Virkesmätning och Matrisfub

Beröringsfri diametermätning skördare

224 inlägg 80824 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#149038 Jag som entreprenör har inte blivit övertygad ännu om att det ger mig något mervärde!!? Dagens mätning med aggregatet är ju ändå relativt billigt, ett par pulsgivare (som iofs är sjukt dyra) och förståss ett längdmätningshjul, som jag iaf inte lagt ner så mycket pengar i. Jag bytte ut två kullager i längdmätningshjulet i somras men dom är ju helt vanliga kullager så det kostade inte speciellt mycket.

Det du skriver om att man får köra med mycket lägre tryck om aggregatet inte behöver hålla i stammen så hårt för att mäta korrekt tycker jag verkar lite konstigt!! Man kan ju inte lätta på trycket mer än vad jag har gjort för tillfället, jag har ju provat ut vilket det lägsta möjliga trycket är utan att man tappar i produktion. För om jag nu skulle lätta på trycket ytterligare så skulle ju stammen falla ner lite från aggregatet vilket leder till att det inte kvistar på ovansidan av stammen!! Det bästa sättet att kunna spara bränsle med tanke på aggregatet är att försöka skapa så lite friktion som möjligt. Detta har jag märkt stor skillnad på med det 2-hjulsagg som jag har nu som inte har bärande matarhjul, jämfört med dom ponsses agg jag haft tidigare med bärande matarhjul/band. Dom med bärande går ju jävulsk tungt när stammen blir klenare eftersom geometrin på hjularmarna gör att dom blir mer bärande desto klenare stammen blir, och eftersom dom lyfter stammen mot aggregatet mer så blir det mer friktion mot aggregatets insida! Detta är ju helt fel konstruktion med tanke på bränsleförbrukning. Sedan finns det ju många andra viktiga saker som inverkar på om aggregatet är bra eller inte, t.ex. hållbarhet, driftsäkerhet osv. men det är en helt annan diskussion som hör hemma i en helt annan tråd!!

Kesla och SP (också Komatsus 2 hjulagg tror jag) har matarhjul som bär upp stammen lite på den grövre delen av stammen för att sedan inte bära alls när man kommer ner till massadelen. För man behöver inte bärande hjul för att hugga massa!! Och mätningen är helt tillräcklig på det agg som jag kör med nu. I går gjorde jag senaste mätkontrollen och då var maskinen + 0,14%.

Men jag är öppen för nya ideér som innebär mera pengar och mindre arbete för mig så om du Bertilsson kan komma med något konkret som innebär det för mig så är jag intresserad av att höra om det. Och kanske även prova i framtiden. Men jag är fortfarande skeptiskt till att någon skall kunna göra en beröringsfri mätning billigare för entreprenören, eftersom mera tekniska prylar på maskinen brukar innebära mera stora fakturor från reservdelsförsäljaren!! 😡

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149042 Vi har kört med Logmax och tyckt det funka kanon. Skillnaden på mätt volym har vare väldigt liten.

Där emot har skillnaderna på inmätt och skördarmätt vare större och det kan man fråga sig varför :shock:
Men jag tror att skiten felmäter ibland mer eller mindre. Så kan en del virke glömmas kvar på hygget det har hänt. Men är man 100% säker på att beröringsfritt mäter 100% felfritt?

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#149047
Engelthon skrev:Där emot har skillnaderna på inmätt och skördarmätt vare större och det kan man fråga sig varför :shock:


Vem har påstått att fabriksmätningen är 100% rätt då!?? Åtminstone här i Finland går fabriksmätningen till så att man mäter lasset på bilen med en mätsticka och dessutom väger man ju det. Sedan uppskattas en fastmassa-% och därefter en slutlig mängd m3. Det finns inget i den processen som utstrålar noggrannhet och exakt mätning. När dom väger virket vid fabriken så kan ju virket vara 5 månader gammalt eller 3 dagar gammalt så vägningen vid porten är nog bara en bluff. Här används ju kranvågsmätning och det har ju konstaterats fungera bra och vara väldigt exakt förutsatt att man kör ut virket ganska snabbt efter skördningen så att omvandligstalen från kg till m3 stämmer. Visseligen finns det olika tabeller beroende på lagringstid men när dom väger virket vid fabriken så är nog inte lagringtiden känd så den fabriksmätning som pågår här litar inte jag på för fem öre heller!!! Vissa slumpvalda partier doppas i vatten och den metoden är ju så exakt man kan komma, men det är ju bara enstaka partier som kontrollmäts så.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149048
finskpinne skrev:
Engelthon skrev:Där emot har skillnaderna på inmätt och skördarmätt vare större och det kan man fråga sig varför :shock:


