Skogsröjning

Hur fila röjklinga?

63 inlägg 73700 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132985
Nolltax AB skrev:Man skriver ett a.
Någon frågar: -Varför skrev du ett a?
-Tja, jag hade ju lika gärna kunnat skrivit ett b.
-Så varför skrev du då ett a?
-Eeh....


Det är du mot världen käre Job.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Fredrik B  
#135189 Kan man fila en scarlettklinga genom att ta filen både fram och tillbaka eller skämmer man klingan på något sätt då? På anvisningen visar de bara att man ska fila på ett håll men det tar ju hyfsat lång tid när den är stensågad.

Någon som vet?

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Elfving  
#135443
Fredrik B skrev:Kan man fila en scarlettklinga genom att ta filen både fram och tillbaka eller skämmer man klingan på något sätt då? På anvisningen visar de bara att man ska fila på ett håll men det tar ju hyfsat lång tid när den är stensågad.

Någon som vet?

Det är inte klingan utan filen som far illa om du filar åt "båda håll".
Angående filning av maxiklingan så har jag med helt ok resultat skärpt klingan med roterande slipskiva (använde sidan på en dylik maskin http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =164031316 höll i klingan på fri hand). Jag behöll den flata eggen och slipade inte om till "rundfilsegg".

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Fredrik B  
#135499 Ska köpa en maxiklinga och testa.
Tack för tipset.

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

anersimyra  
#141813 Den går utmärkt att fila med flatfil, särskilt om man som jag har ett "gäng" ÖBERGFILAR kvar :surp: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141921 hur kan man vara så korkad så man filar en maxi klinga med en rundfil??? då försvinner ju hela poängen med den!!! snälla nån...det är väl i så fall bara att köra scarlett med rundfil.....sen filar ni ner underställningen med flatfil.....vad blir skillnaden tror ni?

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

wiktor  
#152453 Är denna något att ha till maxi klingor??http://www.jula.se/slipmaskin-for-sagklingor-110-w-251057

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Vesslan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167925
Huggarn skrev:hur kan man vara så korkad så man filar en maxi klinga med en rundfil??? då försvinner ju hela poängen med den!!! snälla nån...det är väl i så fall bara att köra scarlett med rundfil.....sen filar ni ner underställningen med flatfil.....vad blir skillnaden tror ni?



Korkad må jag vara Men så står det på kartongen!

Hur filar då DU klingorna?

Vilken fil använder du?

V

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#167974 Går alldelens utmärkt och enkelt att fila med en 5,5mm rundfil

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#176655
Vesslan skrev:
Huggarn skrev:hur kan man vara så korkad så man filar en maxi klinga med en rundfil??? då försvinner ju hela poängen med den!!! snälla nån...det är väl i så fall bara att köra scarlett med rundfil.....sen filar ni ner underställningen med flatfil.....vad blir skillnaden tror ni?



Korkad må jag vara Men så står det på kartongen!

Hur filar då DU klingorna?

Vilken fil använder du?

V






Sweden-viking skrev:Går alldelens utmärkt och enkelt att fila med en 5,5mm rundfil

:D :D :D



Mja...hördu...jag har min uppfattning klar...men att säga "korkad" till nån är väl "kränkande" här på forumet? :roll: sååå....om du och andra som filar Maxiklingor med rundfil är korkade eller inte ska jag låta vara osagt! ni får själva dra den slutsatsen efter detta inlägg! :wink:

Hela "grejen" med en Maxiklinga är att den har rak och lång egg utan underställningsklack/ryttare! precis som en "sågverksklinga" eller handklinga, vedkapsklinga eller kalla det vad ni vill! tror ni att det finns nån som slipar sådana klingor med rundfil?

Faktum är ju att har man en gång filat den med rundfil så har man ju gjort om den till en scarlett eller Eia klinga,och förstört dess "maxi" egenskaper! varför då köpa en Maxi över huvudtaget? :roll:

När jag kör med maxiklinga så filar jag med både rundfil och flatfil! Rundfil använder jag att fila ur botten på tanden med så att den "följer med eggen"! å då menar jag inte en 5.5mm fil,utan en 9mm bacho rundfil! MEN eggen ska ALLTID vara rak! det är bara "botten" som ska rundfilas! annars kan ni som sagt lika gärna köra med scarlett/eia klingor!

