskt svåra tider då många sågverk blöder!
Läs mina tidigare beskrivningar.
Självklart är inte virkesköparna givmilda för något
som redan ser ut som ett OK pris/m3 men de betalar inte för hela volymen. Detta vet ofta inte ens motparten om. Har fuskfub 5-40 kr/m3 högre pris?
Får entreprenörer högre ersättning för avverkning om volymen är i fuskfub?
Niking skrev:Nä, inse att virkesköparnas uppgift är att både köpa in och avverka virke så billigt som möjligt, varför de alltid kommer att ta igen på gungorna vad de förlorar på karusellerna. Det är alltid summan på den sista raden som räknas! /Niklas
I de flesta fall tar virkesköparen in på "gungorna" och behåller huvudparten av dessa pengar.
Skogsägare som inte vet vad de lämnar i volym har liten förmåga att bedöma om det är rätt på sista raden. Det är som att köpa ost för samma pris per m3dm oavsett hur mycket hål det är i osten.
Sammanfattning:
Många köpare mäter i fuskfub och en metod ytterligare men med samma pris/m3.
Ingen skördare kan aptera med fuskfub.
Apteringsfel drabbar alltid markägaren, som får betalt efter vad det blir inmätt.
Prisjämförelse mellan köpare är vilseledande. Ex. tidningen Skogen upplyser inte om det är fuskfub eller inte. 5- 40 kr/m3 är bevisade fel i många tester.
Entreprenörerna har mestadels samma pris/m3. Några vet jag har förhandlat bort del av volymfelet.
Varför skall en felaktig volymmetod användas med tolkningsföreträde av köparen?
Vill Niking att andra skall förlora pengar? Eller har han en uppfattning att alla skogsägare och entreprenörer vet hela fuskfubsproblemet?
Oavsett så handla efter er bästa förmåga. Lycka till!