Vem har påstått att fabriksmätningen är 100% rätt då!?? Åtminstone här i Finland går fabriksmätningen till så att man mäter lasset på bilen med en mätsticka och dessutom väger man ju det. Sedan uppskattas en fastmassa-% och därefter en slutlig mängd m3. Det finns inget i den processen som utstrålar noggrannhet och exakt mätning. När dom väger virket vid fabriken så kan ju virket vara 5 månader gammalt eller 3 dagar gammalt så vägningen vid porten är nog bara en bluff. Här används ju kranvågsmätning och det har ju konstaterats fungera bra och vara väldigt exakt förutsatt att man kör ut virket ganska snabbt efter skördningen så att omvandligstalen från kg till m3 stämmer. Visseligen finns det olika tabeller beroende på lagringstid men när dom väger virket vid fabriken så är nog inte lagringtiden känd så den fabriksmätning som pågår här litar inte jag på för fem öre heller!!! Vissa slumpvalda partier doppas i vatten och den metoden är ju så exakt man kan komma, men det är ju bara enstaka partier som kontrollmäts så.


Det är ju samma här. Men jag har haft på vissa avlägg rätt stora skillnader. Vid kontroll mätning så har inte aggregatet felmätt i någon stor utsträckning.
Men slår man ut på året så ligger volymer ganska rätt mellan aggregatet och inmätningen.

Så jag förstår inte riktigt detta med beröringsfritt :roll:

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#149050
Engelthon skrev:Så jag förstår inte riktigt detta med beröringsfritt :roll:


Men känner jag Bertilsson rätt så lär han nog förklara detta för dig!! :))

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#149052
finskpinne skrev:Vem har påstått att fabriksmätningen är 100% rätt då!?? Åtminstone här i Finland går fabriksmätningen till så att man mäter lasset på bilen med en mätsticka och dessutom väger man ju det. Sedan uppskattas en fastmassa-% och därefter en slutlig mängd m3. Det finns inget i den processen som utstrålar noggrannhet och exakt mätning. När dom väger virket vid fabriken så kan ju virket vara 5 månader gammalt eller 3 dagar gammalt så vägningen vid porten är nog bara en bluff. Här används ju kranvågsmätning och det har ju konstaterats fungera bra och vara väldigt exakt förutsatt att man kör ut virket ganska snabbt efter skördningen så att omvandligstalen från kg till m3 stämmer. Visseligen finns det olika tabeller beroende på lagringstid men när dom väger virket vid fabriken så är nog inte lagringtiden känd så den fabriksmätning som pågår här litar inte jag på för fem öre heller!!! Vissa slumpvalda partier doppas i vatten och den metoden är ju så exakt man kan komma, men det är ju bara enstaka partier som kontrollmäts så.


Här beskriver du hur massa blir in mätt inte stock för stock blir in mätt varje stock skilt.

Det Bertilsson vill komma till är ett mätsystem som mäter varje millimeter exakt för att bättre kunna presicera i apteringen.

Totalvolymen vet vi redan stämmer väldigt bra, nästan exakt.

Sedan vad entreprenören tjänar på ett nytt mätsystem så kanske inte är så viktigt utan vi kan svänga på det och säger som så att en entreprenör som inte har det bästa tänkbara mätsystemet kör inte i min skog.
Senast redigerad av Mäki sön 04 dec 2011, 22:01, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149055
Mäki skrev:
finskpinne skrev:Vem har påstått att fabriksmätningen är 100% rätt då!?? Åtminstone här i Finland går fabriksmätningen till så att man mäter lasset på bilen med en mätsticka och dessutom väger man ju det. Sedan uppskattas en fastmassa-% och därefter en slutlig mängd m3. Det finns inget i den processen som utstrålar noggrannhet och exakt mätning. När dom väger virket vid fabriken så kan ju virket vara 5 månader gammalt eller 3 dagar gammalt så vägningen vid porten är nog bara en bluff. Här används ju kranvågsmätning och det har ju konstaterats fungera bra och vara väldigt exakt förutsatt att man kör ut virket ganska snabbt efter skördningen så att omvandligstalen från kg till m3 stämmer. Visseligen finns det olika tabeller beroende på lagringstid men när dom väger virket vid fabriken så är nog inte lagringtiden känd så den fabriksmätning som pågår här litar inte jag på för fem öre heller!!! Vissa slumpvalda partier doppas i vatten och den metoden är ju så exakt man kan komma, men det är ju bara enstaka partier som kontrollmäts så.


