Virkesmätning och Matrisfub

Timbeter, app för travmätning av virke

4 inlägg 12001 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Timbeter, app för travmätning av virke

Torbjörn Johnsen  
#580311 Det estniska företaget Timbeter var med på SkogsElmia i somras och visade sin app för mätning av rundvirke. Appen är inte helt ny och det har bl a skrivits om den här på Skogsforum förut i tråden App för virkesmätning. Jag tror även att Fredrik testade den i samband med Gallringsdagarna 2016. Appen med tillhörande tjänster borde dock ha utvecklats en del sedan dess.

Om den fungerar tillförlitligt så kan det ju t ex vara intressant som skogsägare att kontrollmäta sina massavedstravar innan de hämtas och sedan jämföra med mätbeskedet när det kommer. Jag är dåligt insatt i hur appen fungerar men det finns en intressant lagringsfunktion där det förutom mätdata möjligen också går att spara bilder från mätningarna (inkl plats och datum) som en dokumentation och i så fall är det extra intressant. Inte minst nu när ett nytt inmätningssätt i Prima och sekunda införts för massaveden den 1 augusti.

Är det någon här som har testat och vet mer om hur det fungerar? Vi försöker oss på ett eget test så småningom under hösten men det skulle vara intressant att få lite inspel från någon som vet mer om den här produkten.

Här hittar ni Timbeters sajt där man kan läsa mer och ladda ner appen till Android eller iphone:
http://www.timbeter.com/



   TS
Avatar Fallback

Re: Timbeter, app för travmätning av virke

axwell  
#580329
Torbjörn Johnsen skrev:Om den fungerar tillförlitligt så kan det ju t ex vara intressant som skogsägare att kontrollmäta sina massavedstravar innan de hämtas och sedan jämföra med mätbeskedet när den kommer.


Det här fotade jag efter att inköparen hade stämplat vältorna, SCA kör inte med vältlappar.

Varsågod och beräkna vilken fub volym det kan bli, jag kan bara gissa.

Lägger in lite bilder 2 massavedsvältor, först båda, sen var för sig plus 1 på timmer som inköparen gissade på 68 m3 fub tillsammans.

Massaveden ligger ligger nästan alla bitar med rotändan mot kameran, på timmer mer blandat men mer med rotändan mot kameran.

Massa: 11 meter med 2,30 på topparna + 7 meter med 1,6 på toppen, medellängd drygt 4,5 meter för båda sortimentet. Mätte inte timmervältan men tror att den är 10 * drygt 2 meter på topparna.
$matches[2]

1565094566_dscn2112.jpg

$matches[2]

$matches[2]

Fjärde bilden är enbart timmer 10 meter och högra halvan är drygt 2 meter.
Men strunta i timret, det toppmäts ju och räknas sen om till fub.

Hur många m3fub är det i massavältorna ?
I bild 1 syns båda vältorna.

Användarvisningsbild

Re: Timbeter, app för travmätning av virke

Torbjörn Johnsen  
#580424 Det går nog inte att mäta i andras bilder utan måste göras direkt i appen. Sen behövs det en referens i bilden. Om jag minns rätt används en målad trästicka som man vet den exakta längden på (typ 1 m).

Ska fördjupa mig mer i det här under hösten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Timbeter, app för travmätning av virke

Alexandra_Timbeter  
#703078 Hej!

I read both of the posts, but since pictures at axwell's post do not appear, I am kindly asking you to write to me your email-address which you used to register in Timbeter system, axwell! We would really like to investigate on what has gone wrong and give a comment / feedback regarding the methods used when taking pictures / choosing regimen etc.

Jag talar svenska också, men för dessa temer trärelaterade temer specifikt ordförråd saknas. Men jag försöker alltid mitt bästa, om du kontaktar oss på svenska finns det inga problem!

Tusen tack,
Alexandra från Timbeter

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).