Virkesmätning och Matrisfub

Hur många fast kubik är det?

11 inlägg 3351 visningar 6 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Hur många fast kubik är det?

Fredrik1453  
#877788Hej,
Hur mycket fasta kubik uppskattar ni att det är?

Tallen är fallande längd men medeltal runt 4m långa.
Björken 3m.
Granen strax över 3m.

Jag har ingen info om hur bred / hög avlägget är.

TS
Användarvisningsbild

Re: Hur många fast kubik är det?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#878362Hur långt är ett rep.....

Användarvisningsbild

Williamm  
bengt.a skrev:Hur långt är ett rep.....

Ungefär som en halvfull säck...

Användarvisningsbild

skogsjan695xl  
#878398Du får mäta snitt längden på virket. Försöka illustrera vältan till en rektangel framifrån och räkna X×Y×Z eller hur man nu brukar säga. Då har du travad volym.
Räkna den volymen gånger 0,67 (om inte jag minns fel) så får du fram m³fub.

Användarvisningsbild

Bjänndal  
#878402Fastvolymsprocenten varierar och beror på virkets rakhet, grovlek mm. Jag blir alltid besviken på inmätning av björk, ibland är det endast 40% fastvolym. Så din björkvälta är nog inte mer än 12 kubik om jag skulle gissa.
Tallen och granen är väl ca två travar vardera. Nånstans 28-30 kubik. Strax över 50% fastvolym. Sista bilden är nog 3 kubik. Ser ut som det som ryms på min timmervagn.
Men ta med måttband eller stega vältans yttermått. Ta sedan halva den volymen, så ligger du rätt nära. Har man skickat några leveranser börjar man få erfarenhetstal.

Användarvisningsbild

dagaman  
#878568En film från Björkarpsgården i ämnet.
Håller med om att halva den travade volymen kommer ganska nära. Virkets medellängd kan vara svår att uppskatta om det är fallande längder. Men travmätning är ju en bedömningssport och ingen exakt vetenskap.

Användarvisningsbild

svampbob  
#878918Jag har sorterat ut den klena björken och säljer det till en kille med vedklipp. Det gör en väldigt skillnad på hastigheten på min vedproduktion att slippa det klena.

Nu till min fundering det är 4,1 meters längd på virket och jag gissar på en fast volymprocent på 45. Jag vill fakturera i fub. Förra året kördes det ut med timmerbil så då behövde jag inte stå för gissningen.

Hur fel ser min gissning ut att vara?

jannee  
#87895145 % är allt lite i överkant, tror at det är närmare 40 % - är t. o. m. 100 att det nästan endast är 40 % fastmeter.

isteskog  
#878953Mellan 40-45% brukar det vara av klenare bitar av björk, iaf om det är fallande längder.

Användarvisningsbild

svampbob  
isteskog skrev:Mellan 40-45% brukar det vara av klenare bitar av björk, iaf om det är fallande längder.

Jag tror att jag räknar på 45 även om det är lite högt och sedan det priset som jag själv får vid väg. Han som köper av mig har egen lastväxlarbil och att mäta i baljan blir bara fel så därför försöker jag räkna i skotarlass istället.

Användarvisningsbild

Elis76  
#878958Här finns en mätinstruktion.
Hjälptabell för visuell bedömning av traves vedvolymprocent.

Man utgår från Del 1. - tabeller och fortsätter sedan nedåt med korrigeringar och avdrag.

https://nordic-forest.se/onewebmedia/M%C3%A4tinstruktion%20Nordic%20Forest%20travm%C3%A4tning.pdf

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).