Här beskriver du hur massa blir in mätt inte stock för stock blir in mätt varje stock skilt.

Det Bertilsson vill komma till är ett mätsystem som mäter varje millimeter exakt för att bättre kunna presicera i apteringen.

Totalvolymen vet vi redan stämmer väldigt bra, nästan exakt.


Men vem tjänar på att mäta exakt? Skogsindustrin, entreprenören eller skogsägaren?

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#149056 Läs vad jag skrev i min ändring ett inlägg upp.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149059
Mäki skrev:Läs vad jag skrev i min ändring ett inlägg upp.


Dum fråga dumt svar så jag får skylla mig skälv :lol:

Om man ska ha exakt aptering är det för att industrin kan styra så att man kan optimera uttaget ur skogen till sin industri?

Eller är det för att skogsägaren ska få så mycket betalt som möjligt?

Tyvärr kan jag inte hålla med dig att man ska hoppa över entreprenören. Detta är ett fatalt misstag som görs idag och det kostar skogsägarna enorma summor.

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#149068 Jag vet att entreprenören är åsidosatt idag, tyvärr.

Vitsen med ett exaktare mätsystem är att öka noggrannheten i apteringen alltså minimera vraken som uppstår vid felmätning.
Samt att mätsystemet skall ha bättre värdeaptering.

Det är både i industrins intresse och skogsägarens.

Vinsten för entreprenören skulle väl ligga mest i minimering av kalibrering, som om du kör som vi med maskinmätning som betalnings grund är väldigt stor del av tiden.

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149072
Mäki skrev:Jag vet att entreprenören är åsidosatt idag, tyvärr.

Vitsen med ett exaktare mätsystem är att öka noggrannheten i apteringen alltså minimera vraken som uppstår vid felmätning.
Samt att mätsystemet skall ha bättre värdeaptering.

Det är både i industrins intresse och skogsägarens.

Vinsten för entreprenören skulle väl ligga mest i minimering av kalibrering, som om du kör som vi med maskinmätning som betalnings grund är väldigt stor del av tiden.


Men vrak kan man ju aldrig få bort. Men frågan är hur mycket felapteringarna står för i vraken? Jag får känslan efter har läst Bertilssons inlägg att det är skogsägaren som ska få full kompensation. Men facto kvarstår att sågen kan t.ex bara ta ut 50-55% av toppdiametern rest är spån, flis och bark. Och det tingar förvisso ett värde men är mer osäkert. Så frågan är hur man ska värdera denna volym?

Jag tror att den totalt set kommer att dra ner priset på timmret. Där den som har liten avsmalning kommer att förlora medan den som har stor avsmalning kan tjäna. Eller kommer vi få mycket komplicerade prislistor som gör att industrin går segrande ur detta ändå.

Så hur hade Bertilsson och andra tänkt till om detta?

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

finskpinne  
#149080 Jag har inte något emot att det uppfinns ett mer noggrannt mätsystem på skördarna. Men det jag är rädd för är att det blir entreprenören som får ta den ekonomiska smällen när det gäller en dyrare mätutrustning. Kompenseras den dyrare mätutrustningen av det man kan få ut av exaktare aptering!? Och kommer entreprenörens taxa att höjas motsvarande dom dyra investeringarna!??

Man kan ju inte bara tänka så att den som inte har den nyaste mätutrustningen inte får köra i min skog!! Om det blir ekonomiskt ohållbart för entreprenören att ha en skördare så finns det ju ingen entreprenör kvar efter en tid!! För det finns väl ingen entreprenör som kan driva ett företag som går på minus i längden!!

