Skogsarbete

Prova nytt jobb!?

12 inlägg 5743 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Prova nytt jobb!?

zabel  
#67212 Hej är en kille i 21års åldern, jobbar som maskinförare idag på en grävmaskin. Har alltid varit intresserad av skog och naturbruk, och har ibland varit sugen på att prova på att jobba i skogen.
Som jag tycker det verkar idag så är det väldigt svårt att få jobb som maskinförare i skogen utan erfarenhet!?
Så min fråga är, anställer man inga som inte har erfarenhet ifrån jobbet innan?
Min "erfarenhet" är timmerbilsinriktning i skolan, praktik på timmerbilsåkeri, grävmaskinist 2 år, skogsdikning med mera, kört jordbrukmaskiner i stort sätt hela livet, även kört dumpers, lastbil, hjullastare, ja det mesta utom just skogsmaskin, vill höra lite både ifrån folk som har sökt jobb och ifrån arbetsgivare med kanske, skulle ni nappat på detta?!
Söker absolut inget jobb, ville bara dela mina tankar med folk i branchen och tyckte detta var ett bra ställe att börja på =)
Så vad säger folket, byta ifrån grävmaskin till skogsmaskin? för nackdelar?



   TS
Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

Jakob_Patring  
#67217 Om du har erfarenhet av bandgrävare så är det perfekt för dig att söka just såna jobb. Eftersom Volvo Equipment har börjat tillverka skogsmaskiner igen så blir det aktuellt för dem som äger bandgrävare att söka folk som har just den erfarenheten.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67225 Jag körde timmerbil fram tills för ett år sedan då jag hoppade in i en skotare, hade aldrig suttit i en eller kört en = noll erfarenhet, men det funkar ju bra tycker jag och var inga konstigheter, så det beror nog på de olika arbetsgivarna.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

__JoCCe__  
#67262 Satt i samma sits som dig för 2 år sen fast jag ville byta och fick snabbt ett jobb som skotarförare. Kunde inget inom skogen men fick lära mig under tiden. Och de är en gallringsskotare jag kör vilket jag personligen tycker är lite mer avancerat än att skota i en slutavverkning.. Har gått arbetslös i 2 veckor sen studenten som va för 4 år sen, maskinföraryrket är säkert! =)

mvh

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

zabel  
#67273 Men volvos skogsmaskiner är väll inte så lika grävarna, eller?

Okej ja som sagt det gäller ju att arbetsgivaren ger en en chans! Det gjorde min nuvarande för ja hade aldrig kört grävmaskin innan och det gick/går kanonbra!!
Har bara fått för mig att det är svårare inom skogsyrket då det verkar mer pressat på något sätt..

Ja maskinyrket känns ganska säkert tycker jag! Men trivs du att köra skotare jämfört med grävare? fick du gå ner nåt i lön?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Prova nytt jobb!?

Torparn79  
#67276 volvos skördare har grävmaskinen som basmaskin med en skogsanpassad undervagn om jag förstått det hela rätt..
sen skiljer sig "kranen" lite ifrån grävmaskinen, men den är mer lik en grävmaskin än en normal skördare..
http://www.volvo.com/dealers/sv-se/Swec ... uction.htm

skotaren är en elhybridhistoria som liknar en tradionell skotare..

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

__JoCCe__  
#67341
zabel skrev:Ja maskinyrket känns ganska säkert tycker jag! Men trivs du att köra skotare jämfört med grävare? fick du gå ner nåt i lön?


Antar att de va mig du fråga :P De går i vågor som jag ibland har väldigt stor lust att sitta i en grävmaskin istället men de va så när jag jobbade med de också naturligtvis, att jag ville göra nått annat än att gräva. Jag har väl lätt för att tröttna på saker när de blir enformigt men tydligen så är inte att köra skotare de. Har fått suttit mer och mer i skördaren och tycker de är svinkul med variation :)

Eftersom jag inte hade nån utbildning eller erfarenhet inom skogen så ökade lönen sucksesivt med tiden ju mer ja producera. Men jämfört med grävningen så är den högre.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

Anton k  
#67348 Det blir väl så med alla jobb att det går i vågor om det är skoj eller om man kan spy påt..
Man får tänka på nått roligt o bita ihop när det år en sån dag.. :lol:

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

sködarförare  
#67361 Är det lika lätt o gå från skogsmaskin till grävare man kanche ska byta branch.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

zabel  
#67410 Okej jocce så du tjänar mer nu, jobbar du skift åsså då eller får du lön på provision?

Jag tror att lära sig köra maskinen går nog ganska fort, kanske två veckor eller nåt, men sen allt runtomkring man måste kunna tar säkert nåt eller några år innan man lär sig, men det är ju de som är roligt, att lära sig något nytt :) man vill ju kunna vara så bred som möjligt på arbetsmarknaden!

   TS
Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

__JoCCe__  
#67425 Skulle inte tro de är svårare att gå från skogen till anläggning, de konstiga att gå från skopa till grip var att den hängde och slängde som en annan apa i djungeln =) Men en vanesak såklart!

Jag kör skift, att lära sig maskinen tar en vecka för dig som är ung och antar du kan en dator på basnivå!? Sen att lära sig vilket sortiment som är vilket, se röta, körteknik etc går också rätt fort. Kan man åka med nån som hållt på ett tag eller ha nån med sig så är ju de bra.

Avatar Fallback

Re: Prova nytt jobb!?

zabel  
#67698 Okej ja man kan lära sig allt, bara man vill och det finns folk som vågar att satsa på en =)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).