Virkesmätning och Matrisfub

Timmer eller massa?

76 inlägg 36850 visningar 15 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Timmer eller massa?

Mellberg  
#750386Två sista är tjurved, enklast att lägga i massavedstraven. Bättre att få fullt pris som massaved än riskera en vrakad timmerstock. De två första är inget jag skulle lägga i timmertraven, men de duger som massaved. :D

Användarvisningsbild

J S  
#750390Biometria kan inte vraka för tjurved

Användarvisningsbild

Elis76  
#750395Här kvalitétsbestämning av sågtimmer m.m. från Biometria.
https://www.biometria.se/publikationer/maetningsinstruktioner/maetningsbestaemmelser/nationella-maetningsbestaemmelser/

Risken finns alltid att icke godkända stockar vrakas vid timmersorteringen på sågverket, och då kan det kosta. Norra tar exempelvis betalt för transportkostnaden av vrak [icke sågtimmerdugliga stockar] som behöver återtransporteras från Kåge, Sävar och Hissmofors till massaindustrin. Detta har lärt oss självverksamma i Norr att vara mera självkritisk till vår egen bedömning när vi klassar virket i skogen.

Som självverksam klassar man gärna upp sin egen kvalité på virket. Röta hamnar lätt i timmervältan, och det som en van maskinförare hade lumpat i skogen lägger den självversamme gärna i massavedstraven. 🙃

Så här apterar du ditt virke [Södra]
https://www.sodra.com/sv/se/skog-medlem/leveransvirke/

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#750604Nu har de varit och hämtat grantimret (45 fub), fick dryga 1% i vrak pga krök. Inget för röta, dimension, lyra eller dubbelmärg. Då högg jag ändå ner till 16-17cm i topp, och var ganska frikostig med krokiga stockar.
Stocken i Mangan - Timmer eller massa? hamnade dock i massaveden, minns inte om jag även la mötande stock där. 🤔

Värö sväljer det mesta. 👍

Anmälde i onsdags, snabba ryck.

TS

kubiken  
#815089Mangan har rätt bra koll och läser på I stället för att tro saker 😀 snyggt jobbat.

Man kan tycka att det är surt med tex 4 % vrak i en timmertrave. Men räknar ni på vad ni tjänat på att lägga leveransdugliga stockar som timmer i stället för massaved så blir det stora pengar. Inte ovanligt att det finns 10 % sågbart i en massavedstrave...

Kunskap är pengar 😉

Heba  
1735240879_img_3459.jpg
Jag fick spjäklning och urdrag på en grov och fin gran idag. Efter en stunds läsning på forumet så tolkar jag det som att spjälkning kan ha orsakats av för tjock brytmån och ja den var inte under 4 cm. Jag råkade putsa bort brytmånen innan kameran kom fram

Hursom, ger spjäklningen i bilden risk för nedklassning? Jag försökte jämna till skadan så det inte ser så illa ut. Borde den beredas på anant sätt? Eller kanske inget att bry sig över?

kubiken  
#866045Om spjälkningen går så långt upp/djupt in i stocken att det påverkar cågcylindern så klassas stocken ner till klass 2. Om skadan går djupare in i sågcylindern än 20 % av sågcylindern så vrakas stocken.
Cågcylindern = stocken toppdiameter, korsklavad under bark - 15 mm.

//

Heba  
#866047Glasklart, många tack!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866053Svårt att se på bilden, kolla så inte rotbenet sticker ut för mycket.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#866054Det är samma kvalitetskrav som för öppen lyra.

Är man osäker kan man alltid kapa bort spjälkningen i skogen. Det är först i CT-loggen (röntgen) man mera exakt kan se spjälkningens omfattning och besluta om stocken skall in i sågen eller vrakas.

Och som @Mangan säger, kolla upp rotbenet

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#866066Spjelkning er ganske lett og få, spesielt på sitka som er veldig seigt og ikkje knekke lett av stubben, nokon som har ein bra metode for og unngå det? Sjølv prøver eg med lukka felleskår og litt tynn brytekant.

Användarvisningsbild

anersimyra  
1735292356_img_5759.jpg
can skrev:Spjelkning er ganske lett og få, spesielt på sitka som er veldig seigt og ikkje knekke lett av stubben, nokon som har ein bra metode for og unngå det? Sjølv prøver eg med lukka felleskår og litt tynn brytekant.

Mitt objektiv får föreställa en stubbe då jag saknar en bild på en stubbe..😃 såga bort en dryg kedjebredd på var sida om brytmånen så brukar risken för spjälkning bli mindre.

Användarvisningsbild

Elis76  
#866079Här finns en bra bild över sågcylindern och spjälkning.

https://anlaggningsvarlden.se/sa-fungerar-de-nya-matningsbestammelserna/

Användarvisningsbild

Elis76  
anersimyra skrev:
1735292356_img_5759.jpg
can skrev:Spjelkning er ganske lett og få, spesielt på sitka som er veldig seigt og ikkje knekke lett av stubben, nokon som har ein bra metode for og unngå det? Sjølv prøver eg med lukka felleskår og litt tynn brytekant.

Mitt objektiv får föreställa en stubbe då jag saknar en bild på en stubbe..😃 såga bort en dryg kedjebredd på var sida om brytmånen så brukar risken för spjälkning bli mindre.

@anersimyra

Jag misstänker att Du menar såsom Husqvarna visar i det första videoklippet nedan.

https://chainsawacademy.husqvarna.com/sv/tradarter-som-ar-benagna-att-fa-spjalkning-och-sprickor/

Användarvisningsbild

anersimyra  
Elis76 skrev:
anersimyra skrev:
1735292356_img_5759.jpg

@anersimyra

Jag misstänker att Du menar såsom Husqvarna visar i det första videoklippet nedan.

https://chainsawacademy.husqvarna.com/sv/tradarter-som-ar-benagna-att-fa-spjalkning-och-sprickor/

Jo men inte såpass stora ”öron” som visas i filmen då det innebär att man sågar bort de absolut starkaste fibrerna..😮

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).