Skogsröjning

Hur fila röjklinga?

63 inlägg 73991 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181512 Finns det några filmallar för flatfil + maxiklinga, så att rätt filvinkel kan erhållas? Alltså motsvarande http://www.husqvarna.com/se/forest/acce ... rojklinga/ men för flatfil?
/Niklas

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181591 Jag filar mina klingor med vinkelslipmaskin och slipskiva på frihand å det blir jäkligt bra :) Gäller bara ha syn å lite känsla.

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181614
Henrik K skrev:Jag filar mina klingor med vinkelslipmaskin och slipskiva på frihand å det blir jäkligt bra :) Gäller bara ha syn å lite känsla.

Tar du ev skägg på sidorna först?

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181663 Om man slipar utifrån och in blir det väl inget skägg :?:

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181696
th skrev:Om man slipar utifrån och in blir det väl inget skägg :?:

Det brukar vara skägg på ryggen när man stenkört.
Men det kanske inte behövs ta bort?

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

molnia  
#290376 jag börjar fundera på om jag har gjort en massa fel när jag läst denna tråd men huvudpoängen med detta inlägga är att visa en hjälp jag har när jag filar.
och ja klingan är inte vacker...
20140912_4136L.jpg

20140912_4137L.jpg

20140912_4134L.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

hayabusa 08  
#290394 Sedärja va smart. Nu vet jag vad jag ska göra med dom där plyfabitarna som har blivit över.
Tackar för tipset.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Hur fila röjklinga?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#359938 Så här ser min hemmagjorda "filstubbe" ut i verkstaden. Den sätts fast i skruvstädet och funkar hel ok för mina behov.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

forest.  
#658897
Huggarn skrev:
Vesslan skrev:
Huggarn skrev:hur kan man vara så korkad så man filar en maxi klinga med en rundfil??? då försvinner ju hela poängen med den!!! snälla nån...det är väl i så fall bara att köra scarlett med rundfil.....sen filar ni ner underställningen med flatfil.....vad blir skillnaden tror ni?



Korkad må jag vara Men så står det på kartongen!

Hur filar då DU klingorna?

Vilken fil använder du?

V






Sweden-viking skrev:Går alldelens utmärkt och enkelt att fila med en 5,5mm rundfil

:D :D :D



Mja...hördu...jag har min uppfattning klar...men att säga "korkad" till nån är väl "kränkande" här på forumet? :roll: sååå....om du och andra som filar Maxiklingor med rundfil är korkade eller inte ska jag låta vara osagt! ni får själva dra den slutsatsen efter detta inlägg! :wink:

Hela "grejen" med en Maxiklinga är att den har rak och lång egg utan underställningsklack/ryttare! precis som en "sågverksklinga" eller handklinga, vedkapsklinga eller kalla det vad ni vill! tror ni att det finns nån som slipar sådana klingor med rundfil?

Faktum är ju att har man en gång filat den med rundfil så har man ju gjort om den till en scarlett eller Eia klinga,och förstört dess "maxi" egenskaper! varför då köpa en Maxi över huvudtaget? :roll:

När jag kör med maxiklinga så filar jag med både rundfil och flatfil! Rundfil använder jag att fila ur botten på tanden med så att den "följer med eggen"! å då menar jag inte en 5.5mm fil,utan en 9mm bacho rundfil! MEN eggen ska ALLTID vara rak! det är bara "botten" som ska rundfilas! annars kan ni som sagt lika gärna köra med scarlett/eia klingor!

Till maxiklingor använder jag 9mm rundfil och 20mm flatfil,oftast bacho!! 20mm flatfil "tar bättre" än en vanlig ryttarfil finns på "clas i sjön" i utmärkt kvalitet! när halva tanden är filad så räcker det dock gott med 5.5mm rundfil och en vanlig ryttarfil,som går att köpa hos vilken såghandlare som helst! det är som sagt lite mer pyssel att skogsfila en maxiklinga......men det är det värt! det jag beskrev är filning i skogen! ska man maskinslipa så är maxiklingan superenkel!

så mitt råd till dom som uppenbarligen har problem med det här med filning...... använd scarlett/eia klingor som ju faktiskt är gjorda för rundfil, och är superenkla att fila! MEN ha alltid med en ryttarfil ifall ni stensågar! ni måste ha en flatfil att fila till både taket och sidorna på tanden då,annars får ni aldrig en klinga att gå bra.....oavsett sort!

/Huggarn

PS! glöm inte skränkningen, som är minst lika viktig som filningen![/






Så det går inte att slipa en maxi med typ Raite klingslip ?

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#658908
Nolltax AB skrev:Köpte en gång en klinga med raka tänder, platt fil.
Den tuggade trä likt en bäver.
Farsan min behövde låna röjsåg. Platt fil nota bene, sa jag.
Gubben for sta å det blev slött.
Vände sig till svågern min å efterlyste plattfil.
-Nä, nä. Rundfil ska du ha, sa han.
Gubben gjorde som puckot sa å det var den klingan....


Just så gjorde jag med såg jag i mitt inlägg 2009. Har med åren insett det som "Nolltax" påpekade för många år sedan och kommenterats ovan nyligen, att Maxi ska slipas med flatfil så den behåller sin raka egg.

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Erre  
#658925 Nolltax AB 😍

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

forest.  
#659536
Erre skrev:Nolltax AB 😍

Hur filar ni maxi som blivit stensågad? Filar ni till stensågningen är borta alt. Tanden fått tillbaks sin spets och inte är rundad?

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Avslutat-02  
#659572 Jag filar tills det mesta av det skadade är borta, sedan tar jag en flatfil på ryggen...
Då är det bra bett igen.. 👍

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

forest.  
#659683
vinterrojarn skrev:Jag filar tills det mesta av det skadade är borta, sedan tar jag en flatfil på ryggen...
Då är det bra bett igen.. 👍

Blir inte diametern på klingan mindre om du filar på ryggen

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Avslutat-02  
#659700 Har jag aldrig noterat, det är ju ca 2 drag var 3-4 gång jag filar klingan...
Vasst blir det dock... 👍 👍

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar