Självvald väg i egen skog
Virkesmätning och Matrisfub
Timmer eller massa?
TS
mån 27 dec 2021, 20:18#740846Ja, vi tar väl en till då. Fåren gick hårt åt granarna för 20-25 år sedan. Så här ser det ut nu.
Barkdragande eller öppen? Om det är barkdragande skall det vara OK. Om det är öppen lyra så är det OK om den bara går in 20% i sågcylindern.
Jag la den i timmerhögen.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Barkdragande eller öppen? Om det är barkdragande skall det vara OK. Om det är öppen lyra så är det OK om den bara går in 20% i sågcylindern.
Jag la den i timmerhögen.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Självvald väg i egen skog
TS
tis 28 dec 2021, 09:28#740892Det är såna där bitar som man kör igenom sitt eget sågverk om man råkar ha ett.
Tidigare fanns det ett sågverk i grannbyn och vi brukade såga där någon dag varje år och då var det många lite tveksamma bitar som blev sågade.
Den dag jag har köpt mig ett sågverk så kommer jag använda den taktiken.
Tidigare fanns det ett sågverk i grannbyn och vi brukade såga där någon dag varje år och då var det många lite tveksamma bitar som blev sågade.
Den dag jag har köpt mig ett sågverk så kommer jag använda den taktiken.
"For a successful technology, reality must take precedence over public relations, for Nature cannot be fooled"
- Richard Feynman
- Richard Feynman
ons 29 dec 2021, 09:47#741079Precis som du skriver Mangan så får denna skada gå 20% in i sågcylindern. Eftersom sågcylindern baseras på toppdiametern (toppdiameter -1cm) så kommer denna skada som sitter i stockens rotända godkännas. Dock så faller den till klass 2 eftersom den förmodligen påverkar sågcylindern, men inte så mycket som 20% av djupet.
Säljer du till Södras sågverk i Värö travmäts virket och klassas därför inte. Då får du högsta pris även för denna stock. I den travmätning som idag sker via bilder är det en sannolikhet på ungefär 20% att de överhuvudtaget ser denna skada i bild.
Slutsats: Timmer!
Säljer du till Södras sågverk i Värö travmäts virket och klassas därför inte. Då får du högsta pris även för denna stock. I den travmätning som idag sker via bilder är det en sannolikhet på ungefär 20% att de överhuvudtaget ser denna skada i bild.
Slutsats: Timmer!
ons 29 dec 2021, 09:56#741080I min värld solklart vrak!
Ingen ide att ödsla tid och funderingar på det, om man nu inte vill passa på så att dom får sin vrakprocent.
Ingen ide att ödsla tid och funderingar på det, om man nu inte vill passa på så att dom får sin vrakprocent.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 29 dec 2021, 11:04#741090Det tolereras mer "skit" i timret än vad många skogsägare tror. Har man koll på bestämmelserna och hur virkesfelen skall apteras så kan du som skogsägare öka din timmerandel. Förmodligen ökar även vrakandelen om man apterar och nyttjar reglerna fullt ut, men virkesvärdet ökar i betydligt större utsträckning än vad vrakavdraget gör.
ons 29 dec 2021, 15:10#741116Ser uppköparen den där sista i min timmertrave. VET han med säkerhet att jag är fullständigt blåst.
Vedeldande skogsägare, leker med motorsåg på vintern å grävmaskin på sommaren.
ons 29 dec 2021, 15:20#741117Jag skulle inte skicka en sådan heller.... Jag brukar chansa om det är lite svagt missfärgat av röta, men det är det enda jag frångår min princip att man ska inte sälja det man inte skulle vilja köpa själv. Skickar vi för mycket "skit" som någon skrev så får vi tillbaka det förr eller senare på något sätt! (min mening) 😎

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar