tis 20 nov 2018, 03:51#534517
Är självklart att inte nya mätformer är mer rättvis än de gamla.
Här i vårt område med stor andel bolagsskog. Har slarv gynnat och bekräftat sanning att 4 % är vrak vi inmätning.
Dvs, 4 av 100 timmerbilar har industrin stulit med hjälp av sitt eget slarv.
Ju slarvigare Korsnäs eller Stora har varit ju mer sant, har det varit att de ska ha 4 av 100 timmerbilar med släp gratis.
Så dom har varit noga med sitt slarv.
Tänk baklänges, vad 4 % gör på miljarderna på nettovinsten.
Nej de tänker inte betala för de 144 ton virke av 3600 ton som de får in per 100 bil/släp.
Har jobbat vid bägge massabruken i Gävle/Skutskär med reparationer.
De enda vrak som finns i vedgården efter inmätningen är skrot som kommit med importvirke.
Allt virke går oavkortat till kokning.
Ett undantag finns. Bark och övergrovt flisas till värme.
Lär ju inte bli dyrare för industrin att klassa ned en hel biltrave, ca 12 ton. Än det generella avdraget på 4%
Som är ungefär lika med 1,44 ton av 36 ton. (3 st travar)
Det är naivt att tro att industrin tänker betala mer än vad de behöver.