Skogsröjning

avdrag för röjsåg motorsåg

6 inlägg 7247 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

avdrag för röjsåg motorsåg

Fjäl  
#61149 Hej!
Har just köpt en liten skogsfastighet, kan jag handla en röjsåg och motorsåg och lyfta momsen trots att jag inte har någon intäkt, dvs avverkning att "kvitta" mot?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: avdrag för röjsåg motorsåg

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61153 Det borde inte vara något problem, förutsatt att fastigheten har något behov av röjning och motorsåg. Men jag tror ine SKV bryr sig. Gränsen för direktavdrag är 10.000:- per maskin om du gör förenklat bokslut, men 21.500:- om du gör vanlig bokslut. Det borde inte heller vara något problem för dig att hålla dig under de gränserna.

Kom ihåg att du skall föra bok och deklarera för näringsverksamhet om ett år.

Grattis till fastigheten, berätta gärna mer!

Avatar Fallback

Re: avdrag för röjsåg motorsåg

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61248 Moms är inget som behöver kvittas mot något. Bedriver du skogsbruk aktivt drar du av alla kostnader samt lyfter resp betalar in moms.
Har aldrig bedrivit skogsbruk tidigare kan du fundera på att dra av en ev förlust i företaget mot din inkomst av tjänst(om du har någon).
Googla lite så hittar du reglerna för detta.

Mvh

Nisse

Avatar Fallback

Re: avdrag för röjsåg motorsåg

Fjäl  
#61249 Tack för snabba och bra svar!
Mattias

   TS
Avatar Fallback

Re: avdrag för röjsåg motorsåg

BjornL  
#61275 Dock: om man ska kvitta förluster i verksamheten mot förvärsinkomst så ställs väl vissa krav:

* Fastigheten får inte vara ärvd
* Du och din eventuella medägare / sambo måste spendera minst en halvtid (har för mig det är en halvtid) i företaget
* De första fem åren efter uppstart av företaget är "avdragsgilla".

Om man gör detta är det väl värt att tänka på att reparera vägar (går att dra av direkt) under perioden och köpa in större objekt så tidigt som möjligt under perioden eftersom dessa ska skrivas av enligt en viss algoritm (tror det är 30% på resterande värde varje år eller något sådant).

Just det, sedan lönar det sig att vara gift med en redovisningsekonom också.. :)

Notera fö att detta alltså inte gäller moms. Moms kan du alltid lyfta på inköp till företaget.

Avatar Fallback

Re: avdrag för röjsåg motorsåg

erm  
#67261 För att kunna dra av moms om man inte har någon inkomst måste blankett 4620 fyllas i. I denna skall man även beskriva att man är under en "uppbyggnasfas" mend fastigheten och behöver göra dessa "investeringar".

Det är denna info jag har fått av skattemyndigheten i alla fall.

MVH ERIK

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).