Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 379229 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#758279
1652734314_2022.05.16_roddedag_rodhyll.jpg

Så hittade jag den åter, på en annan kant av planteringen :(( .
Får bara gå på med alla medel. 💪

Stihl batteritrimmer
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#758301 Druvflädern verkar mycket kraftigare där i södern.
Här sprider den sig i markbereddade nyplanteringar som pionjärart, men sällan klarar av konkurrensen av naturliga arter. Även helt oröjda fläderbuskarna dör vanligtvis i 2-3 m höjden och är ganska ofarliga för granar vilket gör att man tyvärr inte tar på allvar bekämpning mot den. Tusentals frön hinner en fläder utväckla förran den blir nerröjd i varje fall. 😥 Är inte bra för lokala ekosystemet det.

Bra jobbat, fortsatt bekämpning, Jens.💪

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#758306 Tack, "HannuRöj" :-bd
Druvfläder och parkslida har spridd sig allt mer sista åren, så vi kämpar på.
Finns ju fortfarande tokar som vill ha dom två som dekorativa element i
sina trädgårdar, även om de finns på svartlistan. "De är ju så sköna!" :evil:

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#758974
1653565090_20220518_112337.jpg
Fågelbo med 10 st(!) stora egg, som medelstora hönsägg. Ljusblåa. Tjäder?
Honan flög inte bort förran jag var i ca tvåmeters avstånd. 🤣 Det blev nästan kalsongbyte och hjärtslag.

Hittade även en bakre ljuddämpare av någon mindre personbil. Satt klämma på båda ändorna men inga rostiga rörstumpar. Klart är att någon hade kastat den i skogen 🤬 .

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Älgfoderodlare  
#759156
HannuRöj skrev:
1653565090_20220518_112337.jpg
Fågelbo med 10 st(!) stora egg, som medelstora hönsägg. Ljusblåa. Tjäder?
Honan flög inte bort förran jag var i ca tvåmeters avstånd. 🤣 Det blev nästan kalsongbyte och hjärtslag.


De är nog på väg mot en uppgång igen. Vi hade 2 Tjäderhönor som strosade omkring på gräsmattan för någon vecka sedan. Har kollat lite efter reden men inte sett några.
Men har även sett en hel del både Orre o Tjäder efter vägen på olika ställen nu under våren. Hoppas att det blir en skaplig försommar så att kycklingarna klara sig. Det vi har nu är inte att gynna dom.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759248 Tjädern är absolut på uppgång. Här kan man snart starta hönsfarm på tjäder. Det är en höna i vägkanten varannan kilometer på grusvägarna.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#759257 Det är min uppfattning också att år antalet tjädern ökar starkt.

Två - tre tjäderrevirer har alltid varit vid samma väg, men jag är ganska säkert att aldrig förran har varit någon tjäder presis i detta ställe. Inte åtminstone i de senaste 22 år.
Föryngringsområdet är min rågranne och ligger tvärs mot skogsbilväg. I min sida är först en stamkvistade granbestånd och sen en gallrad moss av tall. Säkert har åtgärderna i skogsgsbruket gjort området lämpligare för tjädern i senaste två år.

Som krav verkar vara är att skogen bidrar långa flygbara banor genom varierande skogstyper. 😀

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Älgfoderodlare  
#759268
HannuRöj skrev:Som krav verkar vara är att skogen bidrar långa flygbara banor genom varierande skogstyper. 😀


Öppnare skogar ger även mer bärris o säkert mer föda överlag för skogshönsen. Kanske undantag för Järpen. Men vi har även haft den i våra skogar närmast huset under flera år. Även Morkullor skrämmer man iväg lite titt som tätt.
Alltid roligt med något man "hittar" i skogen, utan att man jämt får det på bild !

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#759294 Det här var väl kanske inte direkt i skogen, men på en skogsrunda i alla fall.

1653836182_img_20220529_114450_535.jpg
1653836183_img_20220529_114628_645.jpg
1653836180_img_20220529_114435_471.jpg


Ägaren kom fram och vi bytte några ord. Han hade svetsat ihop den av en reservdelsbil han hade liggande. Är en Suzuki med 1,3 liters motor. Glömde fråga modellen.

Funkade mycket bra tyckte han för att köra in jord i trädgården, gjorde mindre spår än traktorn. Sitter en elvinsch på den.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JohannesG  
#759298 Spännande bygge. Men livsfarligt om vajern skulle gå av!

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#761765 En steg av tung plattjärn. Min gissning är att den tillhör på grävmaskinen som högläggt föryngringsområdet.🤔
1655975310_20220623_074056.jpg

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Robertberg  
#761797 Ser definitivt ut som fotsteg från en grävmaskin, steget som sitter på undervagnen 👍

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#761804 😀 Ok. Så tar jag den med nästa gång jag kör förbi Tarmos hus så får han skruva den tillbaks.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#761881 Vet inte hur besvärligt ni har det i Finland men i Sverige är ett saknat fotsteg en besiktningsanmärkning och då är det körförbud på maskinen tills det är åtgärdat.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#761887 I princip är det så, här också. Fotsteg är en av maskinens säkerhetsutrustingen.
Entreprenadören i den här fallet är själv enda chaför, så det är inte direkt mot arbetsskydlag.. 🤔
Dock PEFC kravet är att alla har tagit arbetssäkerheten hänsyn.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).