Skogsarbete

Angående timpeng i skogen

58 inlägg 28059 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292721 Håller med Mangan! De bor i vanligt hus som alla människor. Dessutom är boende gratis, mat oftast med så de behöver inte spendera på lönen.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

jannee  
#292724 Har under mina år som chaufför sett hur polacker + övriga öststatare bott här i Sverige. Hade man stallat in en häst under samma förutsättning hade man haft djurskyddsombudet (veterinären) direkt på halsen.
Hur f*n kan du få fram att en bra lön när du bara debiterar 150 till 160 Kr/tim. Vad får polacken i näven /timme - skattat och när alla försäkringar (inklusive sjuk/olycksfall och pension) är betalt.
Svara helt ärligt!

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

isteskog  
#292725 Håller med jannee! Skulle vara intressant att se hur den kalkylen ser ut om det debiteras 150-160 kr/tim :shock:

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292731 Där kom ju ett av de största problemen som ett stjärnfall! Lider med lastbilschaufförerna :sad: Men vi har nog tur i skogsbranschen att de ej får använda motorsåg, än.. Plantering är inget att tänka på som svensk idag med utlänsk arbetskraft som konkurrenter, har fått många erbjudanden på plantering men när väl priset diskuteras så kommer det alltid upp att konkurrenterna tar mindre än hälften av vad man själv behöver för att det ska gå runt. Nu med en rödgrön regering behöver man nog inte hoppas på att det blir bättre dessa kommande år, hörde på radion att miljöpartiet vill gå hårt åt på skogen. Till och med lägga ner pappersbruken för att onödigt virke går till spillo. Då kan man ju fråga sig vad dem ska ha en näst intill uppröden massavedbit till? Ska man torra sig i röven med den? Vad ska dem föra anteckningar på? Alla kanske ska asa runt på en liten whiteboard i fickan. Detta kommer ej att ske det kan jag lova. Vilka åtgärder dem avser göra med drivmedel vill jag inte ens fundera över. Tacka gud att dem inte fick majoritet iallafall.

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

isteskog  
#292732 Nyval med en majoritetsregering är nog det bästa för skogen, och då inte med tomtenissarna från MP i den. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

Erre  
#292737
Aleksandra.Polen skrev:Håller med Mangan! De bor i vanligt hus som alla människor. Dessutom är boende gratis, mat oftast med så de behöver inte spendera på lönen.


Hoppas maten är gratis!!
För tjänar man 20 kr i timmen vill man inte gärna beställa en pizza och en läsk på kvällen efter en hård dag.
För då ryker halva inkomsten den dagen.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292744 Windsor, man kan ju anta att det inte ingår bil, bensin och verktyg i Polackernas debitering och då hamnar man ju ganska nära det som du beskriver som din bruttolön före skatt.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292746 Om jag förstått ditt inlägg rätt så menar du bemanningsföretaget inte polackerna. Detta är bemanningsföretagets debitering inte polackernas, polackerna får en låg lön medans företaget tjänar pengarna. Det är ju anledningen till att dem kan sätta denna låga debitering per timme. Angående mitt uttag på 15 000 så kan man slänga på allt som rör bilen, det är inget jag betalar för privat.

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

jannee  
#292747 Jag har under de senaste 10 åren till och från tvingats att jobba ihop eller tillsammans med polska chaufförer. När väl språkförbistringen var över fungerade allt perfekt, duktigare arbetskollegor kunde man inte hitta bland svenska kollegor.
M.a.o. tror jag nog att polska skogsarbetare är minst lika dugliga som de svenska, det jag hänger upp mig på att de INTE får samma lön som de är förtjänta av = samma lön som sina svenska kollegor.
Aleksandras.Polen utnyttjande av polacker som sitter i knipa är något jag verkligen blir förb**ad över.
Vet är östeuropéer just nu invaderar Polen och jobbar för ännu lägre löner och under ännu sämre arbetsklimat än vad polacker överlever på. M.a.o. väldigt hög arbetslöshet i Polen.
Jag tycker Aleksandra.Polen ska börja med att ta efter Sundins (skogsplantor), där finns massor av polska arbetare, dessutom är företaget certifierat, och efter vad jag erfaret betalar ut avtalsenliga löner.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Palakangas  
#292748 Redigerat av Kse:
Personliga påhopp.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

jannee  
#292755 Betydligt bättre i så fall att direkt "anställa" en polsk egenföretagare + dra den svenska skatt som måste dras enligt lagen. Detta tjänar ALLA parter på.

Redigerad av Kse:
Personliga påhopp.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292805 Om vi debiterar 160kr i timmen får arbetaren 11 Euro netto. Skatt blir 5 euro och vi tjänar 1 euro. Försäkring betalar vi från våra provisioner.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Aleksandra.Polen  
#292806 Alla här verkade tycka att "mina" polacker får dåligt lön. Men jag vill påminna att de får gratis bostad( med bra standart), mat och försäkring. Så om de jobbar 8 timmar per dag tjänar de ungefär 90 Euro vilket de behöver inte spendera på nåt och kommer hem med riktiga pengar.


Tror mig vi som bemmaningsföretag ger arbetarna bättre villkor än vanliga polska företag. Tror du att polsk chef betalar sina arbetare bra lön? De får oftast 60kr i timmen och ingen bostad, igenting. I Sverige menar jag.

Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

Kse  
#292808 Nu skärper vi tonen, inga mer personligan påhopp för då låser jag tråden.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

husqvarna_med_sthil  
#292812
Aleksandra.Polen skrev:Alla här verkade tycka att "mina" polacker får dåligt lön. Men jag vill påminna att de får gratis bostad( med bra standart), mat och försäkring. Så om de jobbar 8 timmar per dag tjänar de ungefär 90 Euro vilket de behöver inte spendera på nåt och kommer hem med riktiga pengar.


Tror mig vi som bemmaningsföretag ger arbetarna bättre villkor än vanliga polska företag. Tror du att polsk chef betalar sina arbetare bra lön? De får oftast 60kr i timmen och ingen bostad, igenting. I Sverige menar jag.


Vare sig vad du tycker ang löner osv så förstör du för svenska skogsarbetare genom att dumpa/förstöra marknaden. Så är det oavsett vad man själv tycker. Detta gäller inte bara inom skogen utan många andra områden likväl och blir ett problem för svensk arbetskraft. Svensken kan inte leva på en sådan lön men måste likafullt konkurrera med de som har den. Förlorarna i det här är alltså de svenska skogsarbetarna och det är klart att människor här inne på forumet reagerar när man faktiskt får chansen att säga vad man tycker till någon det gäller. Här ser jag fördelarna med olika utbildningar för att få jobba i skogen med maskiner osv förutom säkerhetsvinkeln på det hela.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).