Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 376472 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

SkogsKai  
#598797 Den här bilen hittade jag i hälsingeskogarna, en bit söder om Delsbo. Ser ut att ha stått där ett tag. Minns inte bildmodellen, men det var nog en 50-60-talare ...
Bild

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

SkogsKai  
#598798 När det gäller självsådd ek, så har jag hittat det på ett antal platser nära bebyggelse runt Ljusdal, och tittar man på växtzon eller klimatzon så är det jämförbart med Västerbottens kustland runt Umeå. Men vi har mer av inlandsklimat ...

Det finns ett antal ekar i trädgårdar runt om i Ljusdal, så sannolikt är det fågel som burit ollonen en bra bit ut i skogen ...

En planta hittade jag på ett hygge i en norrsluttning, med mer än 1 km till närmast ek som jag känner till ...

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

anersimyra  
#598929 Det här ” hittade ” jag i en slänt i omedelbar närhet av en sjö..🤔
1575567383_eecca0e1-1fbd-47e0-bcaa-6892ea2b58dc.jpeg

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#598968 På din mark? Ovetandes?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

anersimyra  
#598986
busholle skrev:På din mark? Ovetandes?

Nej, det är kommunal mark. Rören är nyligen framschaktade då man renoverar en smal promenadväg alldeles intill en sjö. Jag funderar på om det helt enkelt är en gammal markförstärkning för att förhindra att jordmassor ger sig iväg ut i sjön vid regn.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#600013
1576175821_skogsfunn_112.12_(1).jpg

Hittade yxa och såg som någon av våra skolungar
har glömd tidigare i höst :-bd

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

BjornL  
#604971 När vi köpte gården för 13 år sedan fann jag vid den lilla gölen på mossen (flera hundra meter från närmaste skogsbilväg) ett blått rep av fingertjocklek som gick ned i det mörka vattnet. Repet satt fast i något nere i gölen men eftersom mossen ger så dåligt underlag så gick det inte att dra upp det - stövlarna sjönk bara ned i gungflyn. Något år senare gick jag tillbaka med en kompis och drog med lite mer kraft men då gick repet av. Vi får nog aldrig reda på vad som döljer sig i djupet...

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#605111 Jag hittade någon mystisk hög idag, trodde först det var en myrstack men jag är tveksam. Är det någon som har något förslag.
1578329513_skum2.jpg
1578329499_skum1.jpg

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

isteskog  
#605125 Myrstack!

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

tallen100  
#605126 Myrstackarna sover nu :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Avslutat-02  
#605127 En myrstack där myrorna har underminerat marken så den sjunkit ihop och myrstacken har följt med...

Har nog varit ganska stor innan....

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Avslutat-02  
#605128
tallen100 skrev:Myrstackarna sover nu :mrgreen:


Ja man brukar kunna köra ner ett rör i stacken och på det sättet leda ner kylan i stacken, så de fryser ihjäl...

Men då gäller det att det är tjälfritt och innan kallgraderna kommer på riktigt....

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

isteskog  
#605137 Är nog en återbyggnad av en gammal eller riven myrstack.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Hema  
#605138
BjornL skrev:När vi köpte gården för 13 år sedan fann jag vid den lilla gölen på mossen (flera hundra meter från närmaste skogsbilväg) ett blått rep av fingertjocklek som gick ned i det mörka vattnet. Repet satt fast i något nere i gölen men eftersom mossen ger så dåligt underlag så gick det inte att dra upp det - stövlarna sjönk bara ned i gungflyn. Något år senare gick jag tillbaka med en kompis och drog med lite mer kraft men då gick repet av. Vi får nog aldrig reda på vad som döljer sig i djupet...

Bjuda hem en dykare? :)

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

isteskog  
#605143 Prata med Myra (Anersiamyra)! Har sett han i grodmansdräkt här på forat ..... 😉

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).