Länkar

Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

19 inlägg 42395 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

JörgenO  
#353016
rokon skrev:En bok att nämna är frosten Av Astrid Väring, läste den i min ungdom, handlar om nödåret på 1860 talet. //rokon
"Frosten
1926 gav Astrid Väring ut en av sina mest omtyckta och omtalade böcker - Frosten. Skådeplatsen är byn Innertavle utanför Umeå, och tidsmässigt är handlingen förlagd till 1860-talet med den missväxt som då rådde. Fiendskap har delat byn i två halvor, men när större delar av familjer utplånas av hunger blir de snart tvungna att ta sig an fler personer än dem man tycker om.
Helmer Grundström lär ha sagt om Frosten att den är "den ståtligaste folklivsskildring som någonsin skrivits från övre Norrland".
Citerat stycke från http://www.minabibliotek.se/100930/fors ... ldra-lanet


Kul att du lyfter fram Värings "Frosten". Den har även en efterföljare i "Vintermyren" som utgör den avslutande delen. Jag hade tur att hitta boken på Tradera för några år sedan.

Böckerna kom till efter att Astrid Väring hittat gamla brev på vinden och då börjat skriva om sin förfaders öde som starkt formades av nödåret 1867.

Ytterligare en bra skildring av livet i inlandet (den bästa enligt mig) är "Hungerpesten" av nyligen avlidna Linnea Fjällstedt.
Berättelsen som porträtterar Linneas mormor och hennes familj tar sin början i nödåret 1890.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

JörgenO  
#353021 a

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

JörgenO  
#533862
JörgenO skrev:Jag rekommenderar filmen starkt.
Det finns en bok också med samma titel av Häger&Villius som man kan ha tur att hitta på Tradera eller antikvariat.

Det finns en del hel del intressanta böcker om "storsvagåret" 1867 (även 1868 var eländigt) och även nödåret 1890 som är intressant läsning om mänsklig nöd och kyrkans moraliserande samt myndigheters oförmåga, korruption och byråkrati.


Jag satt i helgen o sorterade lite anteckningar o letade på nätet och hittade den här gamla tråden vid en sökning. När jag ändå har den uppe kan det vara intressant med små notiser om kyrkans och myndigheternas inställning till de svältande och tiggande på den tiden.

Först kyrkan: Biskopen i Härnösand Anders Fredrik Beckman förklarade i en skrivelse hösten 1867 att nöden var ett straff från Gud. Folkets ovilja att arbeta för brödfödan hade förtörnat den allsmäktige,

Resurser fanns för att dämpa o lindra svälten (Sverige nettoexporterade spannmål detta år) Människor skänkte gärna och ville hjälpa till. Författaren Magnus Västerbro visar i en ganska nyutkommen bok att myndigheternas attityd till de svältande var en bidragande orsak till att distributionen av mat och annan hjälp fungerade så dåligt. Flertalet fattiga fick ingen hjälp alls, eftersom myndigheterna menade att de riskerade att bli lata, passiva och bortskämda om de klemades bort – då var det bättre att de fick förbli hungriga.

Användarvisningsbild

Re: Ett satans år, dokumentär av Olle Häger

halvproffs  
#533864 Hur dom tänkte på den tiden på hungriga på handikappade osv. Sådan tro finns även nu i vissa delar av världen.
Tror inte jag skulle klara av att läsa sådana böcker utan att grina.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).