Skogsola skrev:Men varför hugger man massaved i fasta längder? Antingen får man mycket kvar i skogen eller troligast: För smala toppar och därmed längdreducering.
Jag förklarade det här ovan men kan klistra in det igen.
Topparna var åt det grövre hållet, jag ämnade samla ihop riset med huggarvagn och tycker då att det är fördelaktigt att kunna ha lite längre/grövre toppar i botten och längs sidorna.....plus att det är bekvämt att nypa av lite tidigt när det ändå kommer in en peng för toppen.
Den sämsta bunten mättes som sagt till 422 cm, två vill jag minnas var inom 43x och två inom 44x. Ingen mättes över 450.
Sämsta siffrorna mättes fjärravläst och de minst dåliga siffrorna mättes manuellt på terminal.
-----sax----
Våren -24 ämnade jag hugga lite björk och sälja som hemved, började därför för enkelhets skull hugga endast 4,5 meters längd.
Men dels så blev det mer björk huggen än jag planerat och dels så orkade jag inte med allt krångeltjat, därför sålde jag istället björken till en oberoende virkesköpare. Men jag fortsatte att hugga 4,5 meter.
Några misslyckade timmerstockar och annat "rask" samlade jag ihop i ett hemvedslass på slutet så precis varje bit i massvedsvältan var 4,5 meter