Virkesmätning och Matrisfub

Virkesmätning Biometria

38 inlägg 7017 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Vnorrland  
#796769 Deras program är 22 år gammalt, de har tydligen inte någonstans att skriva in din epost, tydligen byts det snart ut mot VIOL, då kanske det blir bättre. Din virkesköpare borde kunna ge dig i pdf eller Excel

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#797012 Det stämmer väl inte?

https://www.biometria.se/tjaenster/redo ... aetbesked/

"Mätbeskeden kan du få som PDF-fil via e-post eller i pappersform via brev. "

Användarvisningsbild

Re: Virkesmätning Biometria

svampbob  
#797013
Mangan skrev:Det stämmer väl inte?

https://www.biometria.se/tjaenster/redo ... aetbesked/

"Mätbeskeden kan du få som PDF-fil via e-post eller i pappersform via brev. "


Det är rätt länge sedan jag kollade men nu verkar det gå bra att få det digitalt.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria.

Vnorrland  
#797184 Jag är endast säljare av virke till skogsägareförening och lokala sågverk, så jag kan inte få via epost eller pdf från Biometria, men det kanske du och #Mangan kan, men då är förmodligen registrerad på annat vis hos Biometria. Men VIOL3 kommer och då blir Biometria med moderna Microsoftplattformar så vi "vanliga skogsägare" kan åtnjuta era förmåner.

   TS
Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799534
Tralsmo skrev:
Vnorrland skrev:I studien "Titt i trave" var det på en mätplats i snitt 7,2% med fel sorterat sågtimmer i massaveden, det kan ju inte vara bra, eller rätt på någotvis mot skogsägaren.


Det är inte bra alls.
De får man nog lägga på entreprenörerna.

MEN entreprenörerna måste ju ha vettig ersättning för de dom gör.
Me dom ersättningar som råder å de antal entreprenörer som finns så har bolagen inte möjlighet att vraka å välja bland duktiga entreprenörer.
Dom får välja dom som finns å dom är ju allafall fortfarande billiga.

Skogsentreprenörer verkar köra för skitpriser bara för att det är så jäkla roligt att köra i skogen.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

hfab  
#799545
bengt.a skrev:Skogsentreprenörer verkar köra för skitpriser bara för att det är så jäkla roligt att köra i skogen.

Tyvärr är det nog så.

Att vara skogsentreprenör är att sakta svälta ihjäl.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

jannee  
#799582 Kanske är just så i norra delarna av landet.
Här nere i söder verkar det dock vara något annorlunda.
Vist många skogsentreprenörer går i konken eller bara slutar medans andra startar upp och växer.
En del får eller skaffar sig bra rykte, får gott om körningar, medans det för andra blir tvärtom.
Prisbilden är inte alltid avgörande utan kvaliteten på utfört arbete kan vara det som gör skillnaden på om det ska gå bra eller inte.

Avatar Fallback

Re: Virkesmätning Biometria

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#799585 Visst kan skogsentreprenörer klara sig bra. Men det förutsätter att de vet att de är företagare och kan räkna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).