Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 100468 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

skogslasse  
#206717
Skogshuggarninorr35 skrev:Innan ni slår på stora djungeltrumman och ska hänga bolagen, fråga er en sak.
Om ni lämnar in er bil på verkstaden för att t ex få en service på bilen, och priset är fastslaget till en summa.
När du sedan hämtar bilen får du reda på att killen som gjorde servicen normalt sett får t ex 500 kronor för sitt jobb helt plötsligt bara fått 200 pga firman plötsligt sänkt hans ersättning, är det då din skyldighet att betala honom ytterligare 300 kronor?


Nu kan ju jag iofs tycka att det är en väsentlig skillnad mellan en privatperson som lämnar in sin bil för service och ett stort skogsbolag som gör stora upphandlingar.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Svartbäcken  
#206719 Då skulle jag fundera över om jag verkligen ska vara certifierad. Jag är inte själv certifierad. Men om jag vore det skulle jag nog troligen inte göra mer än vad som krävs. Alltså skaffa ett intyg/dokument som gör att jag har ryggen fri vid ev konstigheter. Om man jämför kraven på egna anställda och kraven man har när man tar in entreprenör, ja då kan man ju förstå att man tar in en entreprenör. Det skiljer orimligt mycket tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206726
mashun02 skrev:Kom även ihåg vad UG har för syfte med sitt program.
Är det helt opartiskt. Jag vet inte. Vet bara själv hyrde rapporterat i händelser jag stor med om i mitt jobb som ordningsvakt.

Men Niklas har själv svarat också.

Stämmer hans berättelse så är det en lite annan bild.


http://skogsnicke.se/

.

Konstigt att han inte förklarar det där med hotmailen om att bränna ner hus??
Eller hönsen i sopsäckarna :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206732
2:15 skrev:
loppan skrev:Vad som är intressant är vad beställaren,tex Sca betalat per planta och vad nettot har blivit för skogsnicke?
Priset 0.2288 kr per planta får väl anses som ett skämt.


Läste någonstans att skogsbolagen betalat 1,73 kr/planta. Stämmer detta så görs det ju en rejäl vinst och skulle gjorts även om det utbetalats en anständig lön till de som planterar.



1.73 kr planta för att plantera s50, sca:s miniplant osv. Är jag tämligen säker på att det inte stämmer. tveksamt om det finns något företag norr om dalaälven som får det priset för att sätta planttypen i fråga.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206737 Om man får 1:73, hur mycket har man råd att betala plantören?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206753 Möjligtvis att 1,73 för barrotdplantor men hur många planterat det?
Alternativt att nån fått betala bara 1,73 för både planta och plantering. Men här i norr är det när 50öre mer än vad man blir bjuden av skogsbolagen för plantering. Tror inte bolagen bjuder på det.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206754 Möjligtvis att 1,73 för barrotdplantor men hur många planterat det?
Alternativt att nån fått betala bara 1,73 för både planta och plantering. Men här i norr är det när 50öre mer än vad man blir bjuden av skogsbolagen för plantering. Tror inte bolagen bjuder på det.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogstattare  
#206756 Skulle snarare tro att det ligger i trakten av 85-90 öre plantan samt en bonus om målen nås på säg ca 5-7 öre plantan så några 1.73 existerar inte. Vi planterar en hel del åt Holmen Norsjö så jag är hyfsat säker på prissättningen.

/Patrik
Arbetsledare JBC AB

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

2:15  
#206758
Skogstattare skrev:Skulle snarare tro att det ligger i trakten av 85-90 öre plantan samt en bonus om målen nås på säg ca 5-7 öre plantan så några 1.73 existerar inte. Vi planterar en hel del åt Holmen Norsjö så jag är hyfsat säker på prissättningen.

/Patrik
Arbetsledare JBC AB


Det betyder med andra ord att prissättningen för plantsättning ligger mellan 85 och 97 öre beroende på bonus , att jämföra med Skogsnickes prissättning på 22,88 öre enligt UG eller 35 öre enligt Skogsnicke.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogshuggarninorr35  
#206759
skogslasse skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Innan ni slår på stora djungeltrumman och ska hänga bolagen, fråga er en sak.
Om ni lämnar in er bil på verkstaden för att t ex få en service på bilen, och priset är fastslaget till en summa.
När du sedan hämtar bilen får du reda på att killen som gjorde servicen normalt sett får t ex 500 kronor för sitt jobb helt plötsligt bara fått 200 pga firman plötsligt sänkt hans ersättning, är det då din skyldighet att betala honom ytterligare 300 kronor?


