Skogsarbete

byte bransch

22 inlägg 11751 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

byte bransch

husqvarna_med_sthil  
#294403 Jag sitter och funderar över vilken väg som är den bästa in i skogsarbete för en strax under 40 med hus och familj ?
Har 19 år inom skogsindustrin sedan tidigare men då massatillverkning. Sedan har jag jag jobbat med lite allt möjligt. Nu sträcker jag mig efter skogen och funderar.

Maskinförarutbildning,finns det ens längre eller är det skogsbruksskola 1-3 år som gäller. Om så är fallet är det kört.

Nu funderar jag skarpt på vilka möjligheter som finns, om det alls är möjligt. Vad säger ni skogsforumister, ska jag släppa och tänka om eller köra på ?



   TS
Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Peteflamingstar  
#294405 Alfta skogsbrukstekniska har utbildningar till skogsmaskinförare, en f.d jobbarkompis till mig gick där när han var typ mellan 35 o 40. Vet inte hur långa de är men räkna med ett år minst, det gäller för de flesta skogliga utbildningar. "Skogliga basår" (ett år) finns på åtminstone två ställen i landet, Värnamo o Uppsala. Där har man komprimerat naturbruksgymnasiets skogsutbildning till ett år inklusive ett halvårs praktik. I utbildningen ingår bl.a motor- och röjsågskurs, grönt kort och skotarkurs. Lycka till o våga ta språnget!

Avatar Fallback

Re: byte bransch

husqvarna_med_sthil  
#294406 Tyvärr är detta omöjligt. Jag har en gård att ta hand om här hemma samt en dotter på 2,5 som jag inte vill försvinna bort ifrån ett helt år. Jag behöver ha utbildningen närmare Sundsvall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Peteflamingstar  
#294407 Möjligen skulle du kunna tillgodoräkna dig åren inom pappersbranschen som praktik i det skogliga basåret, då rör det sig om ett halvår. Fast då sumpar du möjligheten att praktisera inom "riktiga" skogsbranschen ett halvår. Under de förutsättningar du har är det kanske kört, om det inte finns motsvarande utbildning på pendlingsavstånd från dig.

Avatar Fallback

Re: byte bransch

husqvarna_med_sthil  
#294411 Ja det ser mörkt ut men tack för hjälpen iaf. Kan inte låta bli att bli lite irriterad när jag inte får som jag vill
:)

   TS
Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Fredrik Reuter  
#294415 Hej,
Du känner ingen entreprenör som du kan ta kontakt med?
Isåfall kan du ju börja med att åka med, kanske ta några små pass själv på helger och om allt flyter på så är du snart inne i det.

Det är inte alltid skola behövs. Ett grymt intresse, flexibilitet och jävlar anamma kan man komma långt på också.

Det gäller bara att få chansen att visa det på ett bra sätt (vilket kan vara svårast).

Användarvisningsbild

Re: byte bransch

T Landström  
#294417 Jag går lite i samma tankar...men mer åt det manuella arbetet i skogen...och jag har faktiskt tagit kontakt med ett företag och ska provjobba för dom några dagar.

Avatar Fallback

Re: byte bransch

röjjare  
#294420 Om du har fysik och dårskap för det kan du ju börja röja skog på ackord. Jag har hållit på i snart 8 säsonger(!) nu och trivs fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Peteflamingstar  
#294448 En fördel med t.ex. basåret är att du då får diverse körkort samt grönt kort i utbildningen. En utbildning är också studiestödsberättigad, vill man inte ta lån kan man ju bara ta bidragsdelen. Fråga först dig själv vad du vill göra, sitta i en hytt eller springa på backen! :wink:

Avatar Fallback

Re: byte bransch

Palakangas  
#294461 Alfta Skogstekniska kanske?


http://www.skogstekniska.se/

Avatar Fallback

Re: byte bransch

husqvarna_med_sthil  
#294667 Tack för länken ! Jag lyckades inte hitta den själv när jag googlade.
Jag är intresserad i maskiner men som nu när jag sitter i 11-13 timmar om dagen på jobbet kan jag känna att inte mår man bra rent kroppsligt inte, kroppen och muskler vill jobba så en blandning vore kanske det bästa men samtidigt kanske inte gångbart.

Inatt har jag suttit i taxin 12 timmar och min egen provision blev 400 kronor, Räknar man ut timpenningen på den så blir man inte yster, samtidigt så går det hela i ett system som inte annat än skapar intriger osv. Jag är inte speciellt kräsen på lön jag men det måste hålla något högre än nu då jag sällan kommer över 100 kr timmen brutto, även när det går bra.

Jag har anmält mig till en kamrat om en medåkning i maskinen för att kanske få en uppfattning om läget. Har aldrig suttit i vare sig en skotare eller skördare även om jag sprungit ganska mycket runt dem när jag gjort några reklamjobb med kameran och sett därifrån.

   TS
Avatar Fallback

Re: byte bransch

Träförädlare  
#298041 du gör nog bäst i o stanna kvar på massabruket för i skogen finns ingen framtid tuvärr.

Användarvisningsbild

Re: byte bransch

Kse  
#298053 Visst kan man hitta en framtid i skogen, men man ska veta förutsättningarna innan man ger sig in i leken.
Åtta timmar om dagen och enkelskift på maskinerna funkar inte, i alla fall inte om man ska ha några marginaler att tala om.

Avatar Fallback

Re: byte bransch

Flax12  
#298057 Jag "adopterade" en då 45-årig verkstadsmekaniker utan någon skoglig utbildning, till att bli skördarförare i en gallringsskördare. Han var extremt motiverad, blev senare även egen.

Avatar Fallback

Re: byte bransch

husqvarna_med_sthil  
#298064 Intressanta inlägg, jag läser och funderar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).