Skogsarbete

Uppdrag granskning om plantering i kväll

219 inlägg 99839 visningar 26 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

2:15  
#206666
loppan skrev:Vad som är intressant är vad beställaren,tex Sca betalat per planta och vad nettot har blivit för skogsnicke?
Priset 0.2288 kr per planta får väl anses som ett skämt.


Läste någonstans att skogsbolagen betalat 1,73 kr/planta. Stämmer detta så görs det ju en rejäl vinst och skulle gjorts även om det utbetalats en anständig lön till de som planterar.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

röjjare  
#206667
trilla skrev:Har vi alltså två skogsfirmor som håller på med plantering som drivs av två olika Gotthardsson i Umeå? En med ordning och reda och en mindre nogräknad? Skogsgotte och Skogsnicke?

Jo. Gotte har jag jobbat åt och kan iaf gå i god för att han är en hårt jobbande karl och jag märkte inte av några oegentligheter..

Certifiering: Är du tveksam om vad certifiering kräver så läs vad som skall uppfyllas. Bolagen är frekvent utanför certifieringskraven. Endast entreprenörer och skogsägare jagas av detta verktyg.

En mellanchef på ett bolag förklarade för oss på en kurs att hela bolaget kan gå omkull om det förlorar certifieringen. Sannolikheten för det kan förståss debateras.
Går ju knappt att köpa nåt som inte är certifierat nuförtiden och om ingen tillverkare vill ha ocertifierad råvara så kan det bli svårt.
Om du tex köper en påse polsk träkol på ICA så är den certifierad och det betyder att tillverkaren endast köper certifierad råvara.
Det är iaf hur jag uppfattat det.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206674
röjjare skrev:En mellanchef på ett bolag förklarade för oss på en kurs att hela bolaget kan gå omkull om det förlorar certifieringen. Sannolikheten för det kan förståss debateras.
Går ju knappt att köpa nåt som inte är certifierat nuförtiden och om ingen tillverkare vill ha ocertifierad råvara så kan det bli svårt.
Det är iaf hur jag uppfattat det.
Sågverksföretaget Vida sätter PEFC etiketter på sina kabeltrummor som enligt ciceron betyder att allt är certifierat. Just då hade virke lämnats till deras sågverk från avverkning där 15-20 överträdelse skett mot certifiering. en närvarande inköpare hörde vårt samtal och samlade genast ihop hela ressällskapet för fotografering.
Undra på detta när följande fel riskerade att komma fram;
Avverkning utan giltigt kontrakt.
5 ggr mer volym avverkat än skrivet.
Låga priser från början och ingen ökning trots denna ökade volym.
Priset satt för dålig första gallring och lövhuggning. Den slutliga volymen kom från ca 60% från skogs mellan 65-110 år.
Täckande ungskog mellan 1-30 år togs helt bort för att börja om på nytt bestånd med självföryngring.
Inköparen sålde svart från avverkningen till sin granne utan att ha klart med skogsägare och Vida.
"Glömde" anmäla ektimmer.
Inte en prisruta rätt i skördarens dator.
Två internkontroller har noterat men inte gjort något.

Mer kan läsas;
viewtopic.php?f=29&t=8975&st=0&sk=t&sd=a#p105394

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

skogslasse  
#206678 För djävligt!
Fattar inte hur en sån människa kan sova om natten.
Bara att hoppas att detta inte är så utbrett som man kan misstänka.
0,2 - 0,3 kr per planta ett skämt. Bör väl åtminståne ligga runt kronan.

Konstigt att det inte är bättre uppföljning från myndigheter och även från de stora skogsbolagen SCA och Holmen.
Vet inte riktigt vad jag tycker om allmänna insamlingar för att hjälpa dessa personer. Kan tänka mig att det kan bli en hel del pengar, vad händer med det som blir över? Nä bättre då att myndigheter betalar det som utlovats och att detta krävs av arbetsgivaren.