Nu kan ju jag iofs tycka att det är en väsentlig skillnad mellan en privatperson som lämnar in sin bil för service och ett stort skogsbolag som gör stora upphandlingar.



Jag skrev inte att det var en privatperson men för att det inte ska missförstås så kan det vara både en privatperson Och ett företag/företagare som lämnar in bilen..

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

2:15  
#206760
2:15 skrev:
Skogstattare skrev:Skulle snarare tro att det ligger i trakten av 85-90 öre plantan samt en bonus om målen nås på säg ca 5-7 öre plantan så några 1.73 existerar inte. Vi planterar en hel del åt Holmen Norsjö så jag är hyfsat säker på prissättningen.

/Patrik
Arbetsledare JBC AB


Det betyder med andra ord att prissättningen för plantsättning ligger mellan 85 och 97 öre beroende på bonus , att jämföra med Skogsnickes prissättning på 22,88 öre enligt UG eller 35 öre enligt Skogsnicke.


Jag menar givetvis Skogsnickes betalning till sina anställda.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

ruth  
#206763
Mangan skrev:De 0,28 öre som figurerar var alltså efter avdrag för kost, logi och skatt. Lägger man tillbaka skatten, så är det ca 0,36 öre/planta, dvs 720:-/dag. NU hade ju uppdrag granskning inte räkna med något värde för kost och logi, eftersom "kvaliteten var osäker" :roll: . Men en hundring om dagen får det väl vara värt. Och så skatteeffekt på det, 130:- extra.

Det blir 850:- per dag om man sätter 2000 plant. Inte blir man rik, men att kalla det slavarbete tycker jag är väl överdrivet.

(Edit: Ändrade från 28 till 23 öre per planta, och tilllbaka de fick tydligen 0,28 öre).


Enligt UG tjänade de 0,2288kr per planta och inte 0,28 öre per planta. Vet du om att det går 100 ören på en krona?? Om du nu menar 0,28 kr per planta, var fick du den infon ifrån? Skogsnicke själv skriver ju att nettolönen var 0,2288kr på sin hemsida och om du vill avrunda till två decimaler blir det 0,23 kr. Du blandar ju enheter hej vilt i ditt inlägg.

Enligt UG var kostnaden för att sova på golvet på madrass 3000kr/mån och maten kostade 1500kr/mån och bestod av säckar med gamla värphöns som de fick plocka fjädrarna av själva.
Även skogsnicke skriver på sin hemsida att en kostnad för mat och logi togs ut på 4500kr.
Var ser du att mat och logi ingick i lönen på 0,2288kr/plantan?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206766
ruth skrev:
Enligt UG tjänade de 0,2288kr per planta och inte 0,28 öre per planta. Vet du om att det går 100 ören på en krona??



Det var väl himla roligt av dig att klaga på ett slarvfel. :roll:

Här står det 28 öre.

"Siffran bygger på de belopp Skogsnicke AB erbjuder i ackordsavtalet vilket är ett nettobelopp på 0,28 kronor per planta - när skatt*, mat, boende och fackavgift är betalt. "

http://www.svt.se/ug/jobbtrafficking-sa ... reportaget

Var det svar på dina frågor?

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

loppan  
#206770 Det går ju i alla fall att konstatera att hans affärsidé är att ha ett netto på varje led i verksamheten.
Både i boende,mat och planta(troligen 50 öre st)och i andra änden betala så lite som möjligt i lön.

Hade detta skötts bra så hade det vart en utmärkt affärsidé men sådana här pajsare har en förmåga att passera alla gränser i sin iver att tjäna pengar.

När någon sedan klagar så skall man bränna hus e.t.c som man senare skyller på fylla.

Det verkar finnas ensådan skrupelfri typ i mer eller mindre varje kommun nu för tiden.
Förr kallade man dom rätt och slätt hästhandlare men dom handlade med djur ej människor.

Jag har under dagen även gått och retat mig lite på UG som ännu en gång verkar ha gjort ett onyanserat
repotage utan objektivitet och med en massa saknade faktan.

Det är ju sällan ens fel att två träter även om kamerunerna var den svagare och utsatta parten.
Ett sådant här repotage ställer ju mest en massa nya frågor och oklarheter.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

viktor57  
#206782 En klart berättigad fråga torde väl vara.... Vill någon överhuvudtaget anlita denna personlighet igen?


Kan väl vara något för våra större skogsbolag att klia sig i nacken på en stund.

Ingen "rök" utan eld.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).