Virkesmätning och Matrisfub

Blånad i tall.

9 inlägg 6162 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Användarvisningsbild

Blånad i tall.

värmSkog  
#751917Hittade ett vindfälle som blev kvar efter ett åskoväder i somras. Som ni ser på bilderna så finns det lite blånad i rotändan på rotstocken men ingen blånad i andra ändan. Tallen var grön och fin under barken och barren var ca 50/50 med gröna och bruna.
Så till frågan, kan man lägga detta i timmervältan? Eller bör jag lägga den i massan?
Spontat skulle jag vilja lägga den i timmervältan

1646992530_img_20220311_091642.jpg

1646992530_img_20220311_091658.jpg

TS

Re: Blånad i tall.

jannee  
#751918Timmervältan

Användarvisningsbild

värmSkog  
jannee skrev:Timmervältan

Bra, Då får den åka med i timmervältan 👍

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752110Nu när jag högg till Södra så var det inte tillåtet med stockblånad!
Senast redigerad av Mangan lör 12 mar 2022, 19:35, redigerad totalt 1 gång.

jannee  
#752114Efterfrågan på timmer har under vintern varit så pass hög, att i alla fall privata sågverk, sågat upp både blånad men även borrvirke.
Om det sedan dragits en modul eller lägre pris som det förekommer för borrvirket.

Användarvisningsbild

värmSkog  
#752120Kanske är bäst att jag kollar med sveaskog till veckan.
Känns ju synd att lägga den i massan när det finns mycket fint sågutbyte innanför blånaden

TS

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#752157Bästa är att ta reda på var det mäts in och lusläsa mätinstruktionerna. Det är ju ändå Biometria som bestämmer vad som blir vrak eller ej.

Användarvisningsbild

värmSkog  
Mangan skrev:Bästa är att ta reda på var det mäts in och lusläsa mätinstruktionerna. Det är ju ändå Biometria som bestämmer vad som blir vrak eller ej.

Jo så är de ju. Får se hur jag gör, Kanske testar och kör den som timmer så får jag se hur det går.

TS

axwell  
#752284Som jag förstod min bekante sågare på Tunadalssågen, så sågar dom blånad gran utan att tveka.
Kan dock klassas till 2:a som ger några tior sämre/fub än klass 1.

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).