Skogsarbete

Forskning maskinförare

11 inlägg 4050 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Forskning maskinförare

sködarförare  
#139253 Jag träffade en forskare på trämässan i Rättvik som tidigare har jobbat med forskning inom den skogliga arbetsmarknaden.
Många påstår ju att det skulle vara en brist på förare o visst så kan det vara lokalt o det är ju bara "den ena sidan av myntet" men med 5 utannonserade jobb o bara i vårat län är det ca 50 kompetenta förare (med minst 3års erfarenhet) som är arbetslösa så säjer ju dom få siffror som finns att verkligheten ser lite annorlunda ut.
Finns det oberoende forskning på området som stöder påståendet "att det skulle vara en brist på förare".
En annan intressant fråga är ju vart tog alla elever vägen efter examen hur många är kvar i branchen o dom som inte är kvar vart tog dom vägen o varför valde dom inte att vara kvar i skogensbranchen.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Forskning maskinförare

Kse  
#139362 Kan nog vara så att det är ett lokalt problem.
Här uppe så går många maskinförare över till gruvindustrin då det är svårt att konkurera lönemäsigt i skogen. Men det kan vara svårt ändå, vet förare som blivit erbjuden samma lön som i det hägrande gruvjobbet har ändå tackat nej till skogen pga bättre arbetsförhållanden.
Problemet kommer att bli än mer påtaglig i framtiden då gruvan slukar allt mer folk, talas om upp till 2000 arbetstillfällen i malmfälten och pajala dom närmaste åren, dvs allt inom en 10 mils radie från mitt garage.

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

pasvik  
#139364 Har samme sitasjonen her Kse, gruven har lønner og arbeidsforhold som vi i skogen ikke kan stille opp mot. Var i Pajala i vår og så på det nye gruveområdet som etableres der, de skal innen få år ha mange hundre mann.
Var og så på forholdene i skogen rundt Pajala også. Ble guidet av Rune fra Skogstyrelsen.
Rekrutering av dyktige maskinførere til skogen blir et problem i fremtiden.

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

Walfridsson  
#139429 tycker det är synd att det blir så runt gruvor och andra ställen med bättre betalt.
för vi i skogen blir ju bara mer och mer presade och sämre betalt. nå skogen det är nog inget att sattsa på tror ja om det inte händerr något drastigskt snart. Det är ju många som jag känner som slutar och börjar köra grävare eller liknande. skogen var ju licksom det som höll i gång landet unfer låg konjukturen. men fick man höra något bra om det eller? nä bara att dom var tvungna att sänka priserna och vi maskin förare fick lida.

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

sködarförare  
#139451 Det är många härifrån som åker upp o jobbar i Norrbotten i gruverna men jag tror inte att det är därför entreprenörerna kör enkelskift men frågan är ju finns det en brist på förare. Jag tror att det är en myt man byggt upp från branchens sida man kan ju uppenbarligen inte visa i siffror att så är läget. Det vore intressant o ta fram siffror för hela landet o det gjorde ju branchen själva tidigare men det la man ner o därför finns (vad jag vet) Ingen oberoende forskning på området. Ams har lite statestik på hur många kompetenta förare som går arbetslösa i varge län men några djupstudier har inte gjorts dom sista 15 åren o det är ju därför tror jag som branchen håller på o tappa gräppet totalt.
Som jag ser det så har branchen rensat ut dom entreprenörer som en gång i tiden var intresserade av att kärna pengar en gång i tiden låg man ju på 15-20% vinstmargenal det finns nog ingen som gör det idag.
"Varför kan ni inte betala gruvindustrins löner är dom entreprenörer som kör i gruvan smartare än dom som kör i skogen."

   TS
Användarvisningsbild

Re: Forskning maskinförare

Kse  
#140609
sködarförare skrev:Det är många härifrån som åker upp o jobbar i Norrbotten i gruverna men jag tror inte att det är därför entreprenörerna kör enkelskift men frågan är ju finns det en brist på förare. Jag tror att det är en myt man byggt upp från branchens sida man kan ju uppenbarligen inte visa i siffror att så är läget. Det vore intressant o ta fram siffror för hela landet o det gjorde ju branchen själva tidigare men det la man ner o därför finns (vad jag vet) Ingen oberoende forskning på området. Ams har lite statestik på hur många kompetenta förare som går arbetslösa i varge län men några djupstudier har inte gjorts dom sista 15 åren o det är ju därför tror jag som branchen håller på o tappa gräppet totalt.
Som jag ser det så har branchen rensat ut dom entreprenörer som en gång i tiden var intresserade av att kärna pengar en gång i tiden låg man ju på 15-20% vinstmargenal det finns nog ingen som gör det idag.
"Varför kan ni inte betala gruvindustrins löner är dom entreprenörer som kör i gruvan smartare än dom som kör i skogen."

Det är så enkelt att jag som entreprenör inte har råd att betala samma ut samma löner som i gruvan, lönsammheten är bättre i gruvan än i skogen.

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

sködarförare  
#140719 Dom är bättre på o förhandla menar du.....säjer det något.

   TS
Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140782 är det verkligen lönen som är allt då? tror nog många lockas av den ordnade tillvaron, fasta tiderna och arbetskompisar, för att trivas i skogen lär man nog va lite speciell..
I hälsingland växer förresten inte kompetenta förare på träd iallafall..

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

novis??  
#140844
ume skrev:är det verkligen lönen som är allt då? tror nog många lockas av den ordnade tillvaron, fasta tiderna och arbetskompisar, för att trivas i skogen lär man nog va lite speciell..
I hälsingland växer förresten inte kompetenta förare på träd iallafall..

inte i härjedalen hellre vet snart inte en skotar förare som är värd namnet gnäll pust stånk sjukskriven missunsam hej å hå :roll:

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

dexter  
#140861 För vissa personer är lönen allt, men dom jobbar knappast i skogen för dom gillar de. Speciel? Ja, vi är alla lite knäppa å kanske en skvätt skadade också haha

Avatar Fallback

Re: Forskning maskinförare

sködarförare  
#140902 Det är kanche dags o ställa krav på uppdragsgivarna då så att villkåren blir bättre.Överlappande 2 skift trivdes jag kanon med o då hadde man ju lite social samvaro i skogen många entreprenörer har nog grävt sin egen grav vad det gäller personal frågan.
På byggerna har vi 158kr/timme i grundlön men dom flästa ligger kring 170 på dagpendling.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).