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Engelthon  
#149084 Ja så länge som skogsägarna och industrin tycker att entreprenörerna är överbetalda så ska det inte vara några problem. Eller vad säger du finspinne! Du kanske täljer guld i skogen =))

Avatar Fallback

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

plyshnalle  
#149111
Engelthon skrev:
Mäki skrev:Jag vet att entreprenören är åsidosatt idag, tyvärr.

Vitsen med ett exaktare mätsystem är att öka noggrannheten i apteringen alltså minimera vraken som uppstår vid felmätning.
Samt att mätsystemet skall ha bättre värdeaptering.

Det är både i industrins intresse och skogsägarens.

Vinsten för entreprenören skulle väl ligga mest i minimering av kalibrering, som om du kör som vi med maskinmätning som betalnings grund är väldigt stor del av tiden.


Men vrak kan man ju aldrig få bort. Men frågan är hur mycket felapteringarna står för i vraken?


Ett vrak är väl egentligen oftast en felaptering som jag ser det efter många år inom branschen. Eller rättare sagt ett olycksfall i arbetet.
Ex. Du har inte sett rötan, för den har mörknat i efterhand eller det var dålig sikt osv. Du missade sprötkvisten därför att den låg bort ifrån maskinen. Du såg inte utbytesförlusten utan felbedömde den. Osv Osv Osv..

Alltså är det förarens fel att det blir vrak.
Eller egentligen inte.
Därför om ni hade tittat på varje stock noga så hade ni hittat i stort sett alla fel. Alltså gått ut ur maskinen och rullat dom på backen.

Men vem vill betala det?
Då är vi tillbaka till den gamla stöttestenen i skogen: Man får vad man betalar för... :lol:

Jag är inte ett dugg intresserad av hur skördaren mäter i min skog. Jag skiter ärligt talat i det. Dom får köra med vilket gammalt ök som helst. Varför?
Därför att jag får ett fast pris per kubikmeter och virket mäts vid industri.
Däremot så ska måste förarna kunna visa naturhänsyn!!

Men en bra mätning och aptering i skogen ökar nyttan av stocken för industrin och förbättrar landets bnp osv...

Å andra sidan är flis bra betalt idag...

Användarvisningsbild

Re: Beröringsfri diametermätning skördare

Mäki  
#149132
plyshnalle skrev:Ett vrak är väl egentligen oftast en felaptering som jag ser det efter många år inom branschen. Eller rättare sagt ett olycksfall i arbetet.
Ex. Du har inte sett rötan, för den har mörknat i efterhand eller det var dålig sikt osv. Du missade sprötkvisten därför att den låg bort ifrån maskinen. Du såg inte utbytesförlusten utan felbedömde den. Osv Osv Osv..

Alltså är det förarens fel att det blir vrak.
Eller egentligen inte.
Därför om ni hade tittat på varje stock noga så hade ni hittat i stort sett alla fel. Alltså gått ut ur maskinen och rullat dom på backen.

Men vem vill betala det?
Då är vi tillbaka till den gamla stöttestenen i skogen: Man får vad man betalar för... :lol:

Jag är inte ett dugg intresserad av hur skördaren mäter i min skog. Jag skiter ärligt talat i det. Dom får köra med vilket gammalt ök som helst. Varför?
Därför att jag får ett fast pris per kubikmeter och virket mäts vid industri.
Däremot så ska måste förarna kunna visa naturhänsyn!!

Men en bra mätning och aptering i skogen ökar nyttan av stocken för industrin och förbättrar landets bnp osv...

Å andra sidan är flis bra betalt idag...


Du skriver att du är nöjd med att virket mäts vid industrin, jag förmodar att du alltid avverkar på sommaren då?

Det är enkelt att slarva bort virke i djup snö, men om man skall ta miljöhänsyn så skulle man ju inte borda avverka på sommaren.

Sedan hur skall du vara säker på att ditt virke inte blandas med någon annans för att få fullt lass på stockbilen eller att någon slarvar bort ett litet parti, det har hänt.

Om du har maskinmätning som vi i Finland har så vet du att varje kubik som passerat
aggregatet är in mätt.

Jag vet också att vi skall tycka synd om entreprenörerna för jag kanske snart sitter där själv med skägget i brevluckan.
Men å andra sidan så talar väl alla för sin egna sjuka moster skogsägare,entreprenörer och skogsbolag har ju alla egna mostrar.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).