Länkar

Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

19 inlägg 42216 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Krokmark  
#338716 http://www.svtplay.se/video/3147900/ett ... -avsnitt-1

En intressant dokumentär om svältåret 1867.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

JörgenO  
#338729 Jag rekommenderar filmen starkt.
Det finns en bok också med samma titel av Häger&Villius som man kan ha tur att hitta på Tradera eller antikvariat.

Det finns en del hel del intressanta böcker om "storsvagåret" 1867 (även 1868 var eländigt) och även nödåret 1890 som är intressant läsning om mänsklig nöd och kyrkans moraliserande samt myndigheters oförmåga, korruption och byråkrati.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Fredrik Reuter  
#338733 Hej,
Tack för tipset, jag ska se denna direkt jag får tid.
Kan det vara dessa år som också Historieätarna tog upp i förra säsongen? När de åt gräs och livremmar i läder för att överleva?

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

JensSkoog  
#338738 Det är svårt å fatta att 150 år tilbaka så dog folk av svält i Skandinavien. Min farfar var född i 1872, och jag vet att hans föräldrar drog från innlandet till kusten eftersom det var svårt om mat och på hemstellet,

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

anersimyra  
#338743 1986 såg jag en dokumentär där en gammal man gråtande berättade om nödår han upplevt. Han säger gråtande : Till slut hade vi bara ett par gammla knäppkängor kvar, familjen " slaktade " kängorna genom att avlägsna spännen och tjära från lädret, därefter bankades lädret innan de kokade soppa på sula och ovanläder. Jag vill dock bestämt minnas att berättelsen handlade om krigsvintern 1944 någonstans i Hälsingeskogarna.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

JörgenO  
#338751 Berättelsen om hur man tillagar skor och livrem finns med i dokumentären, i alla fall boken som jag nyss kollade.

Saltlake och blodvälling, berättelser från nybyggartiden i lappmarken, av Lisa Johansson innehåller också en del kulinariska höjdpunkter från den tiden. Det var ibland rätt eländigt där även andra år. Kornet frös ofta.

Avatar Fallback

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Hema  
#338784 År 1867 var väl året då island hade vulkanutbrott i över ett halvår som orsakade svält och missväxt i mer än halva Europa, pga all vulkanaska som hamnade i luften. Tror att utvandringen var som störst däromkring också.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338793 Enligt SMHI var det utbrott på Santorini och Costa Rica 1866:
http://kundo.se/org/smhi/d/klimatsituat ... 1866-1867/

Avatar Fallback

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Hema  
#338805
th skrev:Enligt SMHI var det utbrott på Santorini och Costa Rica 1866:
http://kundo.se/org/smhi/d/klimatsituat ... 1866-1867/

Tack för korrigeringen.

Avatar Fallback

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#338999 Den rösten ger mig rysningar. Vet inte varför, men känner på mig att det kommer vara en bra dokumentär. Precis laddat ner, skall ses med en öl till sällskap.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#352963 Såg just dokumentären på svtplay och ja man kan ju konstatera att vi lever under omständigheterna ett otroligt bra och tryggt liv....

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

rokon  
#352988 En bok att nämna är frosten Av Astrid Väring, läste den i min ungdom, handlar om nödåret på 1860 talet. //rokon
"Frosten
1926 gav Astrid Väring ut en av sina mest omtyckta och omtalade böcker - Frosten. Skådeplatsen är byn Innertavle utanför Umeå, och tidsmässigt är handlingen förlagd till 1860-talet med den missväxt som då rådde. Fiendskap har delat byn i två halvor, men när större delar av familjer utplånas av hunger blir de snart tvungna att ta sig an fler personer än dem man tycker om.
Helmer Grundström lär ha sagt om Frosten att den är "den ståtligaste folklivsskildring som någonsin skrivits från övre Norrland".
Citerat stycke från http://www.minabibliotek.se/100930/fors ... ldra-lanet

Avatar Fallback

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Hema  
#352996 Nu räcker det med lite löv på spåret så har vi värsta problemen.. Vi har det som sagts tidigare väldigt bra. Kan verkligen rekommendera dokumentären.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Skogshuggarn  
#353000 Folk läser väl knappast böcker idag (?), men om så är fallet, så kan jag rekommendera Bernhard Nordhs böcker. Bla "I Marsfjällets skugga".

Avatar Fallback

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

Power Major  
#353015 Har läst hela serien.
Håller med, kan rekommenderas. :-BD
Bra du påminde, ska läsa om dem någon gång. Bättre än att sitta vid dator`n och Tv`n på kvällarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).