Skogsarbete

nu lämnar jag skogen!

57 inlägg 15817 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#66984 Jag håller helt på Simba, han har precis samma åsikt som jag. Ska branschen locka nya förare och framförallt behålla dom vilket behövs (???) så bör skift undvikas. Dessutom ska lönen upp.
Bara att jämnföra med grävmaskinbranschen, där tar man 500-600 kr i timmen för en 6-8 ton bandare på dagtid i mestadels civiliserade bygder. Jämnför med en gallringsskotare, ligger på ungefär samma timtaxa, går dyngnet runt i alla väder och har astronomiska driftkostnader jämnfört med en liten grävare.

Nä, tiden när folk var livegna sin arbetsvgivare och inte kunde tänka sig något annat än att arbeta i skogen är förbi. Yngre folk tänker annorlunda där och är mycket mer lättrörliga när det gäller arbete. Problemet är väl kanske då att det är den gamla stammen som sitter vid rodret i många firmor och tycker att man inte ställer upp osv när man klagar och inte har nån jättelust att köra 12tim pass i skotaren och har annat för sig på helgen än att jobba. Självklart skulle jag ställa upp om det krisade, men för många är det standardläge med såna förhållanden..

Som tur är har jag en kanonarbetsgivare som är bra på alla sätt, förutom skiftgång för tillfället, men jag har hört på många andra att dom inte har samma tur...
När jag började hos honom kom hade jag inte kört något alls på ett år, och innan det i stort sett bara i skolan. Men vi kom bra överens, han trodde på mig. Jag började att köra halvdagar på hans pass medans han donade med vatten, diesel, lite snittsling, kolla nya objekt osv.

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67005
Jesper skrev:Jag håller helt på Simba, han har precis samma åsikt som jag. Ska branschen locka nya förare och framförallt behålla dom vilket behövs (???) så bör skift undvikas. Dessutom ska lönen upp.
Bara att jämnföra med grävmaskinbranschen, där tar man 500-600 kr i timmen för en 6-8 ton bandare på dagtid i mestadels civiliserade bygder. Jämnför med en gallringsskotare, ligger på ungefär samma timtaxa, går dyngnet runt i alla väder och har astronomiska driftkostnader jämnfört med en liten grävare.
.


Med en åsnas envishet återkommer jag till detta med er skogsmaskinsentreprenörer och marknadsföring. Nog för att det krävdes lite jobb för att få fatt på en grävmaskin, men det var då inga problem att hitta dem i katalogen/nätet. Men försök få tag på en, exempelvis, gallringsskördare som man som liten skogsägare kan köpa in. Går inte. Så, om man bara vill sälja till storköparna så får man de avtal och priser man förtjänar. Ger er ut och försök ragga kunder via andra kanaler. Så får de flesta andra egna företagare göra, många bäckar små blir förutom en stor å dessutom att man aldrig behöver dricka ut samma källa om man inte vill.
Eller är det bara jag som inte kan läsa i telefonkatalogen?

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#67053 Det blir fler o fler skogsägare som ställer högre krav än vad bolagen kan ge o där tror jag att det kommer o öppnas en marknad för o frilansa mera.
Det syns väldigt tydligt inom biosidan att det börgar o komma flera aktörer.Visst förstår jag att det är tryggt o köra på 5 års kontrakt åt Holmen men det finns inte så stort förhandlings utrymme .

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Jakob_Patring  
#67127 Uv skogen ger lite ris åt entreprenörerna. Det svider säkert för några, men det är förnuftiga tankar han ger oss. Jag är inte så mycket insatt inom entreprenad och är ganska ung (21 år), men enligt mig finns det två saker som begränsar maskinägarna
1. Marknadsföring
2. Flexibilitet när de väljer uppdragsgivare.

Särskilt nummer två vill jag nämna. Det är ett stort tjat om avtal och budgivning ihopkopplat med de stora bolagen. Vad är det som säger att det bara är bolagen som köper deras tjänster? Lite mer flexibilitet i val av uppdragsgivare kanske kan öka konkurrensen. En skogsägare som lejer ut avverkningen till en fristående entreprenör och säljer virket till ett bolag är väl ändå ingen omöjlighet. Det kanske sker nu men behöver nog ökas lite för att vara märkbart?

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

masterchief  
#67133 Jag har kört en hel del frilans genom åren.
Fungerar kanonbra när det är full fart och virkespriserna pekar uppåt...
Den dagen trenden vänder så blir det kärvt iom de stora aktörerna binder virket till sina resurser och inte släpper ut volymer.
Sista året är ett tydligt exempel på det.
Vad hjälper det att vara flexibel och erbjuda lösningar som de stora inta kan när efterfrågan på råvara är noll?
Sedan är min erfarenhet att det finns 2 typer av privata kunder....
De som väljer en fristående entrepenör för att få som de vill, inte nödvändigtvis till billigaste penningen(bra kunder).
Sedan finns det de som det låter jäkligt bra hos tills det är dags att fakturera. Då blir det ett jäkla gnäll och det ska prutas och jämkas.....(ofta är det de markägarna de stora ratar).
Den andra kategorin åker man bara till en gång.....

