Skogsröjning

Hur fila röjklinga?

63 inlägg 74102 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Elis76  
#766392 Finns det någon ny erfarenhet huruvida man skall fila Husqvarnas Maxiklinga med flatfil eller rundfil eller spelar det ingen roll?

Vad säger Ni som röjer mycket?

Stihl batteritrimmer
Avatar Fallback

Re: Hur fila röjklinga?

jannee  
#766400 Är absolut ingen vän av Maxiklingan men vad jag fann var att just skräkningen var det viktigaste om man ville få klingan att avverka bra.
Eftersom det endast är yttersta delen som skär fann jag att rundfil (5,5 mm) var bäst (fungerade i alla fall bäst för mig).
Skränka klinga gjorde jag ofta, den hade för mig i alla fall, en förmåga att relativt fort återgå till sin vanliga form.

Användarvisningsbild

Re: Hur fila röjklinga?

Iskog  
#766505
Elis76 skrev:Finns det någon ny erfarenhet huruvida man skall fila Husqvarnas Maxiklinga med flatfil eller rundfil eller spelar det ingen roll?

Vad säger Ni som röjer mycket?


Rundfil, mitt råd är dock att använda maxiklingan till t.ex. tomtröjning/sådan röjning där risk för sågning i något skarpt finns.. och så köper du strandklingan till skogsröjning.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar