Skogsarbete

Prova nytt jobb!?

12 inlägg 5743 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prova nytt jobb!?

zabel  
#67212 Hej är en kille i 21års åldern, jobbar som maskinförare idag på en grävmaskin. Har alltid varit intresserad av skog och naturbruk, och har ibland varit sugen på att prova på att jobba i skogen.
Som jag tycker det verkar idag så är det väldigt svårt att få jobb som maskinförare i skogen utan erfarenhet!?
Så min fråga är, anställer man inga som inte har erfarenhet ifrån jobbet innan?
Min "erfarenhet" är timmerbilsinriktning i skolan, praktik på timmerbilsåkeri, grävmaskinist 2 år, skogsdikning med mera, kört jordbrukmaskiner i stort sätt hela livet, även kört dumpers, lastbil, hjullastare, ja det mesta utom just skogsmaskin, vill höra lite både ifrån folk som har sökt jobb och ifrån arbetsgivare med kanske, skulle ni nappat på detta?!
Söker absolut inget jobb, ville bara dela mina tankar med folk i branchen och tyckte detta var ett bra ställe att börja på =)
Så vad säger folket, byta ifrån grävmaskin till skogsmaskin? för nackdelar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

Jakob_Patring  
#67217 Om du har erfarenhet av bandgrävare så är det perfekt för dig att söka just såna jobb. Eftersom Volvo Equipment har börjat tillverka skogsmaskiner igen så blir det aktuellt för dem som äger bandgrävare att söka folk som har just den erfarenheten.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67225 Jag körde timmerbil fram tills för ett år sedan då jag hoppade in i en skotare, hade aldrig suttit i en eller kört en = noll erfarenhet, men det funkar ju bra tycker jag och var inga konstigheter, så det beror nog på de olika arbetsgivarna.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

__JoCCe__