Skogsarbete

Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

12 inlägg 5061 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

DavZet  
#215529 Tillsatt.


Senast redigerad av DavZet ons 06 mar 2013, 20:32, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

Camwood  
#215568 Varför måste man kunna engelska? Pratar ni engelska i skogen i ådalen, va sjukt :???:
Här har någonting gått mycket snett :shock:

Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

anersimyra  
#215590
Camwood skrev:Varför måste man kunna engelska? Pratar ni engelska i skogen i ådalen, va sjukt :???:
Här har någonting gått mycket snett :shock:
Det är väldigt ovanligt att en förmodad svensk talar Somali :surp:

Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215634 Det speglar väl att det inte är så lätt att få tag på svenskar som vill ta åt sig röjnings och/eller planteringsjobb. Tycker det vittnats om det under flera år på detta forum bland annat. Ofta får företagen rekrytera polacker som verkar vanligt i skogen. Numera utbildas också en ganska stor mängd invandrade somalier till röjare/plantörer.
Då är det ju bra om arbetsledaren kan kommunicera med de hon/han ska arbetsleda och engelska är hyfsat universellt.
Fast "DavZet" är väl den som ska svara egentligen.

Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

vetinte  
#215649
Uvskogen skrev:Det speglar väl att det inte är så lätt att få tag på svenskar som vill ta åt sig röjnings och/eller planteringsjobb. Tycker det vittnats om det under flera år på detta forum bland annat. Ofta får företagen rekrytera polacker som verkar vanligt i skogen. Numera utbildas också en ganska stor mängd invandrade somalier till röjare/plantörer.
Då är det ju bra om arbetsledaren kan kommunicera med de hon/han ska arbetsleda och engelska är hyfsat universellt.
Fast "DavZet" är väl den som ska svara egentligen.


Varfor dra ut på "lidandet" ???
Det kommer att gå som i andra branscher om vi inte sätter ner foten.
Sälj era maskiner, lej bort dom egna skogsjobben o sluta gnäll. 🧠 Eller gör nått.
Med denna utveckling eller snarare inveckling så går de åt skogen bokstavligen talat/skrivit även för denna kategori av jobb.
De tro fan att om vi utbildar invandrade somalier med hjälp av tolk så blir tolken överflödig efter utbildningen!!!!!
O fler invandrade somalier kan börja jobba eftersom dom redan har en somalisk arbetsledare.
Så vi får allt skylla oss själva om jobben försvinner.
När de snackades om dom där som jobbade med plantering för ett tag sen så frågades svenska ungdomar om dom skulle kunna tänka sig att jobba med tex plantering. O vad var svaret ?!?!
"NEJ, väntar hellre på att annat ska dyka upp".
Bortskämda j.....la ungdomar. O de e VI som gjort dom såna.
O de e VI som "godkänner/axepterar" vem vi ska jobba med i skogen.
Eller vem som ska jobba i våran egen skog.

Avatar Fallback

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215682 Vilka är "vi"? Om inte svenska ungdomar vill ha jobbet, vems jobb är det som försvinner då?

Vem är det som får skylla sig själv? Att enkla jobb "försvinner" har hitintills inte varit ett problem för Sverige.

Inom jordbruket är det ganska vanligt med östeuropéer som drängar har jag förstått.

Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

vetinte  
#215691
Mangan skrev:Vilka är "vi"? Om inte svenska ungdomar vill ha jobbet, vems jobb är det som försvinner då?

"Vi" kanske var e dumt uttryck. JAG dådå om de e bättre (skal inte tala för andra) :grin:
O där finns ingen som "äger" ett jobb o därmed kan JAG inte säga att någon tar någon ananas jobb.
(O jag skrev väll aldrig att där var någon som tog någon annans jobb?)
Skrev o uttrykte en tendens som pågått i många år. Att där har kommit konkurrens utifrån på många områden o om "vi", "man" eller JAG inte kan köpa sitsen så borde "vi", "man" eller JAG göra nått åt de. Eller leva med de.

Mangan skrev:Vem är det som får skylla sig själv? Att enkla jobb "försvinner" har hitintills inte varit ett problem för Sverige.


"vi", "man", "dom" eller JAG som har varit med om att grunda sitsen. O tycker den e obekväm.
O nu tycker till o mä regeringen att här ska fixas fler "enkla jobb".
Tycker inte man ska klassa jobb som mer eller mindre enkla eller svåra. Dom jobben som behöver utföras ska utföras. TYVÄRR så finns synen "enkla" men de likställs oftast med ointressanta tydligen.

Mangan skrev:Inom jordbruket är det ganska vanligt med östeuropéer som drängar har jag förstått.


Ja där med. Om de kallas för ett "enkelt jobb" vet jag inte, men om så e fallet så finns dom ju redan. O behöver inte "skapas".
Men att sen inte ungdomar vill ha dom e ju en skandal i sig. O ett täcken på lathet o bekvämlighet tycker JAG. O då ska där inte gnällas på att ungdomsarbetslösheten e så hög.

Principiellt så tycker jag inte man ska sitta o gnälla vid köksbordet bara. Utan om man tycker något e galet så gör man nått åt de. Beroende av hur stor negativ påverkan man tycker de har på ens liv. (oftast e de ju de man tycker e negativt man vill försöka ändra på).

Men detta e en stor o omfattande fråga som kanske skulle ha en egen tråd om den ska fortsätta :wink:

Avatar Fallback

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

BM 35  
#215698 Men för oss vanliga dumma svenskar som vill hålla på och slita och må gott i skogen och samtidigt känna lite pengar kan det bli ett problem,,,Då det finns folk från utrikes som jobbar för lägre lön

Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

vetinte  
#215699
BM 35 skrev:Men för oss vanliga dumma svenskar som vill hålla på och slita och må gott i skogen och samtidigt känna lite pengar kan det bli ett problem,,,Då det finns folk från utrikes som jobbar för lägre lön


Passa dig nu :wink: . Du använde ordet "oss". :lol:
O de e ju ganska nära "vi" :lol:

Avatar Fallback

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215701
BM 35 skrev:Men för oss vanliga dumma svenskar som vill hålla på och slita och må gott i skogen och samtidigt känna lite pengar kan det bli ett problem,,,Då det finns folk från utrikes som jobbar för lägre lön


Vilket ger skogsägarna möjligheten att hålla på och slita och må gott i skogen och samtidigt tjäna lite pengar. Med betoningen på lite. ;)

Köp skog, så får du jobba så mycket du vill, BM!

Avatar Fallback

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

BM 35  
#215702 Har redan skog!

Användarvisningsbild

Re: Inspektör/arbetsledare för röjning sökes

vetinte  
#215703
Mangan skrev:
Köp skog, så får du jobba så mycket du vill, BM!


De resonemanget hade nog Kineserna när dom köpte Volvo.
O de sedan e bra eller dåligt kan man ju diskutera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).