Skogsröjning

Hur startar man ett skogsröjningsföretag? Tips och erfarenhe

6 inlägg 831 visningar 2 följer Svara, dela mm...  
Stihl
Användarvisningsbild

Hur startar man ett skogsröjningsföretag? Tips och erfarenhe

Nazar  
#916309Hej på er!
​Jag planerar att starta ett eget företag inom skogsröjning i Västerbotten och vill gärna höra er erfarenhet och få lite goda råd inför starten.
​Kort om mig: jag har över 10 års praktisk erfarenhet inom skogsbruk, röjning och fällning. Jag kan hantverket utan och innan, men när det kommer till att driva eget just här i norr vill jag se till att göra allt rätt från början.

​Jag har några frågor till er som har koll på branschen i regionen:

​ Tillstånd och certifieringar: Utöver F-skatt och standardförsäkringar, vilka specifika certifikat (t.ex. motorsågs- och röjsågskörkort, ESA, FSC/PEFC-standarder) är absolut nödvändiga för att få underleverantörskontrakt med de större skogsbolagen i Västerbotten?

​ Utrustning: Vad är mest kostnadseffektivt i början – att leasa maskiner och utrustning eller köpa begagnat?

​ Kontakter och uppdrag: Hur ser efterfrågan ut just nu? Är det bäst att söka direktkontakt med skogsägarföreningar (som Norra Skog) och större bolag, eller satsa mer på privata markägare till en början?

​ Säsongsvariationer: Hur hanterar ni lågsäsongen under den tuffaste vintern i Västerbotten? Inriktar ni er på manuell fällning, snöröjning eller något annat?

​Alla tips om lokala nätverk, rådfällning eller vanliga fallgropar tas tacksamt emot! Om någon dessutom letar efter en pålitlig underleverantör eller samarbetspartner i området får ni gärna höra av er.

​Tack på förhand!

Senast redigerad av Nazar tis 15 sep 2026, 12:50, redigerad totalt 1 gång.

TS
Stihl
Användarvisningsbild

Re: Hur startar man ett skogsröjningsföretag? Tips och erfar

Stöttingfjället  
#916318Hej!
Börja med att göra en budget o även en likviditetsbudget. Räkna då bl a på olika alternativ med röjsågar, fordon o alla kostnader för dessa, lön o lönekostnader. Lyssna även med din kommuns företagarhjälp vad de har att erbjuda och även en bokföringsbyrå som kan hjälpa dig med en skatteregistrering samt att skaffa ett aktiebolag (rekommenderar att du driver verksamheten i ett AB). Lycka till!

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#916325Markberedning och röjning låter som en omöjlig kombination. Binder du kapital i ett markberedningsekipage så har du knappast tid att gå och röja.

Användarvisningsbild

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#916369Instämmer med signatur Skogsola. För det råder väl knappast någon större efterfrågan på en yrkesmässig flåhackning eller markberedning medelst röjsåg + Terracut idag....
/Niklas

tallen100  
#916379Vet flertalet skogsentreprenörer som har anställda, kanske är det meningen här också?

Användarvisningsbild

Nazar  
Skogsola skrev:Markberedning och röjning låter som en omöjlig kombination. Binder du kapital i ett markberedningsekipage så har du knappast tid att gå och röja.

Jag tror du har rätt. Jag fokuserar bara på röjning.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Nordfarm slirskydd
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).