mån 24 mar 2025, 19:41#875916Plockar en del brännved för morsans räkning och vill få lite bättre koll på hur mycket ved jag faktiskt skördar.
Har gjort en egen webbaserad kalkylator för att beräkna volymen på en stock, men vill slippa att mäta två diametrar. För mitt ändamål skulle det räcka med en diameter och göra ett antagande om avsmalningen.
Vad brukar man räkna med för avsmalning i cm/m?
Hittade denna tabell: https://www.gov.mb.ca/nrnd/forest/pubs/ ... metric.pdf
Räknade lite på deras siffror och kom fram till att de räknar med 1cm/m, oavsett diameter på stocken. Ska jag köra på detta eller har någon en bättre tumregel för svenska förhållanden? 😀
Virkesmätning och Matrisfub
Rimligt antagande om stockars avsmalning
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS
mån 24 mar 2025, 20:14#875922
Ska du bara ha ett diametermått så är ju mittmätt väldigt nära sanningen. Då slipper du gissa på en avsmalning.
Öst skrev:Plockar en del brännved för morsans räkning och vill få lite bättre koll på hur mycket ved jag faktiskt skördar.
Har gjort en egen webbaserad kalkylator för att beräkna volymen på en stock, men vill slippa att mäta två diametrar. För mitt ändamål skulle det räcka med en diameter och göra ett antagande om avsmalningen.
Vad brukar man räkna med för avsmalning i cm/m?
Hittade denna tabell: https://www.gov.mb.ca/nrnd/forest/pubs/ ... metric.pdf
Räknade lite på deras siffror och kom fram till att de räknar med 1cm/m, oavsett diameter på stocken. Ska jag köra på detta eller har någon en bättre tumregel för svenska förhållanden? 😀
Ska du bara ha ett diametermått så är ju mittmätt väldigt nära sanningen. Då slipper du gissa på en avsmalning.
mån 24 mar 2025, 20:47#875923Den omdebatterade matrisfubben för sågtimmer av barrträd låg väl på 8 mm/löpm., vilket bl.a. Bertilsson här på forumet tyckte var i minsta laget. Runt 10 mm/löpmeter kan nog vara rimligt för normaltimmer av barr, lite beroende på hur apteringskraven ser ut.
Min bild av den råvara som hamnar i vedhögen är att den är mycket mer heterogen än det som passar i normaltimmer av barr.
Måste du veta mängden i m3fub?
I annart fall är nog det enklaste att mäta och följa upp hur många m3 travad långved man hugger.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Min bild av den råvara som hamnar i vedhögen är att den är mycket mer heterogen än det som passar i normaltimmer av barr.
I annart fall är nog det enklaste att mäta och följa upp hur många m3 travad långved man hugger.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
"Investera i mark, jag har hört att det inte tillverkas längre!"
-Mark Twain
-Mark Twain
mån 24 mar 2025, 21:27#875928
Bra förslag, men jag tänker ändå att ändträet är enklare att mäta på när stockarna ligger i trave.
Vedproducent skrev:Öst skrev:Ska du bara ha ett diametermått så är ju mittmätt väldigt nära sanningen. Då slipper du gissa på en avsmalning.
Bra förslag, men jag tänker ändå att ändträet är enklare att mäta på när stockarna ligger i trave.
TS
mån 24 mar 2025, 21:34#875929
Tack för input. Verkar inte vara helt fel ute då.
Vill ha lite koll på uttaget från skogen, för att dokumentera i skogsbruksplanen. Att mäta på veden är ju ett alternativ. En m3 virke blir två m3 travad ved läste jag någonstans. Problemet är att jag inte travar all ved..
alias skrev:Den omdebatterade matrisfubben för sågtimmer av barrträd låg väl på 8 mm/löpm., vilket bl.a. Bertilsson här på forumet tyckte var i minsta laget. Runt 10 mm/löpmeter kan nog vara rimligt för normaltimmer av barr, lite beroende på hur apteringskraven ser ut.
Bara mina fem ören...
MVH
Alias
Tack för input. Verkar inte vara helt fel ute då.
Vill ha lite koll på uttaget från skogen, för att dokumentera i skogsbruksplanen. Att mäta på veden är ju ett alternativ. En m3 virke blir två m3 travad ved läste jag någonstans. Problemet är att jag inte travar all ved..
TS
mån 24 mar 2025, 22:34#875933Den här tog jag hem ,men mosade telefonen innan jag hann testa 😥 ska visst kapas till en en blå referenspinne också.
https://play.google.com/store/apps/deta ... off.mblite
"ryss kanske??"
"ryss kanske??"
ons 26 mar 2025, 07:16#876113
Drivs mest av nyfikenhet. Inser att mätning av enskilda stockar inte kommer hålla. Mäta på travar blir också svårt, då jag kör hem i omgångar lägger på olika ställen beroende på om de ska klyvas eller enbart kapas. Börjar även bearbetningen innan allt är hemkört.
Bäst för mig är nog att mäta upp vedbon för att kolla volymen när allt är klart.
bengt.a skrev:Hur många m3 ved/år, är inte så noga med allt i planen. Är den rätt gjord så finns ett litet övermål. Du har det väl travat på något när du kör ut det? då mäter du i m3 tr.
Drivs mest av nyfikenhet. Inser att mätning av enskilda stockar inte kommer hålla. Mäta på travar blir också svårt, då jag kör hem i omgångar lägger på olika ställen beroende på om de ska klyvas eller enbart kapas. Börjar även bearbetningen innan allt är hemkört.
Bäst för mig är nog att mäta upp vedbon för att kolla volymen när allt är klart.
TS
ons 26 mar 2025, 07:17#876114
Trodde först att appen i fråga "mosade" telefonen 😁
Ska ta en titt på den, tack!
Bosse1 skrev:Den här tog jag hem ,men mosade telefonen innan jag hann testa 😥 ska visst kapas till en en blå referenspinne också.
"ryss kanske??"
Trodde först att appen i fråga "mosade" telefonen 😁
Ska ta en titt på den, tack!
TS
fre 28 mar 2025, 12:02#876311
Du klarar väl att mäta det du har på kärran?
Öst skrev:bengt.a skrev:Hur många m3 ved/år, är inte så noga med allt i planen. Är den rätt gjord så finns ett litet övermål. Du har det väl travat på något när du kör ut det? då mäter du i m3 tr.
Du klarar väl att mäta det du har på kärran?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).