Virkesmätning och Matrisfub

Aptering krokig stam?

23 inlägg 11272 visningar 5 följer Svara, dela mm...  

Re: Aptering krokig stam?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#748769Det är olika mätregler beroende på sortiment, så du måste koplla med den du säljer till.

Södra tex säger att man skall dra ut krokiga stockar, så att en kort krokig stock inte hamnar under kortaste utbytet.

Är stockarna travmätta så ser ju inte mätaren alla stockar. Så de syblig astockarna blir ett stickprov. Har du tur och din för krokiga stock ligger i mitten, så får du inget avdrag. Har du otur och den syns, så får du avdrag för mer än en stock... ;)

Bond.J  
#905224Tänkte starta en ny tråd med samma fråga, men försöker väcka liv i denna.

Är det någon som på riktigt förstår och kan förklara hur man ska aptera krokiga stammar? När jag fick lära mig en gång i tiden så räknade vi ut utbytesförluster som kortningar på de olika stockhalvorna. Ett logiskt och förutsägbart system, som man ganska snabbt lärde ögat att bedöma. Sedan har det blivit nya regler, och jag har försökt hänga med. Jag har gått apteringskurser medan de fanns, jag har sett på youtube, och varit på ett sågverk för att förstå hur de mäter in. Klokare? Nej, bara mer förvirrad.

Nu sågar jag alltid en stock med tendens till krok över 4,30, för det har de lärde sagt att man ska göra, men jag tycker sällan det känns bra, och jag har svårt att bedöma det som förr var ganska lätt att bedöma. Jag fattar att det ska finnas minst 1,2 meter att korta bort ner till 3 meter, men utbytesförlusten blir större än om jag gör en 3,7, så det blir helt ologiskt för mig. Fattar också varför en krok i botten ska ge en lång stock, men fattar inte hur jag ska förstå vilken längd en stock med krok på mitten ska kapas. Antar att det är bättre nu, men jag har så otroligt svårt att VETA vad som är rätt längd. Jag har bara huggit några hundra kubik timmer med det nya systemet, men tänkte nu ta mig an en fröställning, som förr var det roligaste som finns att hugga.

Jag är ingen nybörjare. Har huggit flera tusen kubik manuellt, och fått beröm flera gånger för att det är väl apterat, dessutom jobbat med virkesmätning under några år(också med de gamla reglerna), men är inte smartare än en femteklassare.

Finns det någon i detta kompetenta forum som kan förklara så att en felskolad, småkorkad 50-plussare kan förstå hur jag på ett enkelt och rimligt snabbt sätt ska kunna bedöma vad som är rätt kapställe?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#905230Krok på mitten är obra. Tänk sågutbyte. Med din erfarehet så borde du kunna det här bättre än vi andra. I frötallhuggning är sällan kroken något problem. Klentimmer i gallring är värre.

Användarvisningsbild

HannuRöj  
#905232Korta längder, och felet på rotända. Så blir de någorlunda såldbara.

Lite utanför ämne men.. Dåliga brädor täcker sällan inköpspriset av normal timmer, och dåliga brädror blir det av krokiga timmern. Timmern är sämre till och med närheten av bortkapat kroka.
Även om stocken på någon sätt kunde styras genom klingorna och brädorna tvungats raka sig vid torkningsprosessen blir spänningarna kvar. Duger som limträbalk men är inte värt att processera krokiga timmern separat. Detta handlar i varje fall relativt låg andel av alla timmern.

Vi har här i byn en familjeföretag som sysslar med sämre timmern. Själva såglinje är barkmaskin och två ytflisare. Färdiga produkter av allra sämsta timmern blir olika balkar till betonbrobygge mf. Krokiga timmer blir ofta som 6"×6" eller 4"×6" vankant har för mig. 😀

#905237🥶 🥶 🥶
Senast redigerad av Skogsola tis 27 jan 2026, 08:56, redigerad totalt 1 gång.

#905238Vad jag förstått så när de skärpte krokbestämmelserna så var det inte kroken i sig som var problemet. Det var tjurveden som blir i samband med kroken. En sak att tänka på: En granstock som utsatts för kortning blir alltid klass 2. Oavsett hur fin den är för övrigt. Tallen diskuterade vi aldrig vid det tillfället men med samma logik så blir den klass 4.

Bond.J  
#905245Tack! Jag kanske uttryckte mig otydligt. Jag förstår att man förlorar i sågutbyte på en krokig stock. Men att "skicka med" 1,3 meter extra om det är en svag långböj, och bara få betalt för 3 meter är ju en dålig affär. Då är det ju bättre att kapa en 3m massa först istället för att skicka med 25 % av volymen utan att få betalt för den.

#905248Visst kan det vara så.

Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).