Skogsröjning

Små granstubbar sprider också röta

35 inlägg 14742 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81087
Mangan skrev:Jo, fast här nere har vi vinteravverkning 2 månader per år kanske. Det funkar inte i längden.

Men man får ju passa på. Med det vädret vi har just nu här nere i söder så är det bara att gallra på så mycket man kan.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

svenjo  
#81102
Hur många kan ärligt säga att ni kräver att man ska stubbehandla mot rotröta vid slutavverkning av grandominerade bestånd, för att förhindra nyangrepp vid detta tillfälle även om det tidigare beståndet varit någorlunda friskt?


Det logiska vore väl att tillämpa växelbruk. Att köra med björk eller hybridasp i nästa generation. Men vem har så lååååångt perspektiv egentligen. Själv ska jag byta till hybridasp efter nästa slutavverkning (7-8 ha gran med goda boniteter) men det är i första hand eftersom avkastningen vida överstiger gran (och att jag själv kan få glädjen att uppleva en hel hel omloppstid).

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

alias  
#81310 Har testat hybridasp i mindre skala nu efter stormarna (bara lite tråkigt att man måste hägna för att det ska få vara ifred för viltet).
Jag skulle aldrig ens överväga att misshushålla med markens produktionsresurser genom att aktivt plantera björk på bra granboniteter.

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Små granstubbar sprider också röta

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81328
alias skrev:Har testat hybridasp i mindre skala nu efter stormarna (bara lite tråkigt att man måste hägna för att det ska få vara ifred för viltet).
Jag skulle aldrig ens överväga att misshushålla med markens produktionsresurser genom att aktivt plantera björk på bra granboniteter.

Med tanke på den globala uppvärmningen så är det kanske inte så lyckat att plantera så mycket gran här i södra Sverige. Löv, eller tall i de sydöstra delarna som förväntas bli lite torrare, kanske är ett bättre val för det som skall avverkas om 60 - 80 år.

Avatar Fallback

Re: Små granstubbar sprider också röta

alias  
#81343
th skrev:
alias skrev:Har testat hybridasp i mindre skala nu efter stormarna (bara lite tråkigt att man måste hägna för att det ska få vara ifred för viltet).
Jag skulle aldrig ens överväga att misshushålla med markens produktionsresurser genom att aktivt plantera björk på bra granboniteter.

Med tanke på den globala uppvärmningen så är det kanske inte så lyckat att plantera så mycket gran här i södra Sverige. Löv, eller tall i de sydöstra delarna som förväntas bli lite torrare, kanske är ett bättre val för det som skall avverkas om 60 - 80 år.


Vet inte riktigt var jag ska börja...?

Vi har inte förkastat allt löv, inte ens björken - vi har den gärna som frostskärm till granföryngringarna, och som komplement i luckorna i barrföryngringarna.
Jag skulle kunna tänka mig att sätta mer hybridasp eller poppel, när det har gått så lång tid att man kan utvärdera resultatet av redan gjorda planteringar.
Vad det gäller den globala uppvärmningen så vet jag inte riktigt vad man ska göra, vi har mycket moränjordar med insprängda myrkomplex och små sumphål (mycket nära till grundvattnet på flera ställen) så jag vet inte om det är så stort problem med nederbörden då de flesta markerna här är, i någon mån, påverkade av skogsdikning (flacka marker). Sen finns det även här grusbackar som är i torraste laget, det har faktiskt planterats ca 8 % tall av arealen Gudrunhyggen på våra marker.
Sedan är det ju ett elände att försöka föyngra tall med tanke på vilt och hyggesvegetationen (boniteter G26 och uppåt).

MVH
Alias

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).