Skogsarbete

Angående timpeng i skogen

58 inlägg 27963 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292580 Tänkte höra lite om vad ni andra har och tycker om timpengen som manuell huggare. I mitt fall är det allt från ren manuell huggning till plantering.Ca 80% ägnar jag åt ren manuellhuggning, 15% röjning och 5% plantering, virkesputsning eller något annat man får över sig. Jag är egenföretagare med f-skattsedel och utför 99% av alla jobb åt ett skogsbolag. För tillfället ligger jag på 310:- exkl. moms tim, det ger en normal månad 60.000 ink. moms där 40.000 direkt går till fasta utgifter såsom bil, skatt, olja o bensin mm. Kvar blir ynka 20.000 som skall fördelas mellan min egen "lön", bilreparationer, oväntade utgifter och allt som har med motorsåg och röjsåg att göra. 15.000 brukar vara standard att plocka ut men ibland inte ens det.

Vad jag vet ligger de flesta mellan 290-340/tim exkl. i just det bolaget jag arbetar för medans ett annat bolag i länet betalar mellan 350-380/tim exkl. Löneökning har tagits upp så nu får vi se om det är utav intresse, annars blir det nog att söka sig till något annat bolag.

Enligt mig är det lite väl lågt i dagens samhälle med tanke på att allt kostar allt mer och arbetssituationen man har, inte fan kan jag ta betalt från att jag kör hemmifrån tills att jag kommer hem. Det är där ingen som vill betala för medans en anställd virkesköpare säkerligen har betalt från att han kliver ur sängen :lol:

Världen är orättvis :sad: , jag skulle också kunna kalla mig statsminister och sitta vid bordet och babbla över en ramlösa för dem pengarna.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

svampbob  
#292584 Jag tycker det låter låter galet med så mycket fasta utgifter. Har du en monsterpickup med V8? Tar du inte betalt för resorna i jobbet?

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292585 Jag kan specificera fasta utgifter, alla summor som radas upp är kostnader per månad.
Telefon abonnemang 250:- Billån 3000:- A-kassa 100:- Skatt på bil 300:- Försäkringspremie 250:-
Försäkringar + pensionssparande som de kräver 3.250:- Revisor 400:- Försäkring bil 900:-
Diesel till bilen 2500:- Olja o bensin till såg 4000:- Dessa utgifter är något avrundade både uppåt och neråt, totalt blir detta 14.950 och avrundat uppåt för enkelhetens skull 15.000. Sedan har vi skatt och moms som brukar ligga ganska så exakt runt 25.000. Där har vi ca 40.000 som försvinner och då är inte motorsåg, kläder, reservdelar, diverse verktyg mm. inräknat.
Ang ersättning för körning är det totalt otänkbart trots att jag påpekat att det inte är gratis att köra, absolut inte om man skall behöva köra 10 mil enkel resa. Men jag ska inte påstå mig vara så perfekt för jag brukar köra hem lite tidigare om dagarna så man får lite för körningen :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

T Landström  
#292589 Men resorna kan du väl dra i deklarationen?

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292593 Det har jag ingen aning om, bilen har jag ju i mitt företag så det enda revisorn har sagt är att den privata körningen skall skrivas upp. Däremot så vet jag att jag fick ta ut statlig milersättning när jag hade min gamla privata bil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292601 Tio mil enkel väg ska du inte köra utan att ta betalt. Men hur orkar du bränna bensin för 4000 i månaden i sågen och vad är det för bil som kostar 900 i månaden att försäkra?

Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

anersimyra  
#292606 4000 för sågbensin låter som en nolla för mycket.. :shock: Moms ska ju inte ingå i någon kostnadskalkyl i företaget.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292610 Jag ger 20kr/litern för aspen. En huggardunk går det minst om dagen, en och en halv om det är riktigt grovt ex. En snabb kalkyl på det är 6 liter soppa 20kr x 6 lit 120 kr + olja som jag ger 15 kr/lit x 3 lit 45kr. 120+45/ 165 kr i bränsle och olja per dag x 20 dagar per månad 3.300:- Skulle nog tippa på mellan 6-7 lit soppa och 3-4 lit olja per dag. Jag har faktist provat macksoppa men det slutade med huvudvärk varje dag, dessutom tycker jag det luktar fruktansvärt illa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

kallen  
#292612 Gjorde samma kalkyl som dig när jag trodde jag skulle bli arbetslös. Men det blev aldrig så.
Jag hade inte gjort dit arbete för mindre än 340kr timme samt mil eller annan timpeng vid bilkörning.

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

rikard_e  
#292614 Alltså det kanske är dags att se över utgifterna? för en bil för 900 kr i månad à 10800 kr om året i försäkring? Då tror jag det är dags att byta bil.

4000 kr för bensin och olja? tex 3000 kr i bensin 1000 kr i olja 157 liter bensin i månaden.
= ca 7 liter bensin om dagen. tror aldrig jag har bränt så mycket bensin på 2 dagar.

Det verkar vara rätt stora utgifter på bilen, och då kanske det är värt att kolla på hyrbil?
Om du ändå betalar 3000 kr i månaden på bara lånet.

Vad är det för bil?

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292619 Hugger nästan bara boke här nere, eftersom maskinerna hugger det fina boket nuförtiden blir det bara det största och räligaste kvar. Jag kan säga att 372 an räcker inte länge per tank när det är grovt.

Bilen jag har är en pickup som är betald 12 december och anledningen till så hög försäkring är pga min låga ålder. Försäkringen skulle varit ännu högre om jag inte hotat med att säga upp villa, bil, företags mm. försäkringar på försäkringbolaget.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Angående timpeng i skogen

anersimyra  
#292624 Aha !! Bokhuggning med den sågen förklarar kostnaden. Årspriset för bilens försäkring är ju heller inget att " yvas " över, jag betalar det priset för en 2006 Fiat Strada och är snart 60..!!!

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Windsor  
#292626 Men arbetslös vill man ju inte vara, då får man väll nöja sig med det man har.

   TS
Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Chuck Norris  
#292629 Jag tycker du skall se dig om efter ett annat jobb, du är ju uppenbarligen missnöjd så varför jobba kvar då?

Avatar Fallback

Re: Angående timpeng i skogen

Skogsante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292638 Du verkar ju vara bra på att jobba om du får igenom dessa volymer bensin i sågen under många månader i sträck. Om du trivs med jobbet och vill fortsätta så skulle jag förhandla med uppdragsgivaren. Det kan inte har gått dem förbi att du uppnår resultat.

Begär att du får resa under arbetstid, alltså åka hemifrån klockan 7 och komma hem klockan 16 samt resorna betalda, bolaget har säkert egna ersättningar som du kan använda. Om det är så att de begär att du skall vara på plats klockan 7 till 16 så ska du begära restidsersättning innan och efter, brukar motsvara ungefär halva ordinarie timersättningen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).