Till maxiklingor använder jag 9mm rundfil och 20mm flatfil,oftast bacho!! 20mm flatfil "tar bättre" än en vanlig ryttarfil finns på "clas i sjön" i utmärkt kvalitet! när halva tanden är filad så räcker det dock gott med 5.5mm rundfil och en vanlig ryttarfil,som går att köpa hos vilken såghandlare som helst! det är som sagt lite mer pyssel att skogsfila en maxiklinga......men det är det värt! det jag beskrev är filning i skogen! ska man maskinslipa så är maxiklingan superenkel!

så mitt råd till dom som uppenbarligen har problem med det här med filning...... använd scarlett/eia klingor som ju faktiskt är gjorda för rundfil, och är superenkla att fila! MEN ha alltid med en ryttarfil ifall ni stensågar! ni måste ha en flatfil att fila till både taket och sidorna på tanden då,annars får ni aldrig en klinga att gå bra.....oavsett sort!

/Huggarn

PS! glöm inte skränkningen, som är minst lika viktig som filningen!

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

simon  
#180762 Huggarn, kan du inte ta lite bilder på hur det ser ut och visa och föklara lite mer. Har lite svårt att se det framför mig hur du menar med filningen av dina MAXI-klingor, det skulle vara intressant.

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181218
Sweden-viking skrev:Går alldelens utmärkt och enkelt att fila med en 5,5mm rundfil

:D :D :D



Mja...hördu...jag har min uppfattning klar...men att säga "korkad" till nån är väl "kränkande" här på forumet? :roll: sååå....om du och andra som filar Maxiklingor med rundfil är korkade eller inte ska jag låta vara osagt! ni får själva dra den slutsatsen efter detta inlägg! :wink:

Hela "grejen" med en Maxiklinga är att den har rak och lång egg utan underställningsklack/ryttare! precis som en "sågverksklinga" eller handklinga, vedkapsklinga eller kalla det vad ni vill! tror ni att det finns nån som slipar sådana klingor med rundfil?

Faktum är ju att har man en gång filat den med rundfil så har man ju gjort om den till en scarlett eller Eia klinga,och förstört dess "maxi" egenskaper! varför då köpa en Maxi över huvudtaget? :roll:

När jag kör med maxiklinga så filar jag med både rundfil och flatfil! Rundfil använder jag att fila ur botten på tanden med så att den "följer med eggen"! å då menar jag inte en 5.5mm fil,utan en 9mm bacho rundfil! MEN eggen ska ALLTID vara rak! det är bara "botten" som ska rundfilas! annars kan ni som sagt lika gärna köra med scarlett/eia klingor!

Till maxiklingor använder jag 9mm rundfil och 20mm flatfil,oftast bacho!! 20mm flatfil "tar bättre" än en vanlig ryttarfil finns på "clas i sjön" i utmärkt kvalitet! när halva tanden är filad så räcker det dock gott med 5.5mm rundfil och en vanlig ryttarfil,som går att köpa hos vilken såghandlare som helst! det är som sagt lite mer pyssel att skogsfila en maxiklinga......men det är det värt! det jag beskrev är filning i skogen! ska man maskinslipa så är maxiklingan superenkel!

så mitt råd till dom som uppenbarligen har problem med det här med filning...... använd scarlett/eia klingor som ju faktiskt är gjorda för rundfil, och är superenkla att fila! MEN ha alltid med en ryttarfil ifall ni stensågar! ni måste ha en flatfil att fila till både taket och sidorna på tanden då,annars får ni aldrig en klinga att gå bra.....oavsett sort!

/Huggarn

PS! glöm inte skränkningen, som är minst lika viktig som filningen![/quote]


hej Huggarn du är den man ska fråga om filning. Va fan och har typ 5 maxi klingor som enligt mej inte duger till annat än ?? === )) Va har du för vinkel när du sliapar graderna på en maxiklinga.??


Zorran en som tror på virkespriserna.

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

Nolltax AB  
#181229 http://ecosagen.se/ säljer slipmaskin för 20 å 40 cm klingor.
Den slipmaskinen är dock tänkt för hårdmetalls-klingor.
Jag slipar klingor från sågbänk å byggsågar på den.
Får lika bra skärpa som jag fått om jag skickat iväg dom på slipning.

Men som sagt, slipskivan är till hårdmetall. Finns säkert annan skiva som passar......

Deras maskin är lite onödigt dyr för vanliga klingor.
Billigare maskin som funkar på samma sätt går säkert att hitta på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

erm  
#181231 Hej alla,

Själv använder jag bara scarlett klingor. Enklellt och snabbt att fila för hand. Använder samma fil som till motorsågen funkar klockrent. Var ute i veckan gick som tåget...

Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

zorran  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#181233 Kör alltid nu med scarlett de funkar jämt.
Det jag undrar om är vilken grad man slippar maxi klingan med och det är med plattfil.

Har ej läst hela tråden men om någonsom vet hur man slipar de krångliga och svår
slipade maxi klingorna vet hur man gör så berätta.


Zorran en som tror på virkespriserna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar