Skogsröjning

Starta eget inom skogsvård?

4 inlägg 4717 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Starta eget inom skogsvård?

Jakob_Patring  
#67808 Jag har ett sug efter att starta eget inom skogsvård. Själva pappersarbetet är jag inte rädd för, men jag har ingen kunskap inom det området. Är det någon som vet en utbildning man kan gå? Vill inte gärna starta företag utan att ha kunskap om företagsekonomi.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Starta eget

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67810 Kolla med exempelvis arbetsförmedlingen, dom brukar ha en del kurser tillsammans med almi osv... Kolla även om det finns möjlighet till starta eget bidrag, Skatteverket brukar också erbjuda en del temadagar för nystartade företag, även LRF kan hjälpa till.... Sen finns det givetvis mycket information på nätet.

Att starta ett skogsvårdsföretag är inte speciellt knepigt var i allafall inte det för mig eftersom jag lejer bort själva bokföringsdelen. Allt annat som exempelvis löneutbetalningar, fakturering med mera lär man sig snabbt. Sen gäller det att se över vilken företagsform man ska ha, ring och kolla med skogsbolag, facket med mera.

Annars finns det ju rena företagsekonomikurser med mera att läsa på universitet, men vet inte om dom ger speciellt mycket.

Ett forum som jag tycker är intressant angående företagande är www.foretagande.se

Användarvisningsbild

Re: Starta eget

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67814 Jag lejer också bort bokföringsjobbet, är ju bara en gång per år om man har enskild firma så det blir inte speciellt dyrt.
Har man bara bra ordning på papprena så går det bra, in med alla fakturor och kvitton i pärmen så de inte samlas på hög i nåt hörn.

Avatar Fallback

Re: Starta eget

Skogstoken  
#68361 Tyvärr är det inte så enkelt att starta eget inom skogsvård som det var förr. Inom röjning krävdes i stort sett bara en röjsåg och en bensindunk förr. För att jobba för de större bolagen idag krävs oftast röjkort och grönt kort, samt att det finns minst en anställd i företaget. Man skall ha ganska gott om arbete för att kunna anställa någon och det gör det genast mycket krångligare med arbetsgivaravgifter, social avgifter, försäkringar mm. Att jobba direkt åt skogsägare kan vara en idé, men det är ganska svårt att hålla ett företag flytande på heltid bara på det. Har själv funderat på att starta eget inom skogsvård, men har lagt dom tankarna åt sidan. Först och främst för att det är jäkligt svårt att få uppdrag som ny inom branschen. Även många av de etablerade går det dåligt för. En sa att det inte har varit så här dåligt på 25 år och att de har fått avskeda folk. Fast det kanske är bättre i andra delar av landet än i Värmland där jag bor. Bara att hoppas på en ny skogsvårdslag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).