Jag planerar att starta ett eget företag inom skogsröjning i Västerbotten och vill gärna höra er erfarenhet och få lite goda råd inför starten.
Kort om mig: jag har över 10 års praktisk erfarenhet inom skogsbruk, röjning och fällning. Jag kan hantverket utan och innan, men när det kommer till att driva eget just här i norr vill jag se till att göra allt rätt från början.
Jag har några frågor till er som har koll på branschen i regionen:
Tillstånd och certifieringar: Utöver F-skatt och standardförsäkringar, vilka specifika certifikat (t.ex. motorsågs- och röjsågskörkort, ESA, FSC/PEFC-standarder) är absolut nödvändiga för att få underleverantörskontrakt med de större skogsbolagen i Västerbotten?
Utrustning: Vad är mest kostnadseffektivt i början – att leasa maskiner och utrustning eller köpa begagnat?
Kontakter och uppdrag: Hur ser efterfrågan ut just nu? Är det bäst att söka direktkontakt med skogsägarföreningar (som Norra Skog) och större bolag, eller satsa mer på privata markägare till en början?
Säsongsvariationer: Hur hanterar ni lågsäsongen under den tuffaste vintern i Västerbotten? Inriktar ni er på manuell fällning, snöröjning eller något annat?
Alla tips om lokala nätverk, rådfällning eller vanliga fallgropar tas tacksamt emot! Om någon dessutom letar efter en pålitlig underleverantör eller samarbetspartner i området får ni gärna höra av er.
Tack på förhand!
Senast redigerad av Nazar tis 15 sep 2026, 12:50, redigerad totalt 1 gång.