Skogsröjning

Vad är Skogsröjningsbidrag ?

57 inlägg 21283 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105470
Mangan skrev:Ja, varför konsumerar folk egentligen, när det bästa är att ge allt man äger och har till närmaste skogsentreprenör! :lol:



Konsumtion är köp/försäljning av varor & tjänster! du "ger" alltså inget över huvudtaget till nån entreprenör! du köper en tjänst! om du tex inte vill köpa en tjänst såsom tex avverkning/slutavverkning, så får du hugga själv...enkelt va? :wink:

om din bil går sönder o du inte kan repa den själv....inte går du väl till närmaste bilverkstad och "ger" pengar till dom utan att dom repat bilen va? men det är klart...repa den kostar ju pengar!! :surp: hmm...kanske bäst att strunta i det då..... den KAN ju KANSKE vara mer värd som skrot än hel i framtiden!! :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105473
röjjare skrev:Hörde idag att om man röjer i nordmalings kommun så får man ett röjningsbidrag på 500kr/ha.

Varthar du hört det? Jag har ju et skifte där som jag röjt i sommar.

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105537 haha trodde inte på dig röjjare angående bidrag men en minuts googlande så hittade man det :o

http://www.norraskogsagarna.se/upload/p ... 007_02.pdf
sida 17

möjligt att få 500 kr per ha om man anlitat någon eller gjort det själv via bäcklunds stiftelse vet dock inte om det gäller fortfarande...

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105538 Huggarn, du är obegriplig. Vad har det du skriver med röjning att göra?

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105792
Huggarn skrev:
Mangan skrev:Ja, varför konsumerar folk egentligen, när det bästa är att ge allt man äger och har till närmaste skogsentreprenör! :lol:



Konsumtion är köp/försäljning av varor & tjänster! du "ger" alltså inget över huvudtaget till nån entreprenör! du köper en tjänst! om du tex inte vill köpa en tjänst såsom tex avverkning/slutavverkning, så får du hugga själv...enkelt va? :wink:

om din bil går sönder o du inte kan repa den själv....inte går du väl till närmaste bilverkstad och "ger" pengar till dom utan att dom repat bilen va? men det är klart...repa den kostar ju pengar!! :surp: hmm...kanske bäst att strunta i det då..... den KAN ju KANSKE vara mer värd som skrot än hel i framtiden!! :mrgreen:


Mangan skrev:Huggarn, du är obegriplig. Vad har det du skriver med röjning att göra?



Ja, här passar kanske Ingemar Stenmarks gamla klassiska kommentar till en repporter! :roll: :grin:

jag kommenterade "konsumtion" och hurvida du "ger" allt du äger o har till nån entreprenör" OM du nu mot förmodan skulle anlita tex en skogsvårdsentreprenör! du köper en tjänst = konsumtion! om du tex köper en fyrhjuling för dina pengar eller köper en skogsvårdstjänst är alltså lika mycket konsumtion! MEN det är och ska naturligtvis vara ditt val vad du konsummerar dina pengar på! :smile: om du köper tex en fyrhjuling....tycker du att du "ger" all du äger och har till den handlarn då?

Förstår du du nu? du undrar vad jag skrev har med röjning att göra? tja... vad har det jag skriver som KONSUMTION menat INTE med med röjning att göra? :roll:


Förklara annars gärna vad du anser är skillnaden på att "konsumera" och att anlita TEX en röjningsentreprenör är? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105798
Skogsola skrev:Antar att det är besparingsskogarna som delar ut sådant till andelsägarna.

Nej, det finns inga besparingsskogar i Nordmalings kommun, den ligger ju vid kusten.
Det är tydligen en stiftelse "Bäcklunds stiftelse" som delar ut pengar för skogsvård i Nordmalings kommun.

Det är tänkvärt, om man nu skulle dö utan att man har några arvingar kan man ju skapa en stiftelse för skogens utveckling.

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105812 Att röja skog är en driftskostnad för att upprätthålla fastighetens (företagets) avkastning och värde.
Att köpa leksaker är konsumtion. Så kan man ju köpa en fyrhjuling för att det är roligt och kalla den driftskostnad fast det egentligen är konsumtion.
Att ha skog utan att röja är som att ha ett hyreshus utan att lägga någonting på underhåll. Det går bra och hyrorna tickar in ända till en dag när plötsligt ingen vill bo där.

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

haggloader  
#105817 Personligen skulle jag betrakta röjning som en investering, -genom att nettot ökar på sikt.

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105993 Skogsola, med den skillnaden är att en orörd skog skog klarar sig bra och blir timmer till slut, men ett hyreshus förfaller.

Tror du de stora skogarna man högg ner i Norrland för 150-50 år sedan var röjda?

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106036 Vet inte hur de skogarna såg ut men jag vet att de skogar vi avverkar nu med hög medeldiameter och hög timmerandel har skötts intensivt genom återkommande brännveds- och milvedshuggningar. Det röjs rätt intensivt i mitt område, både på privat- och bolagsmark men de oröjda skiften man ser är absolut inget som manar till efterföljd.

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#106043 Jag tänker mig att det finns olika åsikter om vad som ser bra ut, och risken kontra vinsten med varje åtgärd.

Avatar Fallback

Re: Vad är Skogsröjningsbidrag ?

röjjare  
#106107 Jo, just det. "Bäcklunds stiftelse" så heter det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).