Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 379281 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

svampbob  
#621423
busholle skrev:
DanK skrev:Denna ligger intill en mosse där det provades att ta ut torv en gång i tiden. Ingen egentlig väg dit utan mer en stig.
Har funnits planer på en torvtäkt enligt de som är gamla nog att minnas vad som berättats om denna plats och historia.
Enligt en boende i närheten, som har rätt ålder :-bd , berättade att denna "ångpanna" skulle driva någon sorts grävmaskin eller liknande?
Det ska ha funnits byggnader också men av dessa hittar jag inga spår av.
Låter för spännande, men vete tusan om det kan vara sant med maskinen.
Spår efter torvbrytning syns tydligt men inget mer.

Någon som vet vad detta är för "kärl"?
För all del gissa gärna vad det kan vara också för jag har ingen aning men nyfiken är man allt.


Ångpanna är nog en mycket god gissning. Hela konstruktionen andas ångpanna både till form och sammanfogningsmetod.


Kan det ha varit en typ Steam Donkey?

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621436
svampbob skrev:
busholle skrev:
DanK skrev:Denna ligger intill en mosse där det provades att ta ut torv en gång i tiden. Ingen egentlig väg dit utan mer en stig.
Har funnits planer på en torvtäkt enligt de som är gamla nog att minnas vad som berättats om denna plats och historia.
Enligt en boende i närheten, som har rätt ålder :-bd , berättade att denna "ångpanna" skulle driva någon sorts grävmaskin eller liknande?
Det ska ha funnits byggnader också men av dessa hittar jag inga spår av.
Låter för spännande, men vete tusan om det kan vara sant med maskinen.
Spår efter torvbrytning syns tydligt men inget mer.

Någon som vet vad detta är för "kärl"?
För all del gissa gärna vad det kan vara också för jag har ingen aning men nyfiken är man allt.


Ångpanna är nog en mycket god gissning. Hela konstruktionen andas ångpanna både till form och sammanfogningsmetod.


Kan det ha varit en typ Steam Donkey?



En bildgoogling säger nog att du är något på spåren.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#621438 Sitat från Wikipedia: "...Though some have been preserved in museums, very few are in operating order. A great number still sit abandoned in the forests."
(https://en.wikipedia.org/wiki/Steam_donkey)
Passar ju exakt :wink:

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621493 Strålande :-bd
Tack för ledtrådarna!
En bit av myren/mossen styckades av runt 1900-talet och det stämmer väl hyggligt med när steam donkey användes.
Detta ska grävas i lite till.
Det ryktas om riktigt gamla foton på byggnaderna som det nu inte finns några spår av.
Återstår att se om det finns något att återkomma till här...

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#621510
DanK skrev:Det ryktas om riktigt gamla foton på byggnaderna som det nu inte finns några spår av.
Återstår att se om det finns något att återkomma till här...

Om du hittar, får du dela med dig.
Man blir ju lite nyfiken på det där :wink:

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621513 Efter en snabb googling hittade jag det här "På större torvmossar kunde det finnas maskiner, som rev sönder torven och även formade råvaran till torvbriketter. En pustande, dunkande och rykande ångmaskin var kraftkällan", så mycket möjligt att din ångpanna drev ett torvverk likt mitt.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621514 Här är en bild på en ångmaskin som driver någon typ av torvmaskin.

1580149810_harphults_mosse_02.jpg

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621515
jl skrev:Här är en bild på en ångmaskin som driver någon typ av torvmaskin.

$matches[2]


Den bilden visar ett liggande kärl.
Det kärl som ligger här har ingen "skorsten" i toppen på kärlet så det kan vara nåt liknande som visar på din bild @jl
Se bild.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

jl  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621519 Väldigt intressant det här, när man får anledning till att googla runt lite.
Du har nog fått rätt information om att det är till en "grävmaskin", tydligen stack man ner ett transport band som man slängde upp torven på.

1580150520_tattarp_lo_014_torvbrytning.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621521 Fränt, hur ska en sån mackapär hanteras så den inte förfars mer än den redan gjort?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

hlb  
#621529 Finns två eller tre på en grannfastighet, dock drevs de av engelska bensinmotorer. Verkar som folket en vacker dag i slutet av 40-talet bara ställde grejorna och gick hem för gott. Räls och annan metallutrustning ligger någon dm under markytan på myren. Spännande utflyktsmål för barnbarnen och farfar får nästan ostört berätta hela tiden.k
Varför gick man hem? Gick det plötsligt att skeppa olja till Sverige? Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621551
Slurfi skrev:Fränt, hur ska en sån mackapär hanteras så den inte förfars mer än den redan gjort?


Tja, jag fick frågan av mannen, som visste om att denna "pryl" ligger där den gör, om jag hade tagit hand om den?
Va, jag blev paff och undrade när han varit där och varför och vad han visste.
Jo, det var så att nån typ av grupp av intresserade människor skulle ut i mossen och titta på denna, men han hittade den inte. Därav hans fråga om jag hade hämtat den.
Detta intresse för det gamla rostiga kärlet väckte mitt intresse.
Jag kanske ska försöka ta hem den?
Eller bygga nåt väderskydd och skydda den med nån behandling?

Ja, man kan undra om den ska bevaras och så fall var?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

hlb  
#621555 Trädetaljer är redan nästan helt uppruttnade. Rosten avstannar när lagret blivit tillräckligt tjockt. Hela myren och omgivningen har ju mycket av historien att berätta. Jag avslöjar inte koordinater eller vägbeskrivning för då försvinner delarna, Så mitt tips är RÖR EJ. Se det som en begravningsplats för en svunnen epok.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621563
hlb skrev:Trädetaljer är redan nästan helt uppruttnade. Rosten avstannar när lagret blivit tillräckligt tjockt. Hela myren och omgivningen har ju mycket av historien att berätta. Jag avslöjar inte koordinater eller vägbeskrivning för då försvinner delarna, Så mitt tips är RÖR EJ. Se det som en begravningsplats för en svunnen epok.


Ok, det låter rimligt.
Har även funnits en kvarn på en annan plats men där finns bara fundament och några kvarnstenar kvar. Stensatt ränna också gör att jag låtit bli att röra något där. Är ju en trevlig plats även om man ibland funderat på att hämta en kvarnsten.

Kärlet får ligga kvar! Jag ska iaf kolla lite mer noga efter spår av verksamheten vid mossen.

Tack för visat intresse och hjälp. Det har triggat mig att forska mer.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#621633
hlb skrev:Finns två eller tre på en grannfastighet, dock drevs de av engelska bensinmotorer. Verkar som folket en vacker dag i slutet av 40-talet bara ställde grejorna och gick hem för gott. Räls och annan metallutrustning ligger någon dm under markytan på myren. Spännande utflyktsmål för barnbarnen och farfar får nästan ostört berätta hela tiden.k
Varför gick man hem? Gick det plötsligt att skeppa olja till Sverige? Någon som vet?


Torven var som jag har för mig på väg att dö på 20-30-talet, sedan kom kriget med olje och kolblokad och då blev det mer än full fart på allt som gick att elda eller omvandla till bränsle. Med tanke på hur man höll på så borde det funnits en del likheter med västerns guld och oljerucher. Efter kriget så fanns det enorma överkapaciteter att nyttja i både olje och stålbranschen så att bryta torv eller återvinna metall var knappast på modet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).