Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Svara  37 inlägg  4496 visn.  9 följer

Re: Avvikelse skördarmätning mot mätbesked

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594568 Skotarföraren flyttar enstaka krokiga eller rötskadade stockar till massaveden. Skördarföraren kan möjligen trycka på fel knapp när han matar ut stocken. Men det rör sig om enstaka bitar som knappt märks i totalen. Här har något gått väldigt mycket fel.

Haglöfs
Användarvisningsbild

#594569 Hej,
Slut på märkfärg, nattkörning eller extremt svår terräng skulle kunna vara förmildrande omständigheter, enskilt eller i grupp.
Annars är det skördarföraren eller skotarföraren som brustit rejält i arbetet, antingen genom att skördarföraren har tryckt autostart och matat allt i massavedhögen alt att skotarföraren skotat ihop rubbet som massaved.

Båda sakerna har hänt förr, jag tror dock det är ganska ovanligt.

Du ska ta upp detta med virkesköpande bolag och kräva förklaring och ersättning av virkesköparen.

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#594571 Så mörkt, så brant och så ont om märkfärg blir det aldrig så att timmervolymen kan halveras och brännvedshögen kan dubblas. Här är något som är riktigt i olag. Några ungar som ska lära sig köra pappas maskiner?

#594600 Hmm, fått en del att fundera på!
Tack för kunskapen!
Det var dagtid i våras, plan yta med en del bergshällar, sammanhängande område precis vid väg. Arbetet avbröts efter tre dagar pga av vädret; istället för 10 minusgrader blev det 6 grader varmt och regn.
Skördaren gjorde 11,3 M3FUB per arbetad timme och skotaren 8,5 m3FUB per timme längsta avstånd till väg cirka 150 meter. Hur står sig de mätetalen gentemot hur det brukar vara?

Jag har bara en annan jämförelse och det är 12,6 m3FUB/timme för skördare och 10,7 m3FUB för skotaren med 600 meters väg som längst. Har inte kollat exakt medelväglängd.

#594608 Kulturgallring står det,kanske extremt grov kvistigt.
Slirskador,extrem avsmalning och kort timmer?

Användarvisningsbild

Bosse1 skrev:Kulturgallring står det,kanske extremt grov kvistigt.
Slirskador,extrem avsmalning och kort timmer?

Ska väl ändå inte fela mellan mätbesked å skördarmätning för det.
Som skogsola skrev nåt ä riktigt tokigt. Lutar väl närmast åt skotningen men det ä svårt å veta.

Men det ska ju absolut ges en vettig förklaring å eventuell kompensation från inköpare.

Användarvisningsbild

#594708 Är det inte baggagranar som blivit nedklassade? Känns mest logiskt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).