Ser att det är många som tycker att inget ansvar kan läggas på SCA, Holmen. Jag tycker nog att de har ansvar att kontrollera att de som utför arbeten på deras marker får skälig ersättning och blir behandlade på ett korrekt sätt. Jag menar det är trots ett par av de största aktörerna i svensk skogsindustri.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

2:15  
#206679
skogslasse skrev:För djävligt!
Fattar inte hur en sån människa kan sova om natten.
Bara att hoppas att detta inte är så utbrett som man kan misstänka.
0,2 - 0,3 kr per planta ett skämt. Bör väl åtminståne ligga runt kronan.

Konstigt att det inte är bättre uppföljning från myndigheter och även från de stora skogsbolagen SCA och Holmen.
Vet inte riktigt vad jag tycker om allmänna insamlingar för att hjälpa dessa personer. Kan tänka mig att det kan bli en hel del pengar, vad händer med det som blir över? Nä bättre då att myndigheter betalar det som utlovats och att detta krävs av arbetsgivaren.

Ser att det är många som tycker att inget ansvar kan läggas på SCA, Holmen. Jag tycker nog att de har ansvar att kontrollera att de som utför arbeten på deras marker får skälig ersättning och blir behandlade på ett korrekt sätt. Jag menar det är trots ett par av de största aktörerna i svensk skogsindustri.


Jag tycker också absolut att både Holmen och SCA borde ta ett större ansvar när det är dags att utvärdera det utförda arbetet. Det borde ligga i deras intresse att de som utfört arbetet har behandlats på ett bra sätt och fått sina krav tillgodosedda. Även skogsfacket borde visa ett större engagemang för de människor som annars riskerar att bli utnyttjade när de kommer hit.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206681
skogslasse skrev:Ser att det är många som tycker att inget ansvar kan läggas på SCA, Holmen. Jag tycker nog att de har ansvar att kontrollera att de som utför arbeten på deras marker får skälig ersättning och blir behandlade på ett korrekt sätt. Jag menar det är trots ett par av de största aktörerna i svensk skogsindustri.
Många orsaker ligger nog bakom försvar av SCA och Holmen.
SCA debiterade 65.000 plantor mer än satt på hyggena. Troligen fel uppgifter från plantörsorganisationen. Även omfattande luftareal i debiterad markberedning.
Kanske var det satt i system att ta jobbet billigt per planta och ha och sen debitera mer.
Begär fullständiga underlag om dessa ruffiga företag är inblandade.
Holmen förnekade alla fel i ca 1.5 år. Trots att de debiterat nästan dubbla skotningslängden, glömt betala virke inmätt efter redovisning.
Glömt 20 kr i certifieringsersättning.
Använt skördare som inte kunde mäta eller aptera. ca 40% av timret sorterades till massaved av skotarföraren.
Kontrollera mera!

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

2:15  
#206686 Det kan ju också vara så att det finns folk på Holmen och SCA som gynnas av att Skogsnicke får kontraktet. Varför skulle annars inte bolagen själva kunna hålla i planteringen. Varför berika Skogsnicke , om de själva kunde behålla vinsten.

Användarvisningsbild

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Skogshuggarninorr35  
#206690 Innan ni slår på stora djungeltrumman och ska hänga bolagen, fråga er en sak.
Om ni lämnar in er bil på verkstaden för att t ex få en service på bilen, och priset är fastslaget till en summa.
När du sedan hämtar bilen får du reda på att killen som gjorde servicen normalt sett får t ex 500 kronor för sitt jobb helt plötsligt bara fått 200 pga firman plötsligt sänkt hans ersättning, är det då din skyldighet att betala honom ytterligare 300 kronor?

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206691
skogslasse skrev:0,2 - 0,3 kr per planta ett skämt. Bör väl åtminståne ligga runt kronan.


En krona? Hur kom du fram till det?

En plantör kanske sätter 2000 plantor om dagen (täckrrot).

De 0,28 öre som figurerar var alltså efter avdrag för kost, logi och skatt. Lägger man tillbaka skatten, så är det ca 0,36 öre/planta, dvs 720:-/dag. NU hade ju uppdrag granskning inte räkna med något värde för kost och logi, eftersom "kvaliteten var osäker" :roll: . Men en hundring om dagen får det väl vara värt. Och så skatteeffekt på det, 130:- extra.

Det blir 850:- per dag om man sätter 2000 plant. Inte blir man rik, men att kalla det slavarbete tycker jag är väl överdrivet.