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#67148 Skogsjanne (skogsjan) brev en frilans firma här ett tag efter att han sålde företaget till Cat o jag tror det fungerade bra.
Hörde att en frilansare gallrade är privata skogsäga dom kör med en 901a med bräckeaggregat.
På en gallring med ett totalvärde på uttaget på 20000kr så fick skogsägaren 10000kr Mellanskog betalade inte en krona till skogsägare för samma typ av gallring med samma uttagsvärde.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

novis??  
#67254 läste simbas svar om enkel skift här s-norrland funkar ej enkel skift på sluthugg alla maskiner ska köra minst75-80 tusen o en medelstam på0,22 ja så många kubik rår då ingen (normal) upp till med 8-12 tim om dan å absolut inte på normal tid 1340 stam om dan i 50 v vill man köra mindre så är man inte intresant som entrepenör åt skogsbolagen.Dom som kör åt dom sista små sågverken har kanske mindre åtaganden men i stället mer flytt så där är flex enkelskift mojligt(flex på entrepenörens vilkor
ungefär så ser arbetsmarknaden ut för entepenör som anställd prestera eller stick :grin: :grin:

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67258 Så där var det hos oss ännu för ca 10 år sen,maskinerna skulle gå 24/7,sen förde bolagen statistik över m3/år och den som prestera mest var "duktigast" :roll:
Men sen börja rationaliseringsvågen bland förmännen så idag har ingen tid att hålla "lekstuga" och j-las med oss entreprenörer utan vi får själva välja hur vi kör.
Så nu har vinden vänt,om man säger så,bolagen vet att entreprenörerna blir med flexibla på så sätt,finns ju möjlighet att tex sätta in ett extraskift på skördan när det är som mest bråttom på vårvintern,och då ev hyra in en utomstående skotare ,ja entreprenören får själv påverka hur det passar honom bäst.

Man har ju sett en och annan maskin som "inte behövt motorvärmare" genom åren,bla en Valmet 838 som var ett år gammal och längsta tiden den stått stilla var 4 timmar :surp: ,det var när dom bytte turbo :mrgreen:
Den var som "beg Allan" på ÖSA en gång sa:
-Nästan inte i befintligt skick" :lol:

Undrar vad som får en människa att packa matsäcken och sticka till skogs på julaftonskvällen :roll:

Nä,som jag ser det har ni alldeles för mycket chefer och småchefer i skogsbruket i SWE,inför maskinmätning,"avveckla lite chefer",dela ut lite mer ansvar åt entreprenörerna så ska ni se att det börjar likna nåt :lol:

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

novis??  
#67259 omvi har för många chefer i storskogsbruket vet jag ej en drivningsledare på3sluthugg 3gallrare men hög arbetslöshet stor optemism (?) hos nya +en jävla massa avundsjuka (kan han sluthugga för28 kan ja för25 kanon för bolagen sämre för entrepenören själv :grin: :grin:finns en ergo här som sedan mars 08 gått nästan 7000 fim :surp:

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67269 Tror det verkar som branschen på det stora hela är mycket sundare på andra sidan pölen...
Vi har lite samtal om att köra åt dett större bolag här och de menar att vi är intressanta bara om vi kör skift och köper nya maskiner. Tycker väl lite så att det ska de strunta i, så länge man får ner det man ska och har skapliga maskiner. Vrak vill ju ingen köra ändå eller? Och givetvis gör ett bra jobb.

Avatar Fallback

Re: nu lämnar jag skogen!

sködarförare  
#67292
novis?? skrev:omvi har för många chefer i storskogsbruket vet jag ej en drivningsledare på3sluthugg 3gallrare men hög arbetslöshet stor optemism (?) hos nya +en jävla massa avundsjuka (kan han sluthugga för28 kan ja för25 kanon för bolagen sämre för entrepenören själv :grin: :grin:finns en ergo här som sedan mars 08 gått nästan 7000 fim :surp:


Är det Hellmersson som har Ergon.

Användarvisningsbild

Re: nu lämnar jag skogen!

svempus  
#67408 funderar själv på att lämna skogen.... har ej fått något jobb som jag har sökt blir väll till att gå en utbildning och bli någe som man kan få jobb inom....om man inte får jobbet som man ska åka och kolla på i morgon den 24/9....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).