mån 26 jan 2026, 21:55#905224Tänkte starta en ny tråd med samma fråga, men försöker väcka liv i denna.
Är det någon som på riktigt förstår och kan förklara hur man ska aptera krokiga stammar? När jag fick lära mig en gång i tiden så räknade vi ut utbytesförluster som kortningar på de olika stockhalvorna. Ett logiskt och förutsägbart system, som man ganska snabbt lärde ögat att bedöma. Sedan har det blivit nya regler, och jag har försökt hänga med. Jag har gått apteringskurser medan de fanns, jag har sett på youtube, och varit på ett sågverk för att förstå hur de mäter in. Klokare? Nej, bara mer förvirrad.
Nu sågar jag alltid en stock med tendens till krok över 4,30, för det har de lärde sagt att man ska göra, men jag tycker sällan det känns bra, och jag har svårt att bedöma det som förr var ganska lätt att bedöma. Jag fattar att det ska finnas minst 1,2 meter att korta bort ner till 3 meter, men utbytesförlusten blir större än om jag gör en 3,7, så det blir helt ologiskt för mig. Fattar också varför en krok i botten ska ge en lång stock, men fattar inte hur jag ska förstå vilken längd en stock med krok på mitten ska kapas. Antar att det är bättre nu, men jag har så otroligt svårt att VETA vad som är rätt längd. Jag har bara huggit några hundra kubik timmer med det nya systemet, men tänkte nu ta mig an en fröställning, som förr var det roligaste som finns att hugga.
Jag är ingen nybörjare. Har huggit flera tusen kubik manuellt, och fått beröm flera gånger för att det är väl apterat, dessutom jobbat med virkesmätning under några år(också med de gamla reglerna), men är inte smartare än en femteklassare.
Finns det någon i detta kompetenta forum som kan förklara så att en felskolad, småkorkad 50-plussare kan förstå hur jag på ett enkelt och rimligt snabbt sätt ska kunna bedöma vad som är rätt kapställe?