Virkesmätning och Matrisfub

Grantimmer kvalitet??

7 inlägg 6712 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grantimmer kvalitet??

ÅsaNisse  
#502103 Jag har levererat ett lass grantimmer och fick mätbeskedet idag. Där står 1 st klass NK. Vad är klass NK. Klass 1-2och även klass 8 finns i prislistan men inget NK?????
En annan rad står benämningen " övermål". Det är ett begrepp jag inte kan hitta i varken prislistan eller VMF´s mätinstruktioner för grantimmer. Någon som vet?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Grantimmer kvalitet??

T Landström  
#502104 Övermål borde vara att stocken är för lång...

Avatar Fallback

Re: Grantimmer kvalitet??

Palakangas  
#502106 Nedklassat Timmer. Betalas ned massavedspris.

Avatar Fallback

Re: Grantimmer kvalitet??

alias  
#502258
ÅsaNisse skrev:Jag har levererat ett lass grantimmer och fick mätbeskedet idag. Där står 1 st klass NK. Vad är klass NK. Klass 1-2och även klass 8 finns i prislistan men inget NK?????
En annan rad står benämningen " övermål". Det är ett begrepp jag inte kan hitta i varken prislistan eller VMF´s mätinstruktioner för grantimmer. Någon som vet?


Precis som @T Landström är inne på så är stocken "för lång". D.v.s. om du kan sälja stockar i t.ex. betalningsgrundande längderna 37 dm och 49 dm så hugger du ju dem gissningsvis 373-375 cm resp. 493-495 cm för att stockarna inte skall bli kortare än den betalningsgrundande längden. Det är alltså "vingelmånen" som man lägger på på prisgrundande längder som mäts in men som man inte får betalt för.

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Grantimmer kvalitet??

ÅsaNisse  
#502263 Finns inget i prislistan om övermål. I och för sig är det ju bara dumt att såga för långa stockar, men man kan ju misslyckas någon gång. Det är ju heller inget avdrag utan bara en notering. Personligen tycker jag att det bara borde mätas in till närmsta klass under längden. 3,88 blir 3,7m och sågen får lite mer flis till pannan.
Däremot är jag mera frågande till NK Nedklassat. Ingen motivering och inget angivet om hur det är nedklassat. Kollar jag priset för den pinnen så stämmer det inte med varken vrak eller massaved. :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Grantimmer kvalitet??

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502287 De mäter stockarnas exakta längd för att får fram bruttovolym, sen prisgrundande volymen räknas på de fasta längderna. Skillnaden är övermål (och vrak etc).

Användarvisningsbild

Re: Grantimmer kvalitet??

Skogsmästarn94  
#503918 Vissa har så på grantimret om det finns mer än 5 % röta i ändytan, som ej är i centrum, så betalas stocken med ett lägre pris, får max vara 20 % röta av ändytan då. Klass 8 (även kallad NK)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).