(Edit: Ändrade från 28 till 23 öre per planta, och tilllbaka de fick tydligen 0,28 öre).
Senast redigerad av Mangan tor 24 jan 2013, 12:29, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

2:15  
#206692
Skogshuggarninorr35 skrev:Innan ni slår på stora djungeltrumman och ska hänga bolagen, fråga er en sak.
Om ni lämnar in er bil på verkstaden för att t ex få en service på bilen, och priset är fastslaget till en summa.
När du sedan hämtar bilen får du reda på att killen som gjorde servicen normalt sett får t ex 500 kronor för sitt jobb helt plötsligt bara fått 200 pga firman plötsligt sänkt hans ersättning, är det då din skyldighet att betala honom ytterligare 300 kronor?


Man får kanske skilja på en enskild händelse , och det som tycks vara satt i system.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

mashun02  
#206694 Kom även ihåg vad UG har för syfte med sitt program.
Är det helt opartiskt. Jag vet inte. Vet bara själv hyrde rapporterat i händelser jag stor med om i mitt jobb som ordningsvakt.

Men Niklas har själv svarat också.

Stämmer hans berättelse så är det en lite annan bild.


http://skogsnicke.se/

Vad jag vet betalar markägaren kring 1,10-1,20 för planteringen idag.
Det gjorde jag sist. Och jag har skog i dessa områden.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Svartbäcken  
#206695 Holmen och SCA är ju FSC certifierde. Hur tycker ni att dom jobbar för att leva upp till Princip 4 RELATIONER PÅ SAMHÄLLSNIVÅ OCH ARBETARRÄTTIGHETER.
Själv tycker jag principen är totalt ihålig eftersom bolagen nästan inte har några egna anställda skogsarbetare. Och bolagen kan skriva sig fri bara genom ett intyg,dokument. Men det ser ju bra ut och man lovar mycket för sina egna anställda.

http://medlem.fsc-sverige.org/om-fsc/fs ... dprinciper

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206702 Det går inte att kräva att skogsägare skall ha anställda, lär ju ta död på det mesta av skogsbruket i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Svartbäcken  
#206712 Varför skulle man kräva att skogsägare som är FSC certifierade ska ha anställda ???

PRINCIP 4: Relationer på samhällsnivå och arbetarrättigheter

Skogsbruksåtgärder ska bibehålla eller förbättra långsiktig social och ekonomisk välfärd för dem som arbetar i skogen och för lokalsamhällena.

Detta är några exempel av vad som gäller större skogsägare som Holmen och SCA.

ex.
4.1.11. Skogsbrukare ska säkerställa genom skriftligt avtal eller intyg att entreprenörer eller andra uppdragstagare med anställd personal som anlitas för att bedriva skoglig verksamhet uppfyller de krav som ställs på skogsbrukare med anställda i indikatorerna 4.1.6.- 4.1.10.

4.1.6. Skogsbrukare ska tillse och dokumentera att anställda har erforderlig kompetens inom det aktuella arbetsområdet, avseende såväl produktion som natur- och kulturmiljön.

4.1.5. Större skogsbrukare ska genomföra påvisbara åtgärder som syftar till långsiktiga, stabila och utvecklande relationer med entreprenörsföretag.

Jag tycker inte det ska räcka med ett intyg från entreprenören, och sedan är bolaget fritt från ansvar.

Avatar Fallback

Re: Uppdrag granskning/pantering i kväll

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#206714 Det står ju där i de själv citerade punkterna 4.1.11 att det räcker med ett intyg från entreprenören. Hur skulle man annars våga anlita någon annan för uppdrag i skogen?

4.1.6 gäller inte den som bara tar in entreprenörer.

4.1.5 gäller det affärsmässiga med entreprenörerna.

8quote]Jag tycker inte det ska räcka med ett intyg från entreprenören, och sedan är bolaget fritt från ansvar.[/quote]

Nehej, och vad skall man som skogsägare göra då när man anlitar någon entreprenör? Vilka krav ställer du själv på dina leverantörer? Gör du arbetsplatsbesök och kollar in de anställdas förhållanden på plats?

Om din entreprenör/leverantör jobbar svart åt andra, betalar du in hans skatt då?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).