Skogsarbete

Jobb i Hudiksvall

27 inlägg 8985 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

sködarförare  
#97717 Tar jag ett jobb hos en entreprenör o jag får utgå från hans inställelseort då behöver inte han betala mej trackt.
Enligt avtalet ska jag flytta till den orten men då pendlar jag häldre nu har man ju möjliget o få pendlingsstöd från af under en viss tid o det är bra.
Ligger man borta så ser man ju oftast inte familjen från Söndagkväll till tidigast Torsdagkväll på stå inget annat dom flästa här omkring har det så.
Pratade med en kompis i ÖÄstersund som jobbar på järnvägen han drar kabel i Härnösand i Tunlarna.
Söndagskväll när han åker ner då möter han kolegor från en annan firma som gör jobb åt barverket i Östersund.
Det känns konstigt när fritiden ska gå åt till o frakta sej åt företaget man jobbar åt gratis även om man får reseersättning så står man ju ändå med tiden.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#97720 Tycker det var ett jäkla gnäll, man har alltid ett val, ni har valt detta själv. Är ni inte nöjda, byt jobb/bransch för tusan!

Är det så dåligt som ni säger varför stanna kvar då?

SLUTA GNÄLL OCH GÖR NÅGOT ÅT DET ISTÄLLET!

Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

DanielS  
#97734 Utveklats till en intressant diskussion det här som jag följer med spänning 8)

Visst är jag beredd att ligga borta, är väl inget idealläge men det får man stå ut med...
Jobbade i fjällen sex vintersäsonger på rad och veckopendlade, en vecka där, en här det gick bra.
Fast då finns inget som heter traktamente, pendlingsbidrag eller rese ersättning, utan det var rakt ur egen ficka, 35 mil enkel resa :???:

Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

sködarförare  
#97811 jo jag har o jobbat i fjälls lofsdalen o funäs gällde för min del inte så bra betalt dock tuvärr men man tycker ju att det borde vara samma regler som skulle gälla i alla brancher.

Jag har jobbat åt ca 10 olika företag under 25 år o allehop har haft haft en vikande ekonomi man pratar om att har man haft en marginal på 3% då har det gått över förväntan.
Mina kompisar som jobbar i andra brancher tex entreprenad dom ligger sällan under 10% o pratar vi reklambranchen har dom en vinstmargenal under 20% då är det kris.
Visst har jag lämnat branchen många gånger o man har väll funderat på o försöka ändra på förutsättningarna för Skogsföretagarna i branchen o det har vi planer på o göra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98093 Först ett grattis till jobbet !!

Sen till debatten om allt annat :smile:

Man har ju alltid ett val att acceptera det som erbjuds eller inte när man söker eller blir erbjuden jobb. Känner massa folk som både dag och veckopendlar och de som aldrig har mer än några mil till maskin men trivas verkar de göra allihop.
Vissa har kärring/sambo/fru plus ungar och en del är ungkarlar så skillnaden ligger nog mest hos personens egna prioriteringar.

Sen beror det mycket på var man bor i landet, avstånden i kommunen/uppdragsområdet skiljer sig enormt i Sverige.

Känner man inte för övernattning och flera dars bortovaro från hemmet ger man fan och funkar det kör man så det ryker.

Sen finns det andra företagare, utanför skogen, som aldrig träffar sina barn, fru och sambo trots att firman har verksamheten typ 5 km från hemmet ....

Men visst är man borta en del och resorna tar tid, iaf när man bor lite utanför "stadsplanerat område", men att generalisera är aldrig bra.

Och till syvende och sist väljer man ju alltid själv 8)

Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

sködarförare  
#98388 Hur som hälst så är ju jobbet i hamn o skogsföretagaren värkar vara kanon o jobba åt ska bli kul tycker jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

Peta  
#102424 ring HOLMEN SKOG AB

Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

sködarförare  
#102473 såg dom sökte reparatör på fabriken eller söker dom någon förare på skogen.
Tuvärr håller jobbet på o skiter sej känns det som arbetsgivaren har erbjudit ut en lärlingsplats för 2000kr/månad i lön känns inte så kul det räcker inte till hyran.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobb i Hudiksvall

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103291 Jag kan vara ute och cykla men traktamente är väl egentligen ett skatteavdrag.
Om inte arbetsgivaren drar av det själv (och betalar till dig) så kan man göra avdrag på skattedeklarationen för samma belopp.

Kan ha fel men jag har för mig att det är så, jag har mina trakter på pendlingsavstånd så det har inte varit aktuellt med traktamente för de anställda.

EDIT: Läste om sködarförares inlägg och ser att jag missuppfattade lite. Du menar bara att du inte får traktamente pga att jobbet utgår från arbetsgivarens hemort och det då är för kort avstånd till arbetsplatsen för att få traktamente?
Det är ju helt som det ska vara, jobbar man på annan ort kan man inte begära att få ersättning för det om man väljer att bo någon annanstans själv.
Om arbetsgivaren däremot skickar iväg en på jobb där man måste ligga borta i veckorna så är det en annan sak.

Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

sködarförare  
#103461 Stämmer Palm hur har det gått för dej i år.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Jobb i Hudiksvall

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#103545
sködarförare skrev:Stämmer Palm hur har det gått för dej i år.


Jodå, det knallar och går!

Avatar Fallback

Re: Jobb i Hudiksvall

sködarförare  
#104146 Blir det huggning i vinter.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).