Skogsröjning

Röja basväg över hygget?

8 inlägg 5676 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röja basväg över hygget?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8563 Har ett ca 10-årigt hygge med löv i 2-3 meters höjd och gran ca 1,5-1,8 m. Tänkte gå över det med röjsågen nu i sommar.

På "bortsidan" skall det gallras i sommar, och ända vägen jag ser dit med maskinerna är tvärsd över hygget. Kanterna är träsk resp. brant, så jag antar att maskinerna göran vill köra tvärs över min granplanternig (ca 400 m).

Skall jag röja en basväg när jag är där med röjsågen, eller är det bättre om maskinföraren väljer väg? Det är spår sedan hygget avverkades, så jag tror jag kan hitta en bra väg.

Eller skall vi hoppas att skotaren inte förstår så mycket, så det kanske väcer igen?

Vad tror ni?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Röj!!

The Boxer  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8587 det är väl bättre att röja själv när du kan bestämma var DU vill ha vägen ,som du ändå förr eller senare måste göra. röj till att börja med så att maskinen tar sig fram, för att senare vid 1:a gallring bredda ytterligare om det behövs då.. vet inte om mitt förslag håller från t.ex. skadesynpunkt = diskussion önskas!! 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8589 Tack boxer för dina synpunkter. Även jag vill ha synpunkter. Tänkte mest att det är jobbigt att röja, kanske bättre att låta maskinen köra ner. Något enstaka träd kan ju överleva... :lol:

   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8604 I tidningen Skogen tipsade ngra iderika bröder om snitsling av stickvägar redan vid plantering!
Nu har ju dessa en hel del andra extrema tips, men några är bra! T.e.x att röja fram gott om stigar. Mkt lättare att det blir en promenad i egna skogen vid tex hundrastning. Finns att läsa på nätet.

Har du tid så måste det ju vara bättre att röja fram den själv. Dessutom lägger du över tillväxten på träd som skall vara kvar.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8618 Nisse, det var mina funderingar också. Just att kunna ta sig fram obehindrat utan att gå vilse...

4 meter brett ggr 400 m, det blir ju nästan 0,2 ha. Ajajaj

   TS
Avatar Fallback
trädsamlare  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8703
Mangan skrev:Nisse, det var mina funderingar också. Just att kunna ta sig fram obehindrat utan att gå vilse...

4 meter brett ggr 400 m, det blir ju nästan 0,2 ha. Ajajaj


Förutsatt att inte vägen körs sönder fullständigt tappar man inte produktionen på de 0,2ha, eftersom kantträden kommer att utnyttj utrymmet och näringen framöver

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8720
trädsamlare skrev:
Mangan skrev:Nisse, det var mina funderingar också. Just att kunna ta sig fram obehindrat utan att gå vilse...

4 meter brett ggr 400 m, det blir ju nästan 0,2 ha. Ajajaj


Förutsatt att inte vägen körs sönder fullständigt tappar man inte produktionen på de 0,2ha, eftersom kantträden kommer att utnyttj utrymmet och näringen framöver


Jag har också läst detta, och i teorin låter det bra.Mera ljus och utrymme för rötterna att växa i.
Men det veti tusan om det stämmer så bra. De flesta vägar där det körts ut en del virke finns det skador på sidoträd. Dessutom verkar de ha svårt att sträcka ut rötterna om marken kompakterats. Och de verkar den, i viss mån, göra även när det körts på vintern.
Å andra sidan kan man ju röja fram 4m gator(4x2 förband) över hela arealen och ändå få 1250stam/ha vilket inte är jätteglest om det är pionjärträd. T.ex hybridasp planteras med 1100plant/ha.

/Nisse

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8724 Å andra sidan kanske man får lite stormfastare träd. Det skall ju gallras så småningom det som idag är plantor. Tror det är 1,8m mellan granplantorna idag, så det är två rader som ryker i så fall vilket ger 5,4m gata. Då får det inte bli några skav på träden tycker jag!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).