Skogsarbete

vad är det som händer???

25 inlägg 17642 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

vad är det som händer???

errol  
#194300 vad är det som händer med sverige och arbetet i skogen?? jag har tillbringat flera dagar till att ringa maila och söka arbete i hela detta avlånga land och det låter lika överallt.. stillestånd pga inga avverkningar.. stillestånd pga det ena efter det andra. ha suttit och ringt runt till 30 företag eller fler och MÅNGA ha varit tvugna att dra ner på personal för att det inte finns tillräckligt med körning!!! :???: :???: :???: :???: :???:



   TS
Användarvisningsbild

Re: vad är det som händer???

towes  
#194302 Svag efterfrågan och stark kurs för den svenska kronan. Resulterar i låga virkespriser.

Vilka skogsägare väljer att avverka i ett läge då det ger dåligt betalt och alla förespråkar att vänta?

Läste en konjunkturprognos från min bank: "Sverige: Längre period med knapp styrfart". Man förväntar sig en lågkonjunktur som förutspås vara större delen av 2013. Inte något någon vill höra, men ett ljus i mörkret kan ju vara att i flera lågkonjukturer tidigare har skogen varit den första indikatorn på när det vänder uppåt (källa: egna kontakter inom börshandeln, alltså inget vetenskapligt bevisat).

Finns mycket att läsa i ekonomisk press, men med fokus på skogen så har du ett axplock här: http://skogssverige.se/kategori/konjunktur

Användarvisningsbild

Re: vad är det som händer???

Mäki  
#194323 + att det är väldigt vått i skogarna för tillfället så det drar också ner på arbetstakten.

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

errol  
#194382 ja det är sant att det är dåligt betalt och som mäki skrev BLÖTT.. jag har sökt jobb i 5 månader snart och vädret gör ju visseligen inte saken bättre för jobb i skog och mark

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

massa-ved  
#195005 Saxat ur lördagens lokaltidning. Det har väl vart stora sänkningar både på barr- och lövmassaved :?:
borde inte priset höjas då :?: om det är sånt sug efter massaved :???:

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

rikard_e  
#195022 Priserna är ju inget vidare just nu. Verken på timmer eller massaved.

Och Södra kan ju försöka köpa, Men dom får nog tänka om priserna lite då.

Har för mig att Södra låg på ca 450-470 kr för timret just nu. iaf då jag kollade (boråstrakten)

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

dexter  
#195024 Ja måste va den ända som inte har märkt av denna lågkonjunktur! En kompis berätta att läget är som de är. Vi kör för sca och kanske är en av dom få lyckliga som fortfarande kör på 100%.

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

errol  
#195046 sca har sagt upp 5 maskingrupper i västernorrland efter vad jag hört från några i sollefteåområdet

   TS
Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195058
massa-ved skrev:Saxat ur lördagens lokaltidning. Det har väl vart stora sänkningar både på barr- och lövmassaved :?:


Björkmassan är samma pris som i fjorl. Barrmassan ner 20:- vill jag minnas.

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#195061 Stora har ställt ner sina egna maskingrupper här. Men nu ryktas det om att det börjar bli brist på granmassa.

Användarvisningsbild

Re: vad är det som händer???

Skogshuggarninorr35  
#195062
errol skrev:sca har sagt upp 5 maskingrupper i västernorrland efter vad jag hört från några i sollefteåområdet


Det kan finnas många andra orsaker till att dom säger upp grupper, dålig produktion t ex men det behöver ju inte va det som är orsaken heller.
Vi kör åt SCA i umeådistriktet och det är fullt ös vad jag vet.

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

Herr Krånglin  
#195085 Här har Norrskog sagt upp nån grupp och börjat hota andra att det kan bli tal om att bara köra enkelskift i sommar.

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

sködarförare  
#195135 pratade med sambons morbror i Nybro han kör på en av sågarna o dom kör förfullt o dom skulle öka lite samtidigt så har Mellanskog i Gästrikland ställt minst 1 grupp o industrierna har kvoter han som kör timmer åt mej har gått ner o kör 3dagars vecka på timmerbilen så vi får inte hem vårat virke från tomthuggningarna.

Användarvisningsbild

Re: vad är det som händer???

vajern  
#195377 Ja nu är det ett helvete. verkar inte finnas jobb för nån i detta yrke...
Är väl lika bra och göra nått annat tills det finns jobb igen, tyvärr

Avatar Fallback

Re: vad är det som händer???

errol  
#195402 bättre lär det inte bli på länge.. kommer vara varmt och fortsatt blött hela vintern(minst